Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här

Gå ner 
+148
Anton_N97
norell
Dannexx
turbohakan
Budda
ZimonWisjö
RalleFagerman
OlliFIN
hessu75
Caprimk1
Filborna
Bozzb
Curious1
Alexander92
malmström
-Felix-
sprint
Stylishh
Rake
Tom
myrberg89
norpan69
MickeJ
bmx
JElfgren
021petterzzon
xr-rabbit
witsky
Twokay
Finnborn
Fiechen
Piecia
Forsberg
bogieboy
dennis-volvo
Grey
bosse
Stridh
sunken
Fordpappa
Joel
JapsJonas
sjöblom!
Pontus06
Fordmannen
ropa
E.Nilsson
Pearly
freddan222
Wike
WTB
AtlanticBlue
Robins
HultN
NIKKELICIOUS
Marcusss
persson121
328Rikard
mAnGGe
Chris__
Jesper_NA
Rohden
Hedin_
_Macce_
Schimpy
kyngas
Golden Boy
Roobin
Streetlover
hybris
Rekord E2 Turbo
Mr Macke
paq
joppa
Alexxx
Pacan
Henka_
Flexenan
Mixx_
robsan
Sandvik
raushed
loop
740Tic
sierraboss
effekthero
Eriksson
bidus3
Almgren
Toffe
broddbyskogen
Vr6
Sköld
SierraT
Bojan
victor91
apskaft
lasema
TICSierra
ford_racing
Mese_Jonas
Haggen
FrystGrus
Nyman
alex_side
alle_d
cossie84
Blöjan
englund
knäcken
Kalle
_volvo240_
jonasahman
_Spawned_
NS
_Glenne_
SBP FU
Jonas O
tilldig
Lindskog
zorbit
werd
upplyft
Jansen
JBlom
areez
GMW
okkarakka
Jimmy
Danne volvo 740
Lutte
Blyfot
_-gniraz-_
Fahlberg
fuckforden
Öbbe
Battery
lones
cossie_man
Mk2_power
FordFreak
Liljan
Greger81
ToTTe
Henrik
m5micke
richard s
Mikael
152 posters
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4 ... 21 ... 39  Nästa
FörfattareMeddelande
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimetor 26 apr 2007, 21:05

Fahlberg skrev:
Jo precis! Men en vanlig kompressor med däckpumps munstycke visar väl inte så jäkla exakt? visst kan jag köra med startspridare öven för jag har ic?

Alltså du får se till så du har din laddtrycksmätare inkopplad och kolla på den. Du kan köra med startspridare ja, bara dom sitter mellan intercooler och insug/på insug
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Fahlberg
Skogenracing Small



Antal inlägg : 41
Namn : Simon
Från : sundsvall
Kör : Bmw 518 Turbo
Registration date : 07-04-15

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimelör 28 apr 2007, 10:42

vid vilket laddtryck bör man använda ic? Gick det bra för er att köra utan ic när ni byggde det här bygget?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimelör 28 apr 2007, 11:27

över 0.5bar men ic är att föredra endå om du vill ligga på och gasa en stund
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Fahlberg
Skogenracing Small



Antal inlägg : 41
Namn : Simon
Från : sundsvall
Kör : Bmw 518 Turbo
Registration date : 07-04-15

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimelör 28 apr 2007, 19:11

okeej! Men jag skulle behöver få klart för mej hur jag ställer in den där jävla tryckvakten,? Skulle vara tacksamma om nån vill förklar ! Tack...
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimelör 28 apr 2007, 19:19

pumpa upp trycket till 0.3 eller nått, mät så att du har 0 ohm mellan stiften, skruva upp skruven tills det klickar i tryckvakten och då har du slutit kretsen
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Fahlberg
Skogenracing Small



Antal inlägg : 41
Namn : Simon
Från : sundsvall
Kör : Bmw 518 Turbo
Registration date : 07-04-15

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimetis 01 maj 2007, 21:47

Hallå !IDag prov startade jag bilen, den gick som den skulle på dom gången och vi ställde tryckvakten på 0.3, sen när jag körde så fick jag den aldrig över 0.2, Staget från wg har jag vridit in ganska mycket endå,men jag kanske måste vrida in det i botten nästan?
Till överst på sidan Gå ner
Fahlberg
Skogenracing Small



Antal inlägg : 41
Namn : Simon
Från : sundsvall
Kör : Bmw 518 Turbo
Registration date : 07-04-15

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimelör 12 maj 2007, 16:12

Vart ska jag dra slangen från dumpen? EN bmw 518 med lmm, jag kan ju inte ta från tryckvakten, Så ska jag ta någonstans vid spjälet?! is vart?
Till överst på sidan Gå ner
Blyfot
Skogenracing Small



Antal inlägg : 1
Namn : Kjell
Från : Halmstad
Kör : Volvo PV
Registration date : 07-05-12

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimelör 12 maj 2007, 16:46

Tjena

Jag håller på att trimma min gamla pv och fick nys om denna sidan och blev väldigt intreserad av att turbo mata den.
Men då fick jag problem......kan nämligen inte ett piss om turbo matning/konventering mer än det jag sett och läst här.
Jag såg att ni kopplade olje ledning till turbon samt retur. Finns det inte turbos utan oljesmörjning eller är jag helt ute o cyklar??
Motorn är en B18 som ska maseras lite grann, R kam, 2x45or, steg 2 topp samt extraktor.

Tack på förhand.
Till överst på sidan Gå ner
Lutte
Skogenracing Medium
Lutte


Antal inlägg : 51
Age : 38
Namn : Anonym
Från : Piteå
Kör : Taunus
Registration date : 06-10-14

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimelör 12 maj 2007, 16:57

Fahlberg skrev:
Okeej! Jag köpte en saab 900 turbo från en 84 tro jag,Men om jag bara vill ladda 0.6 max så ska den alltså inte vara så mkt in gängad?

GLT på 900/9000 är 0,45bar+-0,03, varje inskruvat varv ökar/minskar 0,04bar

bara så att ni vet.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimelör 12 maj 2007, 17:24

Fahlberg: Jorå du kan ta från slangen till tryckvakten

Blyfot: Mig veterligen finns det ingen med separat olje kylning/smörjning så bara att svetsa på en anslutning på tråget och ett t-kors vid oljetrycksgivaren,
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Fahlberg
Skogenracing Small



Antal inlägg : 41
Namn : Simon
Från : sundsvall
Kör : Bmw 518 Turbo
Registration date : 07-04-15

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimelör 12 maj 2007, 18:35

okej!! För jag har både tryck och vacum i samma slang så jag har pluggat ena hållet, Men det går endå?
Till överst på sidan Gå ner
ToTTe
Skogenracing Elite
ToTTe


Antal inlägg : 1147
Age : 38
Namn : Kristoffer Matsson
Från : Uppsala
Kör : Opel Rekord Coupé 2,4 Berlina -77, BMW 518i Turbo E28, Volvo v40 1,8i
Registration date : 06-10-16

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimelör 12 maj 2007, 18:38

Skicka upp bilder på bilen så man ser va du håller på med för nåt Smile
Till överst på sidan Gå ner
Fahlberg
Skogenracing Small



Antal inlägg : 41
Namn : Simon
Från : sundsvall
Kör : Bmw 518 Turbo
Registration date : 07-04-15

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimelör 12 maj 2007, 18:40

haha, har byggt en 518 turbo,sån som du har;)
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimelör 12 maj 2007, 18:43

En dumpventil ska ha både tryck och vacuum så det är lungt
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
ToTTe
Skogenracing Elite
ToTTe


Antal inlägg : 1147
Age : 38
Namn : Kristoffer Matsson
Från : Uppsala
Kör : Opel Rekord Coupé 2,4 Berlina -77, BMW 518i Turbo E28, Volvo v40 1,8i
Registration date : 06-10-16

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimelör 12 maj 2007, 19:46

Jo att det är en 518 jade jag listat ut, men en bild säger mer än tusen ord Wink
Till överst på sidan Gå ner
Danne volvo 740
Skogenracing Small



Antal inlägg : 1
Namn : Daniel
Från : Malmö
Kör : Volvo 740
Registration date : 07-05-13

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimesön 13 maj 2007, 10:15

Tjena,
Har gjort nästan likadant som ni fast på min 740 86-a, använde en turbo från en gammal saab 9000 , men denna är vattenkyld jag undrar vad som händer om man kopplar bort vattnet? och den ryker blått som faen kan detta bero på min oljeretur som är 8 mm ????
mvh daniel
Till överst på sidan Gå ner
_-gniraz-_
Skogenracing Elite
_-gniraz-_


Antal inlägg : 2200
Age : 38
Namn : Fredrik.Z
Från : Fröslunda
Kör : ""No Control" Sierran
Registration date : 06-10-31

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimesön 13 maj 2007, 11:01

Danne volvo 740 skrev:
Tjena,
Har gjort nästan likadant som ni fast på min 740 86-a, använde en turbo från en gammal saab 9000 , men denna är vattenkyld jag undrar vad som händer om man kopplar bort vattnet? och den ryker blått som faen kan detta bero på min oljeretur som är 8 mm ????
mvh daniel



Gör inget om du inte använder vattekylningen... ja 8mm på returen är nog lite för lite du måste nog upp mot emot 15mm för att det ska vara shyst/tillrekligt.... Smile
Till överst på sidan Gå ner
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimefre 18 maj 2007, 14:07

Hej Hej

Är i full fart med konverteringen av sierran till turbo.
Har ett par frågor bara.

Ang vattnet till turbon, istället för att ta det från värmepaketet går det inte lika bra med ett T-korv vid tempgivaren? Så slipper jag skära sönder mitt värmepaket. Nån som har koll på vilken gänga tempgivaren har? Den som går till instrumentpanelen, inte motorstyrdon tempgivaren.

Sen om kopplingen. Tänkte köpa lösa lamellplattor från Dalhelms. Nån som testat detta och är nöjda med resultatet? Blir ju billigast så. Sen finns det ju två höjder på plattorna, 3.2 och 3.56 mm. Nån som vet vilken är att föredra?

Sen är jag även sugen på en vassare kam, satt å surfade runt lite på kentcams och hittade P274, nån turbokam, nån som testat den eller har andra förslag till mysigare kammar

P.S Vart får jag tag i Skogenracing dekaler? D.S

Tack på förhand

// Jimmy
Till överst på sidan Gå ner
okkarakka
Skogenracing Large
okkarakka


Antal inlägg : 162
Namn : oskar
Från : finland
Kör : ford
Registration date : 07-02-02

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimefre 18 maj 2007, 16:01

jag har nitat i hop min egen sinter lamell .. blev väll sådär .. tog tunna puckr men ja tror de hade varit bättre me tjockare..en vass borr e o föredra när du ska borra i lamellen för de e rätt hårt material.. fast de inte e tjockt:P har du en rätt ny tryckplatta bode de hålla i bra senn ..
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimefre 18 maj 2007, 16:25

NupPaN skrev:
Hej Hej

Är i full fart med konverteringen av sierran till turbo.
Har ett par frågor bara.

Ang vattnet till turbon, istället för att ta det från värmepaketet går det inte lika bra med ett T-korv vid tempgivaren? Så slipper jag skära sönder mitt värmepaket. Nån som har koll på vilken gänga tempgivaren har? Den som går till instrumentpanelen, inte motorstyrdon tempgivaren.

Sen om kopplingen. Tänkte köpa lösa lamellplattor från Dalhelms. Nån som testat detta och är nöjda med resultatet? Blir ju billigast så. Sen finns det ju två höjder på plattorna, 3.2 och 3.56 mm. Nån som vet vilken är att föredra?

Sen är jag även sugen på en vassare kam, satt å surfade runt lite på kentcams och hittade P274, nån turbokam, nån som testat den eller har andra förslag till mysigare kammar

P.S Vart får jag tag i Skogenracing dekaler? D.S

Tack på förhand

// Jimmy

Vet inte vad du menar med skära upp? Du kapar bara slangen som går mellan värmepaketet och motorn, men jag skulle struntat i vattenkylningen, bara låta motorn stå nån min på tomgång när du har hårdgasat.

Nitat har jag bara hört dåligt om, köp en färdignitat lamell istället det kommer du tjäna på i längden.

Ang kam så skulle jag rekomendera en vanlig sugkam, typ 280-290grader med 11-12mm i lyft

Dekaler är på gång, kommer upp vidare info i slutet på nästa vecka kanske.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimemån 21 maj 2007, 21:57

Hej igen!

Ang lamellen så undrar jag om nån har mått på axeln till växellådan, antal splines och diameter på lamellen. Följer Mickes råd och köper en färdignitad. Läste till mig att centrumet inte höll/kunde gå söner om man nitade på andra puckar på originallamellen så skippar det.

Dom hade inte infon på axeln på dalhems så skulle behöva det. Eller nån som har en länk till en lamell som passar?

Tack på förhand!

// Jimmy
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimemån 21 maj 2007, 22:26

Jag har beställt 25,4mm x 23 splines och det har funkat bra Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimemån 21 maj 2007, 22:30

Okej!

Du har möjligtvis inte diametern på lamellen i huvudet också?

Tack för snabbt svar!

Mvh Jimmy
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimemån 21 maj 2007, 22:41

215mm
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitimetis 22 maj 2007, 22:16

Tackar igen för riktiga svar, och inga "jag tror det är...."

Sista frågan innan beställningen skickas, fyra eller sex puckar?

Misstänker att det är din guide på fmcs som jag följer Very Happy Så det blir iallafall inget värre i detta steget. Känns som att sierran jag har nu är för risig för att lägga massa energi på. Så som du skriver, ca 165 hästar.

Mvh Jimmy
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Empty
InläggRubrik: Sv: Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här   Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor  här - Sida 3 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här
Till överst på sidan 
Sida 3 av 39Gå till sida : Föregående  1, 2, 3, 4 ... 21 ... 39  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Guide för inkoppling av Extrasprut: Ställ era frågor här!
» turbokonvertera bmw 540
» E85 frågor.
» Turbokonvertera ford fiesta.
» Turbokonvertera opels C16NZ?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: