Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]

Gå ner 
+5
Prozac
Hedin_
Golden Boy
Blöjan
EyEr0n
9 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2
FörfattareMeddelande
EyEr0n
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 53
Age : 39
Namn : Anders
Från : Björneborg
Kör : Strv 240
Registration date : 09-02-16

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]   EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Icon_minitimesön 03 maj 2009, 04:02

Golden Boy skrev:
ja jobba på nu så kan vi ut och rejsa lite sen du och jag Wink

Hehe.
Ska ta tag i detta i morgon lite.
Det är ju faktiskt bara att ta sig i kragen och sätta igång.

Men en grej jag funderar på som du kanske har nån smart lösning på:
Växellänkage var ju inte det mest optimala i världen som du kanske kommer ihåg.

Hur skulle du ha löst det?
Jag skulle vilja bygga om det till vajerstyrt, men vet inte riktigt hur man skall göra.
Nuvarande lösning är inte acceptabel i allafall. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]   EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Icon_minitimesön 03 maj 2009, 12:44

eftersom det där inte är något bygge som kommer vinna några skönhetstävlingar så skulle jag bara förbättrat länkaget som sitter där nu. tex sätta leder/styrningar så kännslan blir bättre och inte så fladdrig. du kanske kan ta ett vanligt kulager och sätta som stöd innan den går upp över motorn, borde blir lite stabilare men det gäller att hitta så det blir en rak linje...

vajerstyrt kommer nog bli svårt att få exakt med bondmek.

du skulle igentligen haft ett matrial som var riktigt lätt, tex alu och bra leder som inte glappar plus "stödlager" så det inte blir så fladdrigt så skulle det kunna se proffsigt ut. men frågan är om det är värt att lägga ner så mycket jobb?

skit i hur det ser ut och bygg ihop den så det funkar bara så blir det mycket roligare att motivera sig att bygga klart.

det var så byggherrarna tänkte från början, "en helg så ska den gå" Wink

ös på! Smile
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
EyEr0n
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 53
Age : 39
Namn : Anders
Från : Björneborg
Kör : Strv 240
Registration date : 09-02-16

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]   EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Icon_minitimetis 26 maj 2009, 21:52

Hehe.
Nu händer det lite i allafall.

Sprang på en SAAB 900 S (lågtryckssturbo?) 2 km hemifrån.
Jag som letat som fan efter en reservdelsbil å så var den mitt under näsan på mig hela tiden.

Jaja.

En anledning till att ta tag i detta projekt igen.

Dubbla SAAB T16 Turbo motorer då. Smile
Till överst på sidan Gå ner
EyEr0n
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 53
Age : 39
Namn : Anders
Från : Björneborg
Kör : Strv 240
Registration date : 09-02-16

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]   EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Icon_minitimelör 11 jul 2009, 20:04

Så.
Då har jag äntligen efter mycket väntan äntligen fått röva ur och göra nått.
Mesta väntan har väll varit att få plats i garaget och få tag i en reservdelsbil.

Nu ska det nog i allafall hända nått kanske.

Började med att ta ur motorn idag.
Fick dock kapa ett motorfäste för ingenjören som byggt detta svetsade ihop det. Smile

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 3710604674_18d975a533

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 3710601716_94b6714a90

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 3709786433_0d4cdb9474

I morgon blir det att tvätta motorn och bilen.
Rätt mycket oljefilm över allt.

Sen är det bara att riva loss med svetsen och göra klart karossen.
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]   EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Icon_minitimelör 11 jul 2009, 20:08

varför tar du inte en annan kaross direkt så spar du in ett halvårs jobb med att laga rost? Smile

finns ju såna där överallt från 500kr. hadde jag en kaross över skulle du få den men nu har jag dåligt med delar Smile
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
EyEr0n
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 53
Age : 39
Namn : Anders
Från : Björneborg
Kör : Strv 240
Registration date : 09-02-16

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]   EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Icon_minitimelör 11 jul 2009, 20:35

Golden Boy skrev:
varför tar du inte en annan kaross direkt så spar du in ett halvårs jobb med att laga rost? Smile

finns ju såna där överallt från 500kr. hadde jag en kaross över skulle du få den men nu har jag dåligt med delar Smile

För att jag tror det är mer jobb att montera framvagnen i bak igen än att rostlaga karossen.
Det är ju ändå inte möjligt att få hjulvinklar och allt 100% när man gör något sånt här.
Den skall ju ändå förstärkas, golvet skall få tjockare plåt så man klarar att hasa av en sten eller dyl.
Om man räknar arbetstimmar så kommer det nog ta mindre tid såhär, det enda som kan bli lite drygt är den knövliga fronten, men där blir det antingen en motor till (förmodligen inte) eller en "folkrace front".

Detta kommer bli offroad/isbil/sladdbil.
Den kommer aldrig få se någon Bilprovningsanläggning i allafall, och när man har bestämt det så får man mycket friare händer och det är ju gött. Smile

Jag har tyvärr aldrig heller lyckats hitta en Starlet för 500 kr som är i bättre skick än denna.
Till överst på sidan Gå ner
richard s
Skogencrew
richard s


Antal inlägg : 931
Age : 42
Namn : richard
Från : gävle
Kör : RMK800
Registration date : 06-10-12

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]   EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Icon_minitimelör 11 jul 2009, 22:23

ang vxl länkaget kanske det är hjälpt med delar från tex peugeot expert där det sitter liknade axel ut ur lådan ihop med vajer har jag för mej , annars finns det på andra bilar.bara kolla runt och plocka det som verkar vättigast.

bäst vor då med hela "kittet" med spak osv från samma bil , sedan får du labba med anslutningarna och slaget mot saabes vxslaxel.

vad jag mins från saab tiden så var det 4 vxl lådor med 7ans primär och alu kåpa till diffen som gällde för dom skulle hålla , även viktigt att växlarna värkligen läggs i rätt.därav många saab åkare som bytte till stålspak.spännande att se hur det håller i denna skapelse.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
EyEr0n
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 53
Age : 39
Namn : Anders
Från : Björneborg
Kör : Strv 240
Registration date : 09-02-16

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]   EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Icon_minitimelör 11 jul 2009, 22:50

richard s skrev:
ang vxl länkaget kanske det är hjälpt med delar från tex peugeot expert där det sitter liknade axel ut ur lådan ihop med vajer har jag för mej , annars finns det på andra bilar.bara kolla runt och plocka det som verkar vättigast.

bäst vor då med hela "kittet" med spak osv från samma bil , sedan får du labba med anslutningarna och slaget mot saabes vxslaxel.

vad jag mins från saab tiden så var det 4 vxl lådor med 7ans primär och alu kåpa till diffen som gällde för dom skulle hålla , även viktigt att växlarna värkligen läggs i rätt.därav många saab åkare som bytte till stålspak.spännande att se hur det håller i denna skapelse.

Okej.
Det låter värt att kolla upp, för det du ser på bilderna är jävligt underkännt och känndes inte så tajt att växla med om man säger så. Då har jag hellre en person till som sitter bak och växlar. Smile

Man kommer väll lära sig ett och annat om 90-talets SAAB historia i och med detta projekt.

Primär har jag läst och fattat som det som överför kraften mellan svänghjulet och växellådan, och består av flera kedjor och drev?

Vad skilljer de olika primärerna åt?

En jävla udda motorkontstruktion är det i allafall. Smile
Dock är den perfekt för mitt ändamål.

Ska kolla upp det där med Peugeot Expert, men om någon vet nått annat som kan funka så. Helst vajjerstyrt då en stång eller liknande blir svårt att få till bra. Smile
Till överst på sidan Gå ner
EyEr0n
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 53
Age : 39
Namn : Anders
Från : Björneborg
Kör : Strv 240
Registration date : 09-02-16

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]   EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Icon_minitimemån 13 jul 2009, 23:55

Tvättade bilen lite idag, då det var olja över typ allt.

Redo för tvätt!
EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 3718446556_463755fa72

Före:
EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 3718449506_c1d9e5f5bf

Efter:
EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 3717640765_599d0b1371

Före:
EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 3718452508_806088129a

Efter:
EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 3717644037_e92e503cb1

Nästa mål är att påbörja plåtarbetet.
Måste bara hitta lite plåt först. Smile
Till överst på sidan Gå ner
MasterDevil
Skogenracing Supreme
MasterDevil


Antal inlägg : 635
Age : 35
Namn : Marcus
Från : Voxnabruk
Kör : Audi A4 1,8T 2004 Quattro | Audi A4 1,8T 1996 Quattro | VW Golf Diesel
Registration date : 08-03-30

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]   EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Icon_minitimetis 14 jul 2009, 11:33

Styrväxeln bak ? Razz
Till överst på sidan Gå ner
EyEr0n
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 53
Age : 39
Namn : Anders
Från : Björneborg
Kör : Strv 240
Registration date : 09-02-16

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]   EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Icon_minitimetis 14 jul 2009, 14:26

MasterDevil skrev:
Styrväxeln bak ? Razz

Ja?
Eller vad menar du?
Det faktum att den sitter i bak på bilen, eller bakom drivaxlarna?

Styrväxeln lär ju vara där för annars kommer ju hjulen "glida isär" eller vad man ska säga.
Det är ju trots allt en framvagn som sitter där.
Men den är stelopererad, så det går inte styra i bak. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]   EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Icon_minitimetis 14 jul 2009, 21:55

kul att du tagit tag i den hela nu...


skulle värkligen vara ascoolt om du får ihop det så det funkar att köra...

jobba på EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Beerchug
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
EyEr0n
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 53
Age : 39
Namn : Anders
Från : Björneborg
Kör : Strv 240
Registration date : 09-02-16

EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]   EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Icon_minitimetis 14 jul 2009, 23:35

Golden Boy skrev:
kul att du tagit tag i den hela nu...


skulle värkligen vara ascoolt om du får ihop det så det funkar att köra...

jobba på EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Beerchug

Hehe.
Det är ju LITE rost att fixa, eller ja, man måste ju inte, men det är ju kul om det ser lite snyggt ut.
Köpte en stor 1.5 mm plåt idag i allafall, så det blir ganska hållbart i allafall.

Funderade på det där med att ta en annan kaross osv, med det är gött att öva lite svets med, det behövs tydligen. Smile

Ena hjulhuset är typ klart idag i allafall.
Kommer bilder i morgon.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]   EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad] - Sida 2 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
EyEr0n - Toyota Starlet T16 [Reservdelsbil inhandlad]
Till överst på sidan 
Sida 2 av 2Gå till sida : Föregående  1, 2
 Liknande ämnen
-
» EyEr0n - Toyota Starlet Twin Engine
» Golden Boy - Toyota Starlet Turbo 2009
» Skrotnisses Toyota starlet fwd Rallystuk med turbo
» Golden Boy - Toyota Starlet Turbo 2008
» F:Toyota starlet 1.8 Drag race

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: