HemHem  Vanliga frågorVanliga frågor  SökSök  Bli medlemBli medlem  MedlemslistaMedlemslista  AnvändargrupperAnvändargrupper  Logga in  
Dela

Ljudbygge i VR6an

Gå ner 
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa
FörfattareMeddelande
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

Antal inlägg : 6142
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimemån 25 maj 2009, 00:32

förhoppningsvis har du dubbla lågnivå på stereon, 2vita/svarta och 2st röda då kopplar du fram till ena steget och bak till de du har till basen.. om inte så kan du splitta lågnivå signalen vilket inte är en jätte bra lösning men funkar, dvs köra med lågnivå split kabel och sen ställa in på stegen så du lirar bra ihop, lagom volym på båda..

JBlom
Skogencrew
JBlom

Antal inlägg : 6140
Namn : JBlom
Kör : Luftkylt igen! :)
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimemån 25 maj 2009, 09:01

Bara en lågnivå på X300an...
Men största problemet just nu är att lillgrabben inte vet hur man ställer in ett slutsteg. Wink

VW Tiguan -12 Familjevagnen
VW Golf -12 Åkatilljobbetbilen
VW Typ3 Variant -73 Pro Touring
VW Typ1 -70 Cal Look
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil http://www.luftschutzracing.com
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy

Antal inlägg : 7683
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimemån 25 maj 2009, 16:31

ja det är sanerligen en konst att ställa in slutsteg så man har en bra kompromiss bland alla musik stilar...

ett snabbt tipps är att först köra steget utan filter så hör man hur basen arbetar utan filter, om den är snärtig eller djup osv...

sen justerar man in low pas filter så det inte låter grumligt och inte överdrivet mycket bas, lagomt är bäst. när man mixar musik så lägger man den högsta basen i decibell på ca 80-90hz för att få en skön bas i musiken men det kan man totalt strunta i när man ställer in slutsteg och bara lyssna sig fram tills det låter bra oavs vad det står för siffror...

95% av alla ljud består av bas så en baslåda kan värkligen lyfta ljudbilden om den är rätt justerad och inte överdriven...

ställ in ljudet till musik som spelats in med riktiga instrument och testa sen massa musik stilar så får man skruva fram nånting som låter hyffsat på allting...

jag har sysslat mycket med musik och har egen liten studio så ställa in ljud kan jag men att förklara hur man gör är svårt. det enda riktiga rådet är att lyssna och justera tills det låter bra Smile
Användarens profil https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/62706825065314
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimemån 25 maj 2009, 18:14

bra framsystem är a och o i ett bra bygge annars blir inte basen bra heller.. bra tryck i framsystem sen ha en tight spelande baslåda då blire king och då kan man spela de mesta i musikväg..

JBlom
Skogencrew
JBlom

Antal inlägg : 6140
Namn : JBlom
Kör : Luftkylt igen! :)
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimemån 25 maj 2009, 19:59

När man har ett så pass bra ljud i framsystemet så att man klarar sig utan baslåda, ja då kan man stoppa in en sån. Smile

VW Tiguan -12 Familjevagnen
VW Golf -12 Åkatilljobbetbilen
VW Typ3 Variant -73 Pro Touring
VW Typ1 -70 Cal Look
Användarens profil http://www.luftschutzracing.com
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimemån 25 maj 2009, 20:59

jätte baslådor som e gjorde för o blåsa ut rutor och som ser ut som dom aldrig kan monteras ur bilen har man tröttnat på för länge sen Smile

har ju blivit helt anti efter man jobbat med sånt där i flera år, kört så gott som original grejor bortsett från huvudenhet i senaste bilarna hehe

Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

Antal inlägg : 2207
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimemån 25 maj 2009, 22:23

Oj oj vad blom vart stöddig när han kunde mer en en liten 17åring då. Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Whistlin

Tror faktiskt dock inte det handlar om inställningar i mitt fall. Har provat att justera inställningarna ungefär som ni föreslagit och det blev inga nya höjda miner.
Användarens profil
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik

Antal inlägg : 1669
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimemån 25 maj 2009, 22:31

Almgren skrev:
Oj oj vad blom vart stöddig när han kunde mer en en liten 17åring då. Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Whistlin

Tror faktiskt dock inte det handlar om inställningar i mitt fall. Har provat att justera inställningarna ungefär som ni föreslagit och det blev inga nya höjda miner.

Går de inte att justera bra kan de bara vara fel på grejerna heller felkopplat.
Användarens profil
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimemån 25 maj 2009, 22:33

Är inte nog svårare att koppla fel en att koppla rätt i detta fall.

Kan dock ha nånting att göra med dålig kräm i batteriet eller likn kanske.

Visste inte var gain var för det har stått level på mina båda två steg jag haft Wink o nej jag är ingen tävlingsnisse eller ljudmontör.
Användarens profil
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimemån 25 maj 2009, 23:42

Påtal om bra ljud, saab 9-5 -08 ,kommer dock inte ihåg vad vi har för ljudpaket men inte det värsta iaf. Grymt skön bas i biljäveln fast allting är original. förvånande faktiskt. inte är det någon 40liters baslåda heller Wink
Användarens profil
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimetis 26 maj 2009, 08:16

monosteg brukar villa ha bra kräm men har du bilen på så ska du ju få typ 14volt till steget, är bara o mäta o se efter.. för klen kabel kanske till steget? dålig/lång jordkabel? men du kanske hade använt detta steg förr o de funkat bra!?

Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimetis 26 maj 2009, 09:05

Nej inte använt detta steg förr.

Jordkabeln är okej.

Har inte koll på vad det är för grovlek på kabel men det är en gas kabel som inte är i den tunnaste serie iallfall. Borde räcka till tycker jag. Ska pula lite imorgon kanske tänkte jag, annars ingen brådska då bilen lär stå ett tag till Wink Måste ha tag i lite turboparts.
Användarens profil
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimetis 26 maj 2009, 09:31

16mm2 kabel är rekomenderat så minst de och lika tjock jord och max 1m lång sån e o rekomendera..

Henka_
Skogenracing Elite
Henka_

Antal inlägg : 1915
Namn : Henke
Från : Geffle
Kör : SxxB
Registration date : 07-02-20

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimetis 02 jun 2009, 10:39

haha va ska ja passa mig för Wink jag har inte ens nå ljud i min ju, dendär sketna 10" kanske du menar... nä då almgren, ja vet att dom flesta orig ljud spelar ifrån mig men ja ska iaf byta bil innan ja bygger om. hoppas du får ordning på dina grejer. annars kanske ja har vägarna förbi skutskär så kan ja kolla på de åt dej. annars kan väl jonny boy kolla?
Användarens profil http://www.skogenracing.com
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimetis 02 jun 2009, 13:59

Hehe skämta lite bara Wink Ska nog få ordning på det. har inte gjort något mer nu, prioriterar motorn före Smile
Användarens profil
Henka_
Skogenracing Elite
Henka_

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimetis 02 jun 2009, 14:05

låter bra de.. ska köpa ny bil snart ja med.. då får vi se vad de blir.
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimeons 09 sep 2009, 15:47

Nu sitter grejerna i golfen o basen kan man väl inte klaga på om man vrider på fullt höhö Very Happy

Dock bara en 8 kvadrats strömkabel nu men en 50 kvadrats är på väg då jag tänkte peta in båda stegen.

RIktigt nöjd nu, det som kanske fattas är ett par till 6,5"or i bakdörrarna. Smile
Användarens profil
Henka_
Skogenracing Elite
Henka_

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimeons 09 sep 2009, 17:19

Spela inte för mkt med 8 kvadrats kabeln! finns risk att du bränner steget då.
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimeons 09 sep 2009, 17:58

strunta i bak högtalarna de sabba bara ljudbilden.. riktigt framsys räcker o så en låda såklart..
50mm2? har du hela bakluckan full med steg Wink

Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimeons 09 sep 2009, 22:13

Har ett par 6,5" dragster midbass i fram med skrikare nu.

ska man ha två kraftiga steg så är det väl lika bra att ha bra dimension. I volvon hade jag strax över 20kvadrats strömkabel o dubblar du det så blir det ju ca 50 med lite överdimensionering.

Bränna steget om man har 8 kvadrats kabel? Är de sant?
Användarens profil
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimeons 09 sep 2009, 22:35

du känner på kabeln om den är jätte varm så äre ju inge bra och sen märker du på stegen om dom tappar tryck ibland då får dom ju för lite ström.. om stegen är mycket nedlastade med stora basar på låga ohm så äre ju inge bra med för lite ström men kör dom lugnt är de nog ingen fara..

Henka_
Skogenracing Elite
Henka_

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimeons 09 sep 2009, 23:22

nej det är inget som händer pang tjong, men 8cm2 är väldigt lite om du ska driva 2 basar med ett kraftigt steg. min kabel blir varm när ja spelar ordentligt under längre perioder 1 - 3 minuter (vilket inte är jätte ofta) och de e en 26cm2 kabel och kanske 750 - 850 wrms ur steget. men de e nog lugnt om du spelar lagom Smile
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimeons 09 sep 2009, 23:46

Jag har bara en bas & självklart inte två steg i nu då jag har 8mm2 strömkabel Wink

Lagom vill man inte spela ibland med lite värre grejer, då hade jag kunnat fortsatt på min Proson 12" bas som förövrigt punga på bra nog mycket mer en vad jag nånsin trodde den kunde.

Skapligt underskattad bas de. Men nu sitter JL basen i.

Men men lådan ska kläs o allt ska monteras riktigt nu.

Mitt DLS monosteg ska tydligen ge 400w vid 2 ohm. 500 vid 1 ohm. Vet inte vad de ligger på nu men jag har kopplat minus längst åt vänster och plus längst åt höger.

Tycker de krämar på riktigt bra endå. Beror väl på att DLS är en aning kvalitet Wink

Dock svårt få de att lira till alla musiksorter Smile

Har en sluten låda nu på ca 35-40 liter har jag för mig.
Användarens profil
Henka_
Skogenracing Elite
Henka_

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimetor 10 sep 2009, 11:36

Ganska stor för att vara sluten de. men de kanske e vad den ska ha.
hehe svårt att spela till olika musiksorter säger du Razz mitt e nu mer ett mellanting, för mkt för att kunna spela dunka dunka och för lite för metal och annan rock Razz
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren

InläggRubrik: Sv: Ljudbygge i VR6an   Ljudbygge i VR6an - Sida 2 Icon_minitimetor 10 sep 2009, 15:28

Nja tror den är på 35 faktiskt. Inte så stort.

Kan väl aldrig bli för mycket för dunka dunka? Smile snarare när rocken kommer så hänger inte basen med o då låter de balle.
Användarens profil

Ljudbygge i VR6an
Till överst på sidan 
Sida 2 av 3Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Allmänt-
Hoppa till: