Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Stålpackning?

Gå ner 
+2
Mikael
Japmax
6 posters
FörfattareMeddelande
Japmax
Skogenracing Sponsor



Antal inlägg : 20
Namn : Markus
Från : Sverige
Kör : Bmw 540
Registration date : 06-12-27

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimetor 28 dec 2006, 00:07

Tja!

Ny här på forumet men hoppas få en del användning av det i framtiden.
Är inne på min 4de Sierra nu och tänkte göra lite kuliga saker med den, som att turbokonvertera Smile

Tänkte fråga en sak ang stålpackningar. Om man skär ut en packning ur vanlig plåt (laserskärning alltså) håller den tätt lr hur gör man? Har man packningar på varje sida av stålpackningen? Känns bökigt.. "riktiga" stålpackningar är väl stukna runt cylinderhålen men sånt har jag ju inte tillgång till tyvärr Question

Detta gäller alltså en Sierra och ingen 1000hk Supra!

Tack/ Markus
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimetor 28 dec 2006, 11:39

Det blir ingen packning om man skär ut den i stål utan mer som en kompsänkande distans, du måste ha en packning på varje sida med andra ord.

Däremot kan man skära ut en i koppar och glödja den och använda som packning enbart tillsammans med ett speciellt lim.

Jag kör orginalpackning och det funkar bevisligen till 1bar som jag laddar nu. Du kan köpa värstingpackningar från cosworth om det skulle bli problem också, finns allt möljigt skoj men kostar en redig slant också
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
_-gniraz-_
Skogenracing Elite
_-gniraz-_


Antal inlägg : 2200
Age : 38
Namn : Fredrik.Z
Från : Fröslunda
Kör : ""No Control" Sierran
Registration date : 06-10-31

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimetor 28 dec 2006, 12:33

orginal cosworth toppackning kostar 250:- orginal sierra packning till pinto motorn kostar lika mycket så köp cossie packning när du ändå är i farten.... om du nu inte har nya doch motorn förstås....Mvh
Till överst på sidan Gå ner
Japmax
Skogenracing Sponsor



Antal inlägg : 20
Namn : Markus
Från : Sverige
Kör : Bmw 540
Registration date : 06-12-27

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimetor 28 dec 2006, 16:28

Jag har en DOHC.. Tänker inte köpa en OHC så får bygga på de jag har.. har ju hart att deras toppackningar ska va krångliga så därför jag fundera lite. Kan ju räkna ut men hur mycket sänks kompet om man lägger en 3mm ståldistans?

Har en sprojlans ny Garrett T25 jag tänkte putta i bilen, tillsammans med en 9000 IC och några startspridare.. ladda max 0.5-0.6, vad tror ni?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimetor 28 dec 2006, 18:56

Det går att räkna fram om man har slag/borr och förbränningsrum i cc. Men 3mm går bra stor skillnad säkert en enhet.

Kommer säkert funka bra med din beskrivning, nackdelen med dohc och jag säger det igen. 0.5 ger en helt annan motor, men sen sitter du där. Kanske går att höja lite till men dohc motor är inte lika bra som en ohc.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimetis 16 jan 2007, 20:49

Lyfter denna tråd lite med en förfrågan

Nån som har känningar med någon som har plasma/laser/vattenskärning som kan skära till en toppackning i stålplåt till ett ford v:6 bygge? Jag har både pappers ritning och dfx fil, beroende på vad som blir enklast att ladda in i maskinen.

//Tobbe
Till överst på sidan Gå ner
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimesön 21 jan 2007, 15:11

Tobbe H skrev:
Lyfter denna tråd lite med en förfrågan

Nån som har känningar med någon som har plasma/laser/vattenskärning som kan skära till en toppackning i stålplåt till ett ford v:6 bygge? Jag har både pappers ritning och dfx fil, beroende på vad som blir enklast att ladda in i maskinen.

//Tobbe

Fått det fixat gratis, bara tacka o ta emot....
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimesön 21 jan 2007, 18:22

Saknar själv den kontakten att skära ut grejer
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimesön 21 jan 2007, 20:31

Hade tur, ska nog anlita den dära killen flera gånger, skulle vara fint att ha en hel fläns till avgaset än att ha separata, blir lättare att bygga. Jag har haft stopp i mitt bygge pga av den dära packningen. Min packning har fire-rings av koppar så den borde funka fint, sen är det bara en sugmotor ändå.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimesön 21 jan 2007, 20:47

Blev det inget av turbocaprin? Har du nått kul i garaget så kasta upp en projekttråd vetja Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H


Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimesön 21 jan 2007, 21:01

Caprin finns kvar, men låt oss säga att vi kom till insikt att tar år innan den kommer ut på vägen pga av allt plåt jobb, och jag iallfall vill ut och köra i sommar så jag ska snabba till det med en sierra, om jag hittar någon, verkar inte finnas några på blocket. Ska kasta upp en liten projekt tråd om motorn iallfall.
Till överst på sidan Gå ner
Henrik
Skogenracing Sponsor
Henrik


Antal inlägg : 1669
Age : 35
Namn : Henrik
Från : land
Kör : Nissan och Ford
Registration date : 06-10-13

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimesön 21 jan 2007, 21:15

Tobbe H skrev:
Caprin finns kvar, men låt oss säga att vi kom till insikt att tar år innan den kommer ut på vägen pga av allt plåt jobb, och jag iallfall vill ut och köra i sommar så jag ska snabba till det med en sierra, om jag hittar någon, verkar inte finnas några på blocket. Ska kasta upp en liten projekt tråd om motorn iallfall.


Det ser vi framemot Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Japmax
Skogenracing Sponsor



Antal inlägg : 20
Namn : Markus
Från : Sverige
Kör : Bmw 540
Registration date : 06-12-27

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimemån 22 jan 2007, 20:25

Jag har laser på jobbet Wink
Skurit ut massa roliga saker..
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimemån 22 jan 2007, 20:49

Fubbo Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
richard s
Skogencrew
richard s


Antal inlägg : 931
Age : 42
Namn : richard
Från : gävle
Kör : RMK800
Registration date : 06-10-12

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimetor 22 feb 2007, 19:41

Japmax skrev:
Jag har en DOHC.. Tänker inte köpa en OHC så får bygga på de jag har.. har ju hart att deras toppackningar ska va krångliga så därför jag fundera lite. Kan ju räkna ut men hur mycket sänks kompet om man lägger en 3mm ståldistans?

Har en sprojlans ny Garrett T25 jag tänkte putta i bilen, tillsammans med en 9000 IC och några startspridare.. ladda max 0.5-0.6, vad tror ni?

Utan att vara särkillt insatt i hur kamdrivningen på dohc:en serut , så skulle jag gissa på att du får problem med kjedjan om flyttar upp topplocket 3mm från bottendelen.

Gör nått tufft hempul med rs2000 och scorpio 2.3 grejer ist , skulle vara kul med mer info om vad som går att skapa med dom.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Japmax
Skogenracing Sponsor



Antal inlägg : 20
Namn : Markus
Från : Sverige
Kör : Bmw 540
Registration date : 06-12-27

Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitimeons 07 mar 2007, 01:23

richard s skrev:
Japmax skrev:
Jag har en DOHC.. Tänker inte köpa en OHC så får bygga på de jag har.. har ju hart att deras toppackningar ska va krångliga så därför jag fundera lite. Kan ju räkna ut men hur mycket sänks kompet om man lägger en 3mm ståldistans?

Har en sprojlans ny Garrett T25 jag tänkte putta i bilen, tillsammans med en 9000 IC och några startspridare.. ladda max 0.5-0.6, vad tror ni?

Utan att vara särkillt insatt i hur kamdrivningen på dohc:en serut , så skulle jag gissa på att du får problem med kjedjan om flyttar upp topplocket 3mm från bottendelen.

Gör nått tufft hempul med rs2000 och scorpio 2.3 grejer ist , skulle vara kul med mer info om vad som går att skapa med dom.

Hum.. där har du en poäng. Har ju gått o tankarna att svarva kolvarna med, men då måste jag ju ta ur dem. vad jag förstår så passar ju cossiekolvar rakt i pintoblocket.. vad är skillnaden på pinto och Dohc? vad behövs göras för att få i kolvarna i mitt block? Går de =P
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Stålpackning? Empty
InläggRubrik: Sv: Stålpackning?   Stålpackning? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Stålpackning?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: