Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Turbokonventering Doch

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
sandris86
Skogenracing Small



Antal inlägg : 31
Age : 37
Namn : Sandra
Från : Trelleborg
Kör : Ford Sierra GT -93 och Sierra Cosworth <3
Registration date : 07-02-18

Turbokonventering Doch Empty
InläggRubrik: Turbokonventering Doch   Turbokonventering Doch Icon_minitimemån 19 feb 2007, 00:06

Hej ! jag har lite frågor som jag gärna vill ha svar på. För de första så vill jag ha lite extra hk i Pärlan där ute. Pärlan é då en Sierra GT -93 me docha motorn.

Hade tänkt sätta turbo på han men eftersom alla snackar
om pinton så ser de mörkt ut för den idéen .. Någon
som har några tips på hur jag lättast går till väga me detta
eller om jag ska ge upp den tanken kanske Question

om nu de inte går som jag vill kanske där é tips på
hur jag annars kan öka hästarna. finns de extraktorgrenrör
att få till dochen ? har letat men utan resultat ..
någon som vet nån som säljer racecat till ett bra tips ?

Alla tips é välkomna .. pärlan ska inte vara orginal
länge till iaf .. Tacksam för svar, Mvh Sandra Turbokonventering Doch Rita
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbokonventering Doch Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonventering Doch   Turbokonventering Doch Icon_minitimemån 19 feb 2007, 12:01

Ah ser nu att jag skickade ett mail i onödan. Men skriver samma här som i mailet

Anledningen att vi inte konverterat någon dohc motor är för att dom har problem redan orginal med hållbarheten, motorn är framtagen av Ford enbart för att vara ekonomisk och jag själv tycker den känns lite tveksam.

Men det finns folk som har byggt om sina dohc sierror och principen är ungefär detsamma som med en pinto.

Du behöver turbo och en intercooler, oljetryck till turbon får du ta från oljetrycksgivaren under insuget.
Tyvär måste man lyfta ur motorn för att komma åt att montera en oljeretur i tråget (borra hål och skruva fast en nippel är smidigt)

Det är rätt enkelt att göra ett grenrör till dom men vet ingen som säljer flänsar. Annars är det smidigt att göra en adapter mellan orginalgrenrör och turbon.

Intercooler kan man köpa på klracing, den här i länken passar utmärkt framför kylaren http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=46

Extrasprut är lättaste sättet att lösa det med bränslet, fyra startspridare från volvo/saab med k-jetronic insprut och en tryckvakt från saab 900 (sitter under instrumentbrädan bredvid rattstången) Det borde räcker bra till 0.6bar vilket ska ge en effekt ökning på ca 70hk

Den här firman säljer extraktor http://www.martelius.com dock måste man kunna finsk för att hitta på röret Smile Tyvär ger det så lite effekt så det är knappast värt jobbet och kostnaden.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
sandris86
Skogenracing Small



Antal inlägg : 31
Age : 37
Namn : Sandra
Från : Trelleborg
Kör : Ford Sierra GT -93 och Sierra Cosworth <3
Registration date : 07-02-18

Turbokonventering Doch Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonventering Doch   Turbokonventering Doch Icon_minitimemån 19 feb 2007, 13:16

Hur mycket effekt kan de ge på min pärla tror du ? vet du var man kan köpa racecat ? har 2,5" efter kisen nu men de gör ingen större skillnad pga att de fortfarande é orginal framtill .. de låter lite häftigare bara .. men de é iaf nått Razz men du som verkar ha koll på de mesta till Sierra kanske kan tipsa om nårra sidor som har trim till dochan ? hitta ett chip som gav 8 hk .. för 3.000 .. känns lönt o betala så mycke för så lite .. frågan é om man ena kommer märka skillnaden.

Mvh Sandra
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbokonventering Doch Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonventering Doch   Turbokonventering Doch Icon_minitimemån 19 feb 2007, 14:54

Menar du turbo? Rör sig om ca 190hk vid 0.6bar, med ett extraktor kanske 2hk. Valet är alltså ganska lätt Smile

Du kan titta på http://www.a-alt-avgassystem.se/ efter racecat, finns säkert på flera andra ställen.

Är svårt med sugtrim oftast blir man bara besviken. Och det är sällan billigt.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
knuts
Skogenracing Large
knuts


Antal inlägg : 208
Age : 41
Namn : Mathias
Från : Finland
Kör :
Registration date : 06-10-22

Turbokonventering Doch Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonventering Doch   Turbokonventering Doch Icon_minitimemån 19 feb 2007, 21:54

app,app. kanske oftast, men inte alltid man blir besviken. Smile men, dyrt e det. jo.
Till överst på sidan Gå ner
sandris86
Skogenracing Small



Antal inlägg : 31
Age : 37
Namn : Sandra
Från : Trelleborg
Kör : Ford Sierra GT -93 och Sierra Cosworth <3
Registration date : 07-02-18

Turbokonventering Doch Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonventering Doch   Turbokonventering Doch Icon_minitimemån 19 feb 2007, 23:58

racekisen på den sidan kosta 3.000 kanske inte behöver vara så extrem me tanke på att de ändå é en dohc. pojkvännen hade visst hittat nått liknande för 1.500 , men de kanske é skit ?
nån koll på vad en racekise kan ge för effekt me 2,5" avgas ?
kanske måste ha extraktorgrenröret då för att göra nån större skillnad ?
Till överst på sidan Gå ner
m5micke
Skogencrew
m5micke


Antal inlägg : 3132
Age : 41
Namn : Micke
Från : Gävle
Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97
Registration date : 06-10-12

Turbokonventering Doch Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonventering Doch   Turbokonventering Doch Icon_minitimetis 20 feb 2007, 16:53

De ska vara sugis. Inge snurbo. Men som sagt de kostar bra mycket mer att sug trimma kontra turbo.

Jag plockade bort katten helt på min 325:a men tror inte jag märkte någon direkt skillnad. Kan även va så att man gärna vill att de ska va en jätte skillnad men som sagt jag tror de blev marginellt bättre utan katt.

Ne satsa på Turbo. Mest HK för pengarna
Till överst på sidan Gå ner
sandris86
Skogenracing Small



Antal inlägg : 31
Age : 37
Namn : Sandra
Från : Trelleborg
Kör : Ford Sierra GT -93 och Sierra Cosworth <3
Registration date : 07-02-18

Turbokonventering Doch Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonventering Doch   Turbokonventering Doch Icon_minitimeons 21 feb 2007, 13:01

Jo, turbo lär de bli på pärlan .. båda jag o pojkvännen vill ha de så till hösten kommer vi nog ha fullt upp (: hoppas iaf på att ha pengar till att göra nått me motorn då .. utsidan é där inte så mycke kvar på.
Till överst på sidan Gå ner
_-gniraz-_
Skogenracing Elite
_-gniraz-_


Antal inlägg : 2200
Age : 38
Namn : Fredrik.Z
Från : Fröslunda
Kör : &quot;&quot;No Control&quot; Sierran
Registration date : 06-10-31

Turbokonventering Doch Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonventering Doch   Turbokonventering Doch Icon_minitimeons 21 feb 2007, 13:58

släng upp lite bilder på pärlan då..? Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Turbokonventering Doch Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonventering Doch   Turbokonventering Doch Icon_minitimeons 21 feb 2007, 17:08

Ja gör en projekttråd
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sponsored content





Turbokonventering Doch Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonventering Doch   Turbokonventering Doch Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Turbokonventering Doch
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» sierra doch turbokonvertering :?:
» Ford sierra 4x4 doch vs 2.9l?!
» Kamaxlar till DOCH
» trimma en 2.0 L doch motor??
» Turbo på doch mapsensor???

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: