Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN

Gå ner 
+25
Combatbenke
Mese_Jonas
LillePär
NakahTheOne
M-man
TICSierra
kryckan
Theo
ToTTe
Jonas O
Battery
kallur
Alfastoffe
Jimmy
Bandit_PJ
Bagge_Turbo
Dude
braze
Benan
knuts
Henrik
richard s
Mikael
JBlom
Tobbe H
29 posters
Gå till sida : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
FörfattareMeddelande
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimesön 21 jan 2007, 21:48

Har snidat lite på en motor som jag har tänk att ha i en sierra 2.9. För i sommar ska jag tamefaan kör bil.
Ska man beskriva kort och informativt vad det är/ska bli så skulle jag säga:

En trimmad 4.0 24v BOB cosworth, observera ordet trimmat också.

Har dåligt med bild material just nu men, men det kommer om 2-3 veckor då den kanske tom är helt ihop monterad, om jag har tur.
Men bottendelen är iallfall en 4.0 OHV ifrån en explorer och topparna är ifrån en 24v cosworth, den bättre av dem. Alla special delar/mods beställer jag av brorsan....

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN 7

Kamdrivningen är på plats,efter lite mods så passar det riktigt fint, orginal sträckarna träffar rätt ställe och kedjorna glider fint på ifrån vevaxeln.
Bröstkåpan har fått ökad höjd, ca 20mm med 3st spacers.

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Dummy

Var tvungen att fixa till rotations riktningen för oljepumpen tillsammans med kamdrivningen för 24v, det fick bli en modifierad 24v dummy axel, lagrena är aningen större.

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN 11

Även spacers till vatten avgången ifrån topparna behövdes. Och de gammla lyftarna pluggades.

Det är mycket mera gjort på motorn för att få grejorna att lira. Nu när jag snart har toppackningarna så kan jag bygga igen v:et. Jag har haft stopp på bygget pga av dessa. Men nästa vecka så...

Det är egentligen bara lite små grejor att fixa till så går den att skruva ihop på riktigt. Ska fixa mera bilder o lägga upp.


Senast ändrad av Tobbe H den mån 06 apr 2009, 22:42, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan Gå ner
JBlom
Skogencrew
JBlom


Antal inlägg : 6140
Age : 42
Namn : JBlom
Från : Gävle
Kör : Luftkylt igen! :)
Registration date : 06-10-11

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimesön 21 jan 2007, 22:09

Detta kommer bli riktigt fränt. =)
Till överst på sidan Gå ner
http://www.luftschutzracing.com
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimemån 22 jan 2007, 19:13

Ser lovande ut det här.

Kryckan här på forumet har nog ett passande objekt åt dig att stoppa motorn i
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimemån 22 jan 2007, 20:14

Mikael skrev:
Ser lovande ut det här.

Kryckan här på forumet har nog ett passande objekt åt dig att stoppa motorn i

Det dära måste man nog undersöka lite närmare.
Till överst på sidan Gå ner
JBlom
Skogencrew
JBlom


Antal inlägg : 6140
Age : 42
Namn : JBlom
Från : Gävle
Kör : Luftkylt igen! :)
Registration date : 06-10-11

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimemån 22 jan 2007, 20:54

Hans gamla sierra ja...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.luftschutzracing.com
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimesön 28 jan 2007, 16:44

Får packningarna i morgon, man känner sig som man gjorde på julafton när man var liten.

Har spanat på en 92:a sierra DOHC som jag funderar på om man skulle köpa till helgen, får se hur det blir..
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimesön 28 jan 2007, 18:42

Blir det nått portad också? Nytt insug?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimemån 29 jan 2007, 22:57

Topparna är desto värre orörda, ska se om jag kan skaffa fram ett annat par o fila i. Det finns en jäkla ful kant i dem, sitter nog ett par hästar där skulle jag tro i allfall.

Det här är de ändringar som kommer att vara när motorn startas första gången, men den ska utvecklas under åren är det tänkt. Allt sitter ju i pengarna man kan lägga ner på grejorna.

Slidinsug, portmatchade flänsar
Extraktor, portmatchade flänsar
Ställbara kamdrev
Högre kompressions förhållande
Mappart sprut och tändning

Tyvärr så har jag bara original kammarna, de har duration 260 och 9,5 i lyft så de är väl kanske inte de slöaste ändå. Har funderat på hur man ska lösa det med värre kammar, men slantarna får gå till annat först.

Men jag siktar in mig på 300hk nåt i alla fall, och massor av vrid, alltså ingen maskin som måste leva på varvet för att det ska dra iväg.. Ska bli intressant o se hur det funkar. Och går det för klent så kan man ju alltid sätta dit stora turbon och kolvarna ifrån en SOCH 4.0.

En BOB som är borrad och strokad till 3.7 liter ger 278hk och 407nm, riktigt bra med tanke på att allt annat är standard, tom sprutet är orört. Så lite pulver ska det kunna bli ur den här motorn också.
Till överst på sidan Gå ner
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimeons 31 jan 2007, 18:48

Så här ska det se ut med packnings historien för att täcka igen blocket. Delarna skruvas ihop.

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Gasket

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Gasket1
Det ska dit koppar ringar, på framkant mot bröst kåpan så kommer det att sitta pappers packning.

Ska rycka i sär topparna så ska jag slipa bort den dära fula kanten som finns... Det är nog värt de få timmar det lilla extra jobbet tar för att få någon hk till....
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimeons 31 jan 2007, 18:50

Beräknad uppstart då? Ser ju väldans trevligt ut Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
richard s
Skogencrew
richard s


Antal inlägg : 931
Age : 42
Namn : richard
Från : gävle
Kör : RMK800
Registration date : 06-10-12

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimeons 31 jan 2007, 19:36

Sånna här projekt gillas skarpt Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimeons 31 jan 2007, 23:09

Mikael skrev:
Beräknad uppstart då? Ser ju väldans trevligt ut Smile

Jag vill ut o köra i sommar så innan dess ska den nog kunna vara i gång, men jag måste ur med motorn igen för den ska upp i en bromsbänk o mappas sen. Brorsan har en skuld att driva in av en tuning firma Very Happy I form av mappning.

Har hittat luft filter, 150kr/st för 54mm infästning, det borde funka med 6st sådana efter vägen och sen kan man göra 6st krökar med riktiga trattar för kortkörning utan filter, men då får man kanske ta upp ett hål i huven......

Tänkte göra ett 3-1 extraktor med kollektor av baffle typ till varje sida, 42mm invändigt och ca 60cm långt, 2,5 " från kollektor och 3" därifrån sidorna möts. Ska ska skaffa rätt gas till TIG:en så ska det väl gå fint sen...
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimetor 01 feb 2007, 16:46

Riktigt trevligt projekt ! Måste ju vara ett otroligt vrid i den sen...
Till överst på sidan Gå ner
knuts
Skogenracing Large
knuts


Antal inlägg : 208
Age : 41
Namn : Mathias
Från : Finland
Kör :
Registration date : 06-10-22

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimelör 03 feb 2007, 10:06

trevligt motorprojekt!
Till överst på sidan Gå ner
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimesön 04 feb 2007, 18:38

Brorsan och jag var ut till garaget och snickrade vidare på motorn. Har fixat täckningen av v:et nu.

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN 24

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN 21

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN 22

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN 23

Med lite sillikon så blir det riktigt bra.... Har tagit ur kolvarna så Matte (brorsan) kan fräsa till dem lite. Men vi var lite besvikna på hur klena vevstakrna såg ut att vara. Ska försöka hitta några ifrån en 4.0 SOCH. Om ni vet av sådana eller hel motor så säg till så köper jag dem omgående.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimesön 04 feb 2007, 18:56

Du förberedel väl för överladdning med kompet Wink
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimesön 04 feb 2007, 19:10

Mikael skrev:
Du förberedel väl för överladdning med kompet Wink

Nope Very Happy Men inga bekymmer att fixa till om det skulle behövas.... I framtiden...
Till överst på sidan Gå ner
Benan
Skogenracing Small
Benan


Antal inlägg : 3
Age : 40
Namn : Benny Nilsson
Från : Lomma
Kör : Capri Cosworth 24v -70
Registration date : 07-02-25

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimesön 25 feb 2007, 20:30

Mycket intressant bygge det här!!
Går själv och funderar på att göra nått liknade.. Ser framemot fler bilder och info!! Hur ska du göra med insug?
Till överst på sidan Gå ner
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimesön 25 feb 2007, 22:13

Jag ska använda ett eget tillverkat slidinsug så jag kan använda toppmatade spridare. Men jag har fixat så att BOB orginalet passar också, behövdes bara svarva till ett lite längre rör och skaffa nya gummin. BOB insuget består ju av 4 lös delar...
Till överst på sidan Gå ner
Benan
Skogenracing Small
Benan


Antal inlägg : 3
Age : 40
Namn : Benny Nilsson
Från : Lomma
Kör : Capri Cosworth 24v -70
Registration date : 07-02-25

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimemån 26 feb 2007, 09:13

Fräckt!!

Men om jag har hajat det rätt så har du bultat ihopa en 4,0 botten med 24v toppar? Och inte bara bytat vev o kolvar på en 2,9?

Har nämligen funderat på att göra det på min reservmotor men det verkar va lite strul..
Till överst på sidan Gå ner
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimemån 26 feb 2007, 11:13

Det är ett 4.0 block. Tyckte det var för mycket jobb med att stoppa i en 4.0 vev i ett 2.9 block, och sen så får den så taskigt vevstaksförhållande så kolv och stake rasar tillslut.... Men har man grejor övers så spelar det ju mindre roll. Men ska man göra en 3.7 liters konvertering så kostar det lite, borrning av block, omslipad vev för längre slag, bussa vevstakarna mm... Sen så måste man ju putsa/slipa/fräsa enhel del för att grejorna ska få plats.
Till överst på sidan Gå ner
Benan
Skogenracing Small
Benan


Antal inlägg : 3
Age : 40
Namn : Benny Nilsson
Från : Lomma
Kör : Capri Cosworth 24v -70
Registration date : 07-02-25

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimemån 26 feb 2007, 12:10

Okej.. som jag misstänkte då! Har hört att man ska kunna använda Bmw M5 3,6 kolvar oxå och det skulle vara mer el mindre bolt on..

Men din motor kommer alltså bli en 4,0 24v, och ingen 3,7l med andra ord.
Till överst på sidan Gå ner
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimemån 26 feb 2007, 23:51

Jaha, då har man handlat H-profils stakar då, få se om de går att få till så de passar i blocket. Eller om man kastat bort pengarna.
Till överst på sidan Gå ner
braze
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 72
Namn : sebastian
Från : åland
Kör : inget just nu
Registration date : 07-03-25

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimetor 29 mar 2007, 19:21

har inget hänt vill se mer bilder men har du ingen bil att sätta den i elr, det här kommer att bli coolt
Till överst på sidan Gå ner
Dude
Skogenracing Small



Antal inlägg : 45
Age : 91
Namn : tfrhug
Från : k
Kör : bil
Registration date : 07-02-04

Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitimetor 29 mar 2007, 20:12

Dethär var ett vara ett jävla fränt motorkoncept, "there's no replacement for displacement" Hur vanliga är 4.0 maskinerna och hur mycket får man punga ut för en? Vad ligger de på för hästar orginal? passade cosworth topparna rakt på?
Men en 92:ans sierra är allt för tråkigt för en så häftiga maskin... satsa på en 70 tals ford coupe... eller åtminstone en 3dr sierra!
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Empty
InläggRubrik: Sv: Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN   Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Tobbe H - Granada 4.0 24v Cosworth- UTE PÅ GATAN
Till överst på sidan 
Sida 1 av 6Gå till sida : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Tobbe H - Granada 2.8i 2xTurbo - Motor utbytt mot 2.9 24v
» granadadr - Granada Cosworth
» kallur- Ford Granada Cosworth 24V Turbo
» Granada
» F: Furious Granada

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: