Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Ford Pinto Turbo 0,5bar

Gå ner 
5 posters
FörfattareMeddelande
Ford_Fidde
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 57
Age : 34
Namn : Fredrik
Från : KLavreström
Kör : Ford Sierra 2,0i Gl
Registration date : 09-03-24

Ford Pinto Turbo 0,5bar Empty
InläggRubrik: Ford Pinto Turbo 0,5bar   Ford Pinto Turbo 0,5bar Icon_minitimetis 22 sep 2009, 08:57

Hej. Jag har lite bekymmer efter konventering.. Har fått allt att spela riktigt bra vid 0,5bar.. Med ett simpelt extrasprut.

Men den har nu börjat blåsa ut tjock vit/grå rök. Speciellt när man drar ur den.
Har tankar på om turbon är dålig å det på något vis kan dra in vatten i downpipen? Har även hört nått om ventiltätningar? Eller kan det var så illa att topplockspackningen?

Tack på förhand
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Ford Pinto Turbo 0,5bar Empty
InläggRubrik: Sv: Ford Pinto Turbo 0,5bar   Ford Pinto Turbo 0,5bar Icon_minitimetis 22 sep 2009, 09:12

Topplockspackning säkerligen
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Ford_Fidde
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 57
Age : 34
Namn : Fredrik
Från : KLavreström
Kör : Ford Sierra 2,0i Gl
Registration date : 09-03-24

Ford Pinto Turbo 0,5bar Empty
InläggRubrik: Sv: Ford Pinto Turbo 0,5bar   Ford Pinto Turbo 0,5bar Icon_minitimetis 22 sep 2009, 09:16

Okey.. Men är påväg att slänga i en annan motor som inte gått lika långt.. Men hur mkt krångel är det om man kanske skulle byta packningen i den innan man her i den? Måste men riva hela ventildelen först. å sen planatoppen å så me eller? Å det är väl packningen mellen block å topp man menar, eller är det mellan ventilblock å cylinderblocket?
Till överst på sidan Gå ner
sierraboss
Skogenracing Medium
sierraboss


Antal inlägg : 83
Age : 31
Namn : Jonas
Från : Sexdrega
Kör : Sierra 2,0i BOSS och Granada kombi
Registration date : 08-10-10

Ford Pinto Turbo 0,5bar Empty
InläggRubrik: Sv: Ford Pinto Turbo 0,5bar   Ford Pinto Turbo 0,5bar Icon_minitimetis 22 sep 2009, 09:33

Det är inte alls svårt men det är endel skruvande.
Det är pakningen mellan blocket och toppen.
Tror knappast att du behöver plana toppen, jag har kört pintomotorer på varvstopp tills grenröret glöder och oljan kokar och topparna har inte gett sig Razz
Men när du har loss toppen så skadar det aldrig med nya ventiltätningar Smile
Till överst på sidan Gå ner
Ford_Fidde
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 57
Age : 34
Namn : Fredrik
Från : KLavreström
Kör : Ford Sierra 2,0i Gl
Registration date : 09-03-24

Ford Pinto Turbo 0,5bar Empty
InläggRubrik: Sv: Ford Pinto Turbo 0,5bar   Ford Pinto Turbo 0,5bar Icon_minitimetis 22 sep 2009, 09:58

Okey men går det då lossa ventilkåpan, å där under lossar man ju dem 10 pinnbultarna. Kan man då lyfta den biten utan att plocka ner ventilfjädrar å allt? Eller måste man demontera kamaxeln å ventilfjädrar å hela den biten först? Sen undrar jag om ventilerna fölejer med uppnär man lyfter det eller? Sen sitter cylinderblocket oxå fastskruvat sen då?..har aldrig demonterat motor nämligen, men har rätt mkt kunskap å står gärna å mekar i timmar sålänge jag lyckas typ Wink hur mkt inställningar blir det sen då? Ventilspel, kamrem ( nolla alla remhjulen m.m ).?

sierraboss skrev:
Det är inte alls svårt men det är endel skruvande.
Det är pakningen mellan blocket och toppen.
Tror knappast att du behöver plana toppen, jag har kört pintomotorer på varvstopp tills grenröret glöder och oljan kokar och topparna har inte gett sig Razz
Men när du har loss toppen så skadar det aldrig med nya ventiltätningar Smile
Till överst på sidan Gå ner
sierraboss
Skogenracing Medium
sierraboss


Antal inlägg : 83
Age : 31
Namn : Jonas
Från : Sexdrega
Kör : Sierra 2,0i BOSS och Granada kombi
Registration date : 08-10-10

Ford Pinto Turbo 0,5bar Empty
InläggRubrik: Sv: Ford Pinto Turbo 0,5bar   Ford Pinto Turbo 0,5bar Icon_minitimetis 22 sep 2009, 10:26

Du får börja med att ta bort insug, grenrör, vattenslangar, pulsair slangar, tändkablar, oljetryckskontakt, kamremsskydd och eventuellt andra saker som sitter ivägen.
Sen får du ta loss ventilkåpan, den sitter ju bara med små skruvar ner i toppen.
Så får du släppa spännaren till kamremmen, så att du kan glida av remmen.
Nu kan du komma åt bultarna som håller fast toppen, det är torx 50 eller nått kommer inte ihåg riktigt, det är bara att släppa och så kan du lyfta upp den i en klump, du behöver altså inte plocka isär något som har med ventilmekanismen att göra Smile
Dit med nya pakningen och sätt dit igen, glöm inte att moment dra bultarna till toppen.

För att ställa in sen så får du kolla på märkningen på remskivorna, pilen på skivan bakom på kamremsskivam ska peka rakt mot vevaxel remskivan, pilen på på skivan bakom vevaxelremskivan ska peka rakt mot kamaxelremskivan.
Och remskivan för tändninges fördelningen ska stå så att rotorn pekar mot ettans tändkabel Smile

Känndes som om jag rörde till det lite nu för det är som sagt inte svårt men det är mycket Razz
Till överst på sidan Gå ner
Ford_Fidde
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 57
Age : 34
Namn : Fredrik
Från : KLavreström
Kör : Ford Sierra 2,0i Gl
Registration date : 09-03-24

Ford Pinto Turbo 0,5bar Empty
InläggRubrik: Sv: Ford Pinto Turbo 0,5bar   Ford Pinto Turbo 0,5bar Icon_minitimetis 22 sep 2009, 10:35

Okey=) Då blir det att beställa hem sotningsats.. Nog bara slutet som blir det stora problemet, har redan motorn ur å allt är rensat. Så bara att börjafrån att lossa bultarna nu:P Var hittar man vilket moment man skadra med? Har Hanezbok borde stå i denväl? Det är som sagt bara det med inställningarna för drivhjulen å kamrem, men blir väl bara att ta det i lugn å ro.

sierraboss skrev:
Du får börja med att ta bort insug, grenrör, vattenslangar, pulsair slangar, tändkablar, oljetryckskontakt, kamremsskydd och eventuellt andra saker som sitter ivägen.
Sen får du ta loss ventilkåpan, den sitter ju bara med små skruvar ner i toppen.
Så får du släppa spännaren till kamremmen, så att du kan glida av remmen.
Nu kan du komma åt bultarna som håller fast toppen, det är torx 50 eller nått kommer inte ihåg riktigt, det är bara att släppa och så kan du lyfta upp den i en klump, du behöver altså inte plocka isär något som har med ventilmekanismen att göra Smile
Dit med nya pakningen och sätt dit igen, glöm inte att moment dra bultarna till toppen.

För att ställa in sen så får du kolla på märkningen på remskivorna, pilen på skivan bakom på kamremsskivam ska peka rakt mot vevaxel remskivan, pilen på på skivan bakom vevaxelremskivan ska peka rakt mot kamaxelremskivan.
Och remskivan för tändninges fördelningen ska stå så att rotorn pekar mot ettans tändkabel Smile

Känndes som om jag rörde till det lite nu för det är som sagt inte svårt men det är mycket Razz
Till överst på sidan Gå ner
sierraboss
Skogenracing Medium
sierraboss


Antal inlägg : 83
Age : 31
Namn : Jonas
Från : Sexdrega
Kör : Sierra 2,0i BOSS och Granada kombi
Registration date : 08-10-10

Ford Pinto Turbo 0,5bar Empty
InläggRubrik: Sv: Ford Pinto Turbo 0,5bar   Ford Pinto Turbo 0,5bar Icon_minitimetis 22 sep 2009, 10:45

Momenten är:
1:a dragningen 40-55Nm
2:a dragningen 50-70Nm
ca 20 min efter 2:a dragningen ska det dras till 85-95Nm
Sist 90-110Nm efter att motorn har varmkörts Smile
Jag tror jag har en bild någonstanns som visar hur man ska ställa in kamdrivningen som jag kan lägga upp
Till överst på sidan Gå ner
sierraboss
Skogenracing Medium
sierraboss


Antal inlägg : 83
Age : 31
Namn : Jonas
Från : Sexdrega
Kör : Sierra 2,0i BOSS och Granada kombi
Registration date : 08-10-10

Ford Pinto Turbo 0,5bar Empty
InläggRubrik: Sv: Ford Pinto Turbo 0,5bar   Ford Pinto Turbo 0,5bar Icon_minitimetis 22 sep 2009, 12:02

På denna bilden visar det en vacumklocka som bara sitter på föggemotorer men allt det andra är samma Smile
Ford Pinto Turbo 0,5bar Kamdrivningsschema
Till överst på sidan Gå ner
Ford_Fidde
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 57
Age : 34
Namn : Fredrik
Från : KLavreström
Kör : Ford Sierra 2,0i Gl
Registration date : 09-03-24

Ford Pinto Turbo 0,5bar Empty
InläggRubrik: Sv: Ford Pinto Turbo 0,5bar   Ford Pinto Turbo 0,5bar Icon_minitimetis 22 sep 2009, 12:42

sierraboss skrev:
Momenten är:
1:a dragningen 40-55Nm
2:a dragningen 50-70Nm
ca 20 min efter 2:a dragningen ska det dras till 85-95Nm
Sist 90-110Nm efter att motorn har varmkörts Smile
Jag tror jag har en bild någonstanns som visar hur man ska ställa in kamdrivningen som jag kan lägga upp

Är det för cylinderbultarna? Så man får lossa ventilkåpan efter man varmkört motorn?

Tack för bilden=) Ska nog lyckas tror jag. Det märks annars^^
Till överst på sidan Gå ner
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Ford Pinto Turbo 0,5bar Empty
InläggRubrik: Sv: Ford Pinto Turbo 0,5bar   Ford Pinto Turbo 0,5bar Icon_minitimetis 22 sep 2009, 14:17

för topplocks bultarna.. lossa kåpan ja! tar 5min..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
Ford_Fidde
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 57
Age : 34
Namn : Fredrik
Från : KLavreström
Kör : Ford Sierra 2,0i Gl
Registration date : 09-03-24

Ford Pinto Turbo 0,5bar Empty
InläggRubrik: Sv: Ford Pinto Turbo 0,5bar   Ford Pinto Turbo 0,5bar Icon_minitimetis 22 sep 2009, 15:05

Tack=) Då ska det noginte vara några problem om man är okunnigmen envis å gladpå att meka:D

xcOOb skrev:
för topplocks bultarna.. lossa kåpan ja! tar 5min..
Till överst på sidan Gå ner
Ford_Fidde
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 57
Age : 34
Namn : Fredrik
Från : KLavreström
Kör : Ford Sierra 2,0i Gl
Registration date : 09-03-24

Ford Pinto Turbo 0,5bar Empty
InläggRubrik: Sv: Ford Pinto Turbo 0,5bar   Ford Pinto Turbo 0,5bar Icon_minitimeons 23 sep 2009, 17:03

Tänkte på det med ventiltätningarna? Det behöve man inte lyfta oppen för väl? Eller är det nått som underlättar? Tänkte om jag byter cylinderpackningen drar dit bultarna dem fösta 3 stegen. Sen fixar jag med ventiltätningarna sen. Å där efter kan jag slänga i motorn å dra bultarna för steg 4 då väl?

Men hur går man till väga närman byter ventiltätningarna?
Ska man riva ur kammen, ventilfjädar, tryckarna å det som är där för att utföra det? Första gången jag ska plocka ner motorn nämligen, har varit md å byt kam. Men medlite hjälp ska jag nog allt lyckas;)
Till överst på sidan Gå ner
capri
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 61
Age : 52
Namn : Mattias
Från : Tierp
Kör : Impala Cab LT1 383 Turbo, Ford Capri 2,9i Turbo, Honda Superblackbird, Yamaha Rx1 Mtn Turbo m.m.
Registration date : 07-10-31

Ford Pinto Turbo 0,5bar Empty
InläggRubrik: Sv: Ford Pinto Turbo 0,5bar   Ford Pinto Turbo 0,5bar Icon_minitimelör 26 sep 2009, 17:34

sierraboss skrev:
Du får börja med att ta bort insug, grenrör, vattenslangar, pulsair slangar, tändkablar, oljetryckskontakt, kamremsskydd och eventuellt andra saker som sitter ivägen.

Det är enklare att låta insug och grenrör sitta kvar på toppen vid demonteringen,och ta bort dem efteråt om man nu behöver ha bort dem.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Ford Pinto Turbo 0,5bar Empty
InläggRubrik: Sv: Ford Pinto Turbo 0,5bar   Ford Pinto Turbo 0,5bar Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Ford Pinto Turbo 0,5bar
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Besikta ford sierra laser -86 med Pinto turbo
» Chris__- Ford Sierra turbo pinto
» Ford sierra -88 pinto turbo problem!
» Catling - Ford Capri -74 X-pack 2.0L Pinto(Turbo?)
» _-gniraz-_- _-ford sierra turbo-_ (pinto såklart)..

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: