Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Racemus - Vw Caddy Turbo

Gå ner 
+5
Jeppo
Mikael
okkarakka
328Rikard
Racemus
9 posters
FörfattareMeddelande
Racemus
Skogenracing Small



Antal inlägg : 12
Namn : Rasmus
Från : Emmaboda
Kör : Caddy GT
Registration date : 08-08-25

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimetis 26 aug 2008, 00:13

Så vart jag också indragen i turboträsket, jag som alltid varit så anti...
Efter några sömnlösa nätter så kom jag på att allt skulle bli mycket bättre
om jag överladdade min Caddy gt -90. En klasskompis till mig hade redan testat det på sin och det verkade ju funka rätt okej ändå... Så jag ringde upp honom (bagge_turbo här på forumet) och övertalade honom att sälja sitt "kit" till mig, efter lite tjat om att han ändå inte använde det längre så lyckades jag få köpa det... Skillnaden är att han laddade 0.7 som mest, inte hade nån lambda och inte kompsänkt motor, sen smälte kolvarna också...

Receptet blir följande:
Motor:
1.8 med orginal K-jet sprut
turbo från en volvo 460 eftersom det inte får plats så mycket mer
baggesvetsat grenrör och 3" downpipe
ingen IC, till att börja med, trångt som fan ju...
extrasprut med 4 spridare från en volvo 240 och minst två tryckvakter är det tänkt, vet inte om det blir saab eller om jag hittar annat.
ställbar btr.
svarvade kolvar.
Smalbandslambda från KLR.
målet är att ladda 1.0 bar med detta, antar att den turbon inte kan leverera så mycket mer..


Men jag är lite osäker på lite olika saker, följande:
Hur "stora" är spridarna från en 240? behöver jag alla 4?
Vad är det för relä man använder till saab tryckvakt? vart hittar jag det?
ungefär vilket lambda ska jag ligga på?
ungefär hur mycket bränsletryck bör jag köra med?
Hur mycket ska jag svarva kolvarna för att få lagom komp, dom är ju inte plana utan lägre i mitten vilket innebär att om man skulle svarva exempelvis 4mm så tar man inte över hela kolven utan bara ute på kanten där den ju är lite högre?
vad är lagom komp i mitt fall?
Trepolig lambdasond, är det så enkelt som det låter att det är en lambdasond med tre kablar istället för en eller två?


Tacksam för snabba svar och övriga tips då bygget helst ska vara klart till fredag, har ju ledigt hela veckan...

/Rasmus Larsson
Till överst på sidan Gå ner
328Rikard
Skogenracing Sponsor
328Rikard


Antal inlägg : 603
Age : 36
Namn : Rikard
Från : Gävle
Kör : E36 328 Coupe, E36 328 Touring & El Camino -69
Registration date : 08-03-22

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimetis 26 aug 2008, 15:04

har alla 240 samma motorer?^^
Till överst på sidan Gå ner
okkarakka
Skogenracing Large
okkarakka


Antal inlägg : 162
Namn : oskar
Från : finland
Kör : ford
Registration date : 07-02-02

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimetis 26 aug 2008, 15:08

svarva inte kolvarna:P
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimetis 26 aug 2008, 16:22

Racemus skrev:
Så vart jag också indragen i turboträsket, jag som alltid varit så anti...
Efter några sömnlösa nätter så kom jag på att allt skulle bli mycket bättre
om jag överladdade min Caddy gt -90. En klasskompis till mig hade redan testat det på sin och det verkade ju funka rätt okej ändå... Så jag ringde upp honom (bagge_turbo här på forumet) och övertalade honom att sälja sitt "kit" till mig, efter lite tjat om att han ändå inte använde det längre så lyckades jag få köpa det... Skillnaden är att han laddade 0.7 som mest, inte hade nån lambda och inte kompsänkt motor, sen smälte kolvarna också...

Receptet blir följande:
Motor:
1.8 med orginal K-jet sprut
turbo från en volvo 460 eftersom det inte får plats så mycket mer
baggesvetsat grenrör och 3" downpipe
ingen IC, till att börja med, trångt som fan ju...
extrasprut med 4 spridare från en volvo 240 och minst två tryckvakter är det tänkt, vet inte om det blir saab eller om jag hittar annat.
ställbar btr.
svarvade kolvar.
Smalbandslambda från KLR.
målet är att ladda 1.0 bar med detta, antar att den turbon inte kan leverera så mycket mer..


Men jag är lite osäker på lite olika saker, följande:
Hur "stora" är spridarna från en 240? behöver jag alla 4?
Vad är det för relä man använder till saab tryckvakt? vart hittar jag det?
ungefär vilket lambda ska jag ligga på?
ungefär hur mycket bränsletryck bör jag köra med?
Hur mycket ska jag svarva kolvarna för att få lagom komp, dom är ju inte plana utan lägre i mitten vilket innebär att om man skulle svarva exempelvis 4mm så tar man inte över hela kolven utan bara ute på kanten där den ju är lite högre?
vad är lagom komp i mitt fall?
Trepolig lambdasond, är det så enkelt som det låter att det är en lambdasond med tre kablar istället för en eller två?


Tacksam för snabba svar och övriga tips då bygget helst ska vara klart till fredag, har ju ledigt hela veckan...

/Rasmus Larsson

Tyvär kommer det bli problem att ladda över 0.5 utan intercooler. Luften som kommer in i motorn blir otroligt varm utan ic så det är bara att glömma.

Du får testa dig fram till hur många som behövs.
Reläet är ett vanligt extraljus relä.
Lambda ska ligga på 0.8 på fullgas ungefär.
Orginal bränsletryck är mer än ok.
Ska du svarva måste du först mäta hur tjock kolvtaket är. Men är det grip så kan du säkerligen svarva ner en bit utan att det är några problem. Man måste kolla så översta kolvringen inte ligger illa till bara.
Lagom komp är 8.0:1-8.5:1 högre går att leva med om man är försiktigt.
Lambdan är som du säger en med tre kablar, förvärmning, signal och jord.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Racemus
Skogenracing Small



Antal inlägg : 12
Namn : Rasmus
Från : Emmaboda
Kör : Caddy GT
Registration date : 08-08-25

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimetis 26 aug 2008, 17:17

Tack för svaren Smile Sitter just med skjutmåttet i handen och funderar på hur mycket jag ska svarva kolven, den är så pass hög i kanten att jag måste ta rätt mycket om jag ska komma ner i mitten, vilket jag antagligen inte kommer göra, och det är ju där det är tunnast gods såvitt jag förstår. Så om jag bara svarvar 2-3 millimeter så har den övre kolvringen lite att arbeta mot och tunnaste godset är fortfarande i mitten, och det blir lika tunt som det var orginal.

Så anledningen till att bagge kanske kunda ha undvikit att smälta kolvarna om han hade kört med ic? Kan jag kompensera den heta insugsluften med att feta på bränslet litegrann, inte jättemycket förståss men lite?
Mitt största problem mu är då förmodligen att jag kommer få svinvarm luft rätt in i motorn, är det värt att sätta avgasbandage och/eller värmesköld på grenrör/turbo för att förbättra det hela lite? jag antar också att det kan vara värt att koppla in vattenkylningen till turbon? Åtminstone tills jag klurat ut hur fan jag ska få plats med en IC...
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimetis 26 aug 2008, 17:22

Låter som en vettig svarvning., blir ganska mycket sänkning endå.

Skulle tro att han rasat pga av det och inte koll på bränslet. Första sierra bygget jag satt ihop så testa jag utan ic och visst den gick skapligt men när ic:n kom på blev det som en helt annan bil. Hjälper inte mycket att feta på dock så undvik det

Är väl lika mycket plats på den där som på en vanlig golf? Finns massor av folk som bygger på golfar så bara kopiera lite lösnigar.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Racemus
Skogenracing Small



Antal inlägg : 12
Namn : Rasmus
Från : Emmaboda
Kör : Caddy GT
Registration date : 08-08-25

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimetis 26 aug 2008, 18:11

första kolven svarvad nu, det blev 3.25 och då är det mer gods mellan översta ringen och kolvens topp än vad det är mellan dom båda ringarna så det känns safe...
Jodå, Det är ju precis samma plats som på en golf så får jag bara tag på en bild på hur någon har gjort så kan det kanske gå att klura ut hur det ska sitta, är orolig att turbon från volvo 460 får utgångsanslutningen att peka åt ett helt annat håll än vad som är lämpligt bara, men jag får kika på hur det blir imorgon när jag får turbon, är ju för övrigt inte alls främmande för att banka eller kapa i huven eftersom jag har en till liggandes... men om nån kan länka till en bra golf med turbo så vore det jättefint! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Jeppo
Skogenracing Supreme
Jeppo


Antal inlägg : 811
Age : 35
Namn : Jesper Ericsson
Från : Tierp
Kör : V70N - Vector turbo
Registration date : 07-10-16

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimetis 26 aug 2008, 18:24

du har ju min att titta på.. även en golf 1 här på forumet
Till överst på sidan Gå ner
loop
Skogenracing Large



Antal inlägg : 294
Namn : Per
Från : Halland
Kör : Ford
Registration date : 08-07-30

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimetis 26 aug 2008, 18:35

Racemus skrev:

Efter några sömnlösa nätter så kom jag på att allt skulle bli mycket bättre
om jag överladdade min Caddy gt -90.

Receptet blir följande:
Motor:
1.8 med orginal K-jet sprut
/Rasmus Larsson

Är den lastbilsreggad och utan kat? Då borde det ju gå att besiktiga då jag har för mig att avgasregler för lätta lastbilar kom först 91.

K-jet? Hur funkar K.jet tillsammans med extra spridare? Är det inte nån risk att luftvågen(eller nåt annat mekaniskt) får nåt spel eller liknande när man överladdar och använder extra spridare?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimetis 26 aug 2008, 18:43

Man får ta bränslet från inkommande tryck sen tillsätta det nära insuget så är det inga problem
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Bagge_Turbo
Skogenracing Large
Bagge_Turbo


Antal inlägg : 218
Age : 34
Namn : Bagge
Från : SMÅLAND!!
Kör : Volvo mest!
Registration date : 07-03-22

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimetis 26 aug 2008, 21:22

Jag körde som sagt 0.7 me etanol trodde det skulle kyla lite mer då,,,, men det gjorde det inte
men fan va de gick ett tag,, grymt rolig bil!!! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
Racemus
Skogenracing Small



Antal inlägg : 12
Namn : Rasmus
Från : Emmaboda
Kör : Caddy GT
Registration date : 08-08-25

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimeons 27 aug 2008, 17:05

Bilen är med kat, men den är ju å andra sidan av årsmodell 90..? nån som vet? för det vore ju jävligt intressant om man kunde besiktiga med turbo, en klar värdeökning på den då ju Smile Nån som vet mer om det där?

Nu har jag iaf fått hem alla grejer, turbon verkar passa och så.. Var även på skroten idag och skruvade loss en IC från en saab 9000 som jag fick för 200:- =) och en lambdasond, lite kopplingar och en siliconslang. Det enda är att IC:n är jättemycket större än vad den borde vara om den ska passa på vanlig plats, så jag funderar på att göra fästen till den och sätta platt över motorn eftersom den är rätt tunn, sen bara såga upp litegrann i den dåliga motorhuven jag har..? Borde inte bli för varmt där väl? Nähe, ut och dra fast toppen och montera turbo och downpipe... återkommer senare ikväll/inatt med hur det går.. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Racemus
Skogenracing Small



Antal inlägg : 12
Namn : Rasmus
Från : Emmaboda
Kör : Caddy GT
Registration date : 08-08-25

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimefre 29 aug 2008, 13:16

HJÄLP!
Ska koppla in lambdan nu, som enligt försäljningsuppgifter ska kräva en tretrådig lambdasond, men när jag kikar på det lilla äckliga instruktionspappret så står det en massa om båda en, två, tre och fyrtrådiga sonder och alla verkar gå att använda, är det någon som vet mer om detta? nån som vet om det går bra att koppla in lambda mätare till en bil utan elektriskt insprut?
Till överst på sidan Gå ner
Mese_Jonas
Skogenracing Supreme
Mese_Jonas


Antal inlägg : 893
Age : 37
Namn : Jonas Gistö
Från : Terjärv/Finland
Kör : Mercedes 190
Registration date : 07-11-25

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimefre 29 aug 2008, 13:32

Inte kan det väl vara något problem att få Icn på plats...en beknat har byggt en bakhjulsdriven turbodiesel caddy och där har han satt coolern under var orginalkofångaren sitter!!! Trevlit projekt annars!!!
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimefre 29 aug 2008, 13:33

Sätt ic framför vanliga kylaren någonstans, du får leta på en kylare som passar vettigt helt enkekt.

Ang lambdan så får du lägga upp bild på manualen. koppla efter schemat för tre trådig om du har tredtrådig sensor bara.
Smalbandslamda som du har är rätt kasst, man får en ungefärlig bild hur snålt/fett motorn går men inte mer, spelar ingen roll om det äs sprut eller förgasare
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
zorbit
Skogenracing Supreme
zorbit


Antal inlägg : 562
Age : 39
Namn : Mookie
Från : Gävle
Kör : i diket näst flest ggr
Registration date : 06-10-14

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimefre 29 aug 2008, 16:18

Bilder på kärran???
Till överst på sidan Gå ner
Racemus
Skogenracing Small



Antal inlägg : 12
Namn : Rasmus
Från : Emmaboda
Kör : Caddy GT
Registration date : 08-08-25

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimefre 29 aug 2008, 21:53

Nu har jag varit och gasat lite Smile ICn fick bli placerad liggandes, vilket funkar fint. lambdan verkade inte vara några konstigheter, är uppenbarligen bara en kabel som skickar signal och det räcker med att ha den inkopplad och sen ström så funkar det. Jag vet att smalbandare inte är nån höjdare, men det känns ändå som om det är bättre än ingenting alls bara så man vet att man inte kör på tok för snålt eller för fett så att man riskerar haveri, om den inte är så exakt att jag kan ställa soppa perfekt spelar inte så stor roll. Laddtrycket just nu är 0.2 och det märks klart att det sitter en snurra på plats, nu återstår bara att koppla lite sprut och jag funderar på om man skulle justera lite på tändningen också, nån som vet om detta är nödvändigt?
bilen går hackigt på låga varv och lite gas, kan det va pga tändningen tro?
Sen kör jag ju med orginal avgassystem efter 3" downpipe, det kan väl inte strypa farligt mycket när jag ändå har så liten turbo?
aja, mer laddtryck, mer soppa. Dags att jobba Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mese_Jonas
Skogenracing Supreme
Mese_Jonas


Antal inlägg : 893
Age : 37
Namn : Jonas Gistö
Från : Terjärv/Finland
Kör : Mercedes 190
Registration date : 07-11-25

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimelör 30 aug 2008, 11:19

Trevlit att det funkar...bra att det löste sig med icn!!!!
Till överst på sidan Gå ner
Racemus
Skogenracing Small



Antal inlägg : 12
Namn : Rasmus
Från : Emmaboda
Kör : Caddy GT
Registration date : 08-08-25

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimesön 31 aug 2008, 15:13

Uppdatering med nya frågor..Razz
grejerna funkar och jag har kopplat in en extra spridare nu, har inte ställt in tryckvakten och börjat köra med den än men i eftermiddag så. Men däremot så ryker bilen oerhört mycket när den är kall, blåvit rök skulle jag vilja säga att det är, hörde nånstans att det kan vara att man har för liten oljeretur, men den är nog 14-15mm på minsta stället tror jag, däremot så anar jag att jag har ett jäkla oljetryck in i turbon, kan det vara så att det är för mycket tryck inne i turbon så att det letar sig ut genom impellen i avgashuset och ryker? det ryker nästan ingenting när bilen är varm..?
har även kopplat på en pysventil som jag laborerat lite med, men även om jag öppnar den fullt så laddar den bara 0.3, istället för 0.2, kan jag höja laddet om jag stryper slangen till wastegaten litegrann ?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimesön 31 aug 2008, 17:55

Du kan alltid prova sätta en strypning på oljetryckslangen, 2-3mm hål brukar funka bra. Sen ska returen ha ett bra fall på oljan så brukar det aldrig vara några större problem.

Om inte laddet blir högre än 0.2-0.3 har du nått elakt läckage någonstans.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Racemus
Skogenracing Small



Antal inlägg : 12
Namn : Rasmus
Från : Emmaboda
Kör : Caddy GT
Registration date : 08-08-25

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimemån 13 okt 2008, 13:52

hej allla glada överladdade =) nu har jag kommit hem efter en längre tids resa och på väg hem från anderstorp häromveckan så passade jag på att skicka topplockspackningen, alltid trevligt! eftersom jag då antog att en ny biltemapackning inte skulle hålla bättre än den gamla biltemapackningen gjorde så chansade jag på att en stålpackning från golf g60 borde passa min motor också, var och hämtade den idag och den verkar vara av nästan samma modell, tillräckligt lik iaf Smile så nu ligger toppen av och ska springa ut och montera ihop det, när jag ändå hade allting av så passade jag på att skruva wastegatestaget i botten och svarva hylsor så jag kan montera tre extraspridare till från en bmw 318 is (innan hade jag bara en) så förhoppningnsvis så är det uppstart imorrn om allt går nästan som det ska.. Smile för övrigt blir det det tätaste oljebytet/filter jag nånsin gjort, ca 50 mil sedan, men nu är det vatten och en massa äckel i filtret så man har ju inget val Very Happy
Nu har jag uppdaterat lite iaf Smile
Till överst på sidan Gå ner
Racemus
Skogenracing Small



Antal inlägg : 12
Namn : Rasmus
Från : Emmaboda
Kör : Caddy GT
Registration date : 08-08-25

Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitimemån 13 okt 2008, 13:55

föresten! tittade på turbon nu när jag hade den loss, den glappar mer än tidigare, radiellt och axiellt.. om man inte är rädd om turbon är det något att bry sig om? hur mycket glapp är mycket och hur mycket glapp är på tok för mycket?
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Racemus - Vw Caddy Turbo Empty
InläggRubrik: Sv: Racemus - Vw Caddy Turbo   Racemus - Vw Caddy Turbo Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Racemus - Vw Caddy Turbo
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» B: Mitt nya åk, Caddy GT -92
» Grey och Team Glasshink - Scorpio 29er turbo för race på mantorp, TURBO!
» turbo technics pinto turbo manifold
» F: BMW 323im Turbo VS BMW 528i Turbo
» 2 stegs laddning (turbo+turbo)

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: