Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Ett par nybörjarfrågor om turbopinto

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Battery
Skogenracing Small



Antal inlägg : 11
Age : 38
Kör : Sierra 2.0iS -86
Registration date : 07-02-28

Ett par nybörjarfrågor om turbopinto Empty
InläggRubrik: Ett par nybörjarfrågor om turbopinto   Ett par nybörjarfrågor om turbopinto Icon_minitimeons 28 feb 2007, 19:44

Hej på er, har nu äntligen registrerat mig efter en tids läsande på denna sida Smile
Funderar på att dra igång turbokonvertering av min Sierra 2.0iS -86 nu efter mycket studerande av era intressanta projekt och guider. Jag börjar förstå det mesta någålunda (tror jag Very Happy) men ett par saker är ännu lite oklara.

1. Jag har förstått att man reglerar laddtrycket med en wastegate före turbon på grenröret, men behövs någon wastegate eller annan form av ventil på tryckröret? Eller reglerar man allting på grenrörssidan?

2. Hur mycket kan man ladda innan "extrasprut" behövs? Jag har tänkt försöka fixa detta men det vore kul att få igång motorn först utan extrasprut och kolla så allt fungerar (har aldrig gjort något sådanthär tidigare så det vore trevligt att kunna ta det stegvis).

3. Ett par frågor om mätare/givare. Det verkar vara bra att ha en oljetempmätare så man kan följa med lite så att oljan inte blir för varm, var kan man montera en sådan givare på pinton?
Samt lufttemp i tryckröret, vilken typ av givare/mätare rekommenderar ni att använda där? Funderade på vattentemp- eller oljetempmätare men då deras skalor oftast börjar från 40 grader kanske det inte lämpar sig för detta ändamål?

Jag tänkte försöka mig på detta för att lära mig och testa lite, bilen är min bruksbil så jag tar gärna det säkra före det osäkra, relativt lågt laddtryck och så. Något annat jag bör tänka på?

Hoppas ni orkar svara på mina nybörjarfrågor! Smile

mvh
Battery
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Ett par nybörjarfrågor om turbopinto Empty
InläggRubrik: Sv: Ett par nybörjarfrågor om turbopinto   Ett par nybörjarfrågor om turbopinto Icon_minitimeons 28 feb 2007, 21:00

Battery skrev:
Hej på er, har nu äntligen registrerat mig efter en tids läsande på denna sida Smile
Funderar på att dra igång turbokonvertering av min Sierra 2.0iS -86 nu efter mycket studerande av era intressanta projekt och guider. Jag börjar förstå det mesta någålunda (tror jag Very Happy) men ett par saker är ännu lite oklara.

1. Jag har förstått att man reglerar laddtrycket med en wastegate före turbon på grenröret, men behövs någon wastegate eller annan form av ventil på tryckröret? Eller reglerar man allting på grenrörssidan?

2. Hur mycket kan man ladda innan "extrasprut" behövs? Jag har tänkt försöka fixa detta men det vore kul att få igång motorn först utan extrasprut och kolla så allt fungerar (har aldrig gjort något sådanthär tidigare så det vore trevligt att kunna ta det stegvis).

3. Ett par frågor om mätare/givare. Det verkar vara bra att ha en oljetempmätare så man kan följa med lite så att oljan inte blir för varm, var kan man montera en sådan givare på pinton?
Samt lufttemp i tryckröret, vilken typ av givare/mätare rekommenderar ni att använda där? Funderade på vattentemp- eller oljetempmätare men då deras skalor oftast börjar från 40 grader kanske det inte lämpar sig för detta ändamål?

Jag tänkte försöka mig på detta för att lära mig och testa lite, bilen är min bruksbil så jag tar gärna det säkra före det osäkra, relativt lågt laddtryck och så. Något annat jag bör tänka på?

Hoppas ni orkar svara på mina nybörjarfrågor! Smile

mvh
Battery

Välkommen hit!
Jag ser gärna att alla frågor om turbosierra ställs i guide tråden ovan. Men här kommer svaren endå Smile

1. Du behöver inga andra reglerventiler än en wastegate. Köper du en mindre turbo så är wastegate nästan alltid integrerad. Om inte så får man montera en extern, den ska sitta någonstans vid kollaktorn på grenröret

2. Max 0.2bar

3. Lufttemp behöver du inte, oljetrycksgivaren är lämplig att att montere med ett t-kors där oljetrycksgivaren sitter
Vill du ha lite extrakoll så är en avgastempmätare en bra insvestering. www.vems.se säljer t.ex
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Battery
Skogenracing Small



Antal inlägg : 11
Age : 38
Kör : Sierra 2.0iS -86
Registration date : 07-02-28

Ett par nybörjarfrågor om turbopinto Empty
InläggRubrik: Sv: Ett par nybörjarfrågor om turbopinto   Ett par nybörjarfrågor om turbopinto Icon_minitimeons 28 feb 2007, 21:12

Tackar för svaren, skall försöka posta rätt nästa gång Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Ett par nybörjarfrågor om turbopinto Empty
InläggRubrik: Sv: Ett par nybörjarfrågor om turbopinto   Ett par nybörjarfrågor om turbopinto Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Ett par nybörjarfrågor om turbopinto
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: