Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Ford91
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 95
Namn : Linus
Från : Ronneby
Kör : Bil
Registration date : 08-05-20

Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Empty
InläggRubrik: Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?   Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Icon_minitimelör 25 okt 2008, 22:44

Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?

Har börjat smida lite planer, det gäller scorpio v6an 24v . hänga i en turbosnurra i den. Någon som vet om detta har gjorts tidigare? Isåfall, finns det någon projekt tråd eller liknande från detta? Jag behöver all fakta jag kan få om denna motorn, någon länk? tror ni det skulle gå att komma igenom bilprovningen på något vis? eller behövs det fixa en reg besiktning?

Bara ös på med fakta och kommentarer, ska inte avslöja så mycket i förtid, men den kommer inte att ligga kvar i samma bil, usch för automatare.

Ge mig massor med fakta om denna motorn, och bilen överhuvudtaget,

MVH. Forden Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Rita
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Empty
InläggRubrik: Sv: Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?   Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Icon_minitimelör 25 okt 2008, 23:43

Går inte att besikta med turbo och går inte att regga heller så du får plocka av grejerna varje gång! Enda sätt du kan lösa det är att lägga motorn i en bil äldre än 75

Det är mycket komp orginal så går troligtvis knappt att ladda något, en bekant körde med e85 och då höll han uppåt 1bar i ladd men då blir det problem på vintern med kallstarter. Annars är det ingen speciellt motför nån annan bil. Jag skulle valt singelturbo och megasquirt som styrsystem
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Ford91
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 95
Namn : Linus
Från : Ronneby
Kör : Bil
Registration date : 08-05-20

Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Empty
InläggRubrik: Sv: Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?   Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Icon_minitimesön 26 okt 2008, 08:36

Då är det med besiktningen som jag trodde.


okej, hur mycket komp?
Det kan hända att detta är mest en tanke, än att det kommer bli gjort, men alltid kul o veta.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Empty
InläggRubrik: Sv: Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?   Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Icon_minitimesön 26 okt 2008, 18:18

10:1 nånstans
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren


Antal inlägg : 2207
Age : 31
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Empty
InläggRubrik: Sv: Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?   Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Icon_minitimesön 26 okt 2008, 18:50

Detta har jag funderat på med! tycker du grovt ska prova att göra detta, går ju mkt bra original redan. E85 och tryck dit motstånd på tempgivaren med en knapp så går det bättre att starta på vintern
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Empty
InläggRubrik: Sv: Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?   Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Icon_minitimesön 26 okt 2008, 18:59

En sån här motorn bör man dock mappa riktigt om det ska funka bra och då kan man justera bränsletillskottet själv i sprutet. Men kommer endå inte bli bra att starta bilen i -20
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren


Antal inlägg : 2207
Age : 31
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Empty
InläggRubrik: Sv: Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?   Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Icon_minitimesön 26 okt 2008, 19:45

Nej men det är inte ofta 20- ute och överhuvudtaget så är måste man ju inte köra bilen de kallaste dagarna man hittar Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Empty
InläggRubrik: Sv: Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?   Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Icon_minitimesön 26 okt 2008, 19:52

I mitt fall så blir min chef irriterand om jag inte dyker upp varje arbetsdag Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Almgren
Skogenracing Elite
Almgren


Antal inlägg : 2207
Age : 31
Namn : David
Från : Skutskär
Kör : Tradare
Registration date : 07-06-20

Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Empty
InläggRubrik: Sv: Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?   Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Icon_minitimesön 26 okt 2008, 22:30

Haha beror ju på om man ska ha bilen som absolut bruks mitt vintern eller om det e lite busbil som gäller.

Alla är inte som dig Wink
Till överst på sidan Gå ner
Ford91
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 95
Namn : Linus
Från : Ronneby
Kör : Bil
Registration date : 08-05-20

Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Empty
InläggRubrik: Sv: Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?   Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Icon_minitimesön 02 nov 2008, 19:31

Men om man struntar i turbo, o bara lägger ner denna i en sierra 2.9 . skulle det gå o besiktiga då?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Empty
InläggRubrik: Sv: Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?   Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Icon_minitimesön 02 nov 2008, 20:13

Ja det ska gå, men du måste uppgradera bromsarna och sådant
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Ford91
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 95
Namn : Linus
Från : Ronneby
Kör : Bil
Registration date : 08-05-20

Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Empty
InläggRubrik: Sv: Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?   Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Icon_minitimesön 02 nov 2008, 20:40

Ja, bättre bromsar och ett väghållningskit. sen bör det väll gå o besiktiga, för det är väll samma motor i grunden, men annan topp o lite smått o gott? behövs regbesiktning? med tanke på att det är ny motor.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Empty
InläggRubrik: Sv: Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?   Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: