Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Tips vid byte av koppling?

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
sjöblom!
Skogenracing Large



Antal inlägg : 251
Age : 32
Namn : philip sjöblom
Från : Sandared
Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy
Registration date : 09-10-25

Tips vid byte av koppling? Empty
InläggRubrik: Tips vid byte av koppling?   Tips vid byte av koppling? Icon_minitimemån 26 apr 2010, 19:29

Tjenare! Bilen gäller en ford sierra pinto

1.Är lite osäker på vilket håll kopplingen ska sitta åt? Vilken sida ska mot fronten/motorn så att säga?
Tips vid byte av koppling? GetImage

2. Hur fan ska man göra för att centrera skiten enklast? Sist jag bytte verkade jag bara ha tur för nu får jag inte i skiten och blir jävligt frustrerad Smile.. Några tips på hur man får det centrerat? måste det vara på millimetern rätt?

mvh
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

Tips vid byte av koppling? Empty
InläggRubrik: Sv: Tips vid byte av koppling?   Tips vid byte av koppling? Icon_minitimemån 26 apr 2010, 23:19

ja kollar bara med ögat om mitt e centrerat, de du kan göra e och se om den går fint i lådan innan du försöker få på lådan för de kan va att den kärvar lite. ja fick fila lite på mina splines i navet på kopplingen. sen gick de lätt. sen kan du lägga på lite splines fett om du har annars ta bara liten klick olja så de glider bra.
kommer inte ihåg vilket håll ja hade på min lamell. kolla om den utstickande delen går att ha mot svänghjulet går de så ha den på de sättet då.
Till överst på sidan Gå ner
sjöblom!
Skogenracing Large



Antal inlägg : 251
Age : 32
Namn : philip sjöblom
Från : Sandared
Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy
Registration date : 09-10-25

Tips vid byte av koppling? Empty
InläggRubrik: Sv: Tips vid byte av koppling?   Tips vid byte av koppling? Icon_minitimemån 26 apr 2010, 23:55

Aiight, ska plocka ner och känna lite..brukar också centrera med ögat men ville fan inte nu :/

testade lite snabbt bara, men _tror_ den passade åt båda håll... Får känna lite nogrannare!
Till överst på sidan Gå ner
jonasahman
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 457
Age : 39
Namn : jonas
Från : Valbo
Kör : V70
Registration date : 07-06-19

Tips vid byte av koppling? Empty
InläggRubrik: Sv: Tips vid byte av koppling?   Tips vid byte av koppling? Icon_minitimetis 27 apr 2010, 08:47

det står på orginal lamellen vilket håll den ska vara, så jämför med den
Till överst på sidan Gå ner
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Tips vid byte av koppling? Empty
InläggRubrik: Sv: Tips vid byte av koppling?   Tips vid byte av koppling? Icon_minitimetis 27 apr 2010, 09:17

Själv har jag kört på att ha den endan som sticker ut emot växellåden! Skulle jag tro iaf brukar inte minnas från gång till gång så brukar alltid börja fundera på de där då Very Happy Men nu lade jag den nog så den sticker ut mot lådan iaf...

Brukar också bara centrera med ögat har inte varit något problem!
Till överst på sidan Gå ner
sjöblom!
Skogenracing Large



Antal inlägg : 251
Age : 32
Namn : philip sjöblom
Från : Sandared
Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy
Registration date : 09-10-25

Tips vid byte av koppling? Empty
InläggRubrik: Sv: Tips vid byte av koppling?   Tips vid byte av koppling? Icon_minitimetis 27 apr 2010, 11:34

Yes på orginalet står det ju, men dom ser inte i närheten av likadana ut så har svårt att klura ut hur det ska vara ändå Smile

Har satt den så nu haggen, får helt enkelt testa!
Ska försöka centrera så gott jag kan igen och lägga i en växel o ge på det igen Smile
Till överst på sidan Gå ner
Haggen
Skogenracing Supreme
Haggen


Antal inlägg : 735
Age : 35
Namn : Lucas
Från : Finland
Kör : Ford Sierra turbo, Toyota Avensis 2.0TD, Volvo 142 -70
Registration date : 06-11-07

Tips vid byte av koppling? Empty
InläggRubrik: Sv: Tips vid byte av koppling?   Tips vid byte av koppling? Icon_minitimetis 27 apr 2010, 17:06

Nepp det konstaterade jag också en gång i tiden vill jag minnas Very Happy

Jo tyckte jag kollade så att det i princip inte var någon skillnad hur man svänger den men den kan inte ta i dendär vägen i svänghjulet t.ex och sedan får du ju säkert också spåren på axeln att gå i spåren hela vägen på lamellen eftersom de går långt emot urtrampningslagret!
Till överst på sidan Gå ner
328Rikard
Skogenracing Sponsor
328Rikard


Antal inlägg : 603
Age : 36
Namn : Rikard
Från : Gävle
Kör : E36 328 Coupe, E36 328 Touring & El Camino -69
Registration date : 08-03-22

Tips vid byte av koppling? Empty
InläggRubrik: Sv: Tips vid byte av koppling?   Tips vid byte av koppling? Icon_minitimetis 27 apr 2010, 20:26

pinne med eltejt brukar jag centrera med Smile
Till överst på sidan Gå ner
sjöblom!
Skogenracing Large



Antal inlägg : 251
Age : 32
Namn : philip sjöblom
Från : Sandared
Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy
Registration date : 09-10-25

Tips vid byte av koppling? Empty
InläggRubrik: Sv: Tips vid byte av koppling?   Tips vid byte av koppling? Icon_minitimeons 28 apr 2010, 00:48

10'ans hylsa med eltejp på tjocka delen funkade prima att centrera med! Sen gled lådan in som en dröm Smile

dock så slirar kopplingen lite ändå..Hoppas det är fett på lamellerna bara. Dock tar kopplingen absolut längst upp, så kan vara det med.. Hur slackar man på kopplingswiren?
Till överst på sidan Gå ner
sjöblom!
Skogenracing Large



Antal inlägg : 251
Age : 32
Namn : philip sjöblom
Från : Sandared
Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy
Registration date : 09-10-25

Tips vid byte av koppling? Empty
InläggRubrik: Sv: Tips vid byte av koppling?   Tips vid byte av koppling? Icon_minitimeons 28 apr 2010, 17:11

Hmm, slirar ju förfan som en..ja vet inte vad? Såfort laddet kommer så slirar den bort sig. Har svårt att se att vända lamellen skulle hjälpa? och om det var nån fett beläggning på så måste den vara bort slirad nu?

Såg att sinterlamellen inte byggde lika mycket i konstruktionen också, själva slitytan var lika höga med splines delen var högre på orginalkopplingen!
Dock tror jag fortfarande på att det har med kopplingswiren att göra.. nån som har en idé på hur man ska släppa på wiren lite?
Till överst på sidan Gå ner
328Rikard
Skogenracing Sponsor
328Rikard


Antal inlägg : 603
Age : 36
Namn : Rikard
Från : Gävle
Kör : E36 328 Coupe, E36 328 Touring & El Camino -69
Registration date : 08-03-22

Tips vid byte av koppling? Empty
InläggRubrik: Sv: Tips vid byte av koppling?   Tips vid byte av koppling? Icon_minitimeons 28 apr 2010, 21:21

känns som att du vänt den åt fel håll så den inte tar ordentligt?

fett nöts ju bort direkt.


mvh Rikard
Till överst på sidan Gå ner
sjöblom!
Skogenracing Large



Antal inlägg : 251
Age : 32
Namn : philip sjöblom
Från : Sandared
Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy
Registration date : 09-10-25

Tips vid byte av koppling? Empty
InläggRubrik: Sv: Tips vid byte av koppling?   Tips vid byte av koppling? Icon_minitimeons 28 apr 2010, 23:27

Mjo, men såg ingen skillnad hur jag än vände den :S.. Nu börjar han greppa lite bättre iallafall, eller ja. Mycket bättre! men fortfarande inte till 100% :/
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

Tips vid byte av koppling? Empty
InläggRubrik: Sv: Tips vid byte av koppling?   Tips vid byte av koppling? Icon_minitimesön 02 maj 2010, 23:40

låter som kopplings wiren är för spänd. släpp den om de går.min tar nästan längs ner.
Till överst på sidan Gå ner
sjöblom!
Skogenracing Large



Antal inlägg : 251
Age : 32
Namn : philip sjöblom
Från : Sandared
Kör : Audi A6 2.7t, Opel omega 3000T, Beach buggy
Registration date : 09-10-25

Tips vid byte av koppling? Empty
InläggRubrik: Sv: Tips vid byte av koppling?   Tips vid byte av koppling? Icon_minitimesön 02 maj 2010, 23:42

Verkar greppa som den ska nu! efter några mil :S ... Vet inte varför, men går att göra banzai starter och växlingar Wink
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Tips vid byte av koppling? Empty
InläggRubrik: Sv: Tips vid byte av koppling?   Tips vid byte av koppling? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Tips vid byte av koppling?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» tips på koppling
» Tips: svänghjul och koppling till m50
» Tips på bakaxel renoverings firma? & Wastegate och Koppling fråga
» kopplings byte
» Kopplings byte på Mazda 323 1,8 -92

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: