Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?

Gå ner 
+4
amazon
Fiskargubbe
Mikael
Jimmy
8 posters
FörfattareMeddelande
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimeons 27 feb 2008, 14:09

Goddagens!

Ska montera ihop min bottendel till sierran ikväll hade jag tänkt. Det innefattar att montera total seal ringarna på cossiekolvarna. När jag kollade på ringarna nu så såg jag att det inte finns nån märkning, eller iaf inte så jag fattar hur dom ska sitta. Brukar ju annars stå typ "TOP". Oljeringarna spelar väl ingen roll åt vilket håll dom sätts men kompringarna gör ju det? Den ena ringen är det en falsad kant på ena sidan och på undersidan är det en liten grop. På den andra ringen är det enbart en liten grop på ena sidan.

Nån som kan klargöra för mig hur jag ska sätta ringarna?

Tack på förhand!
//Jimmy
Till överst på sidan Gå ner
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimeons 27 feb 2008, 17:04

Ingen som vet? Ska montera sakerna inom en timma hade jag tänkt, annars får jag packa ihop och ta det imorgon. Sad

Tjo
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimeons 27 feb 2008, 20:27

Bra fråga, kan du inte bara fråga han du köpte dom av?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimetor 28 feb 2008, 07:24

Dom är köpta på TG racing så jag får väl ta å ringa han.

// Jimmy
Till överst på sidan Gå ner
Fiskargubbe
Skogenracing Medium
Fiskargubbe


Antal inlägg : 74
Namn : Gurra
Från : Kullåkra (den stora staden med karlskrona som förort)
Kör : Sierra sedan
Registration date : 08-01-24

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimetor 28 feb 2008, 17:06

Dem jag köpte på tg racing står det på, men du får kolla i jävligt skarpt ljus:D
oljeringen kvittar väl inte vilket håll den ska vara på?
Men ring dit det är ju klart enklast:D
Till överst på sidan Gå ner
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimetor 28 feb 2008, 22:22

Blir så jävla lack.
Ringde till TG och fick förklarat för mig hur det stod till med märkningarna som fanns. Fint tänkte jag då monterar jag dom ikväll efter jobbet.

På med alla ringar på kolvarna, frid å fröjd så långt. På med kolvringskompressorn och i med kolven. Går helt skjukt trögt i loppet. Knackar man hårt med hammarskaftet så går den in 1 mm. Veven var totallåst.

Ur med kolvjäveln, Oljering och mittenringen gick fint men ringen i topp var tvärstopp. Av med ringen från kolven och petar in den löst i loppet. Den överlappade sig "själv". Dvs inget golvringsgap överghuvudtaget. Antar att jag har fått fel ringar av TG, eller åtminstone toppringarna. Eller är det tänkt att man ska slipa ner och mäta ring "spelet" själv eller?
Kan omöjligt tänka mig att jag har fått rätt ringar. SDFHADJDGADJDKGMDGM

Godnatt
Till överst på sidan Gå ner
amazon
Skogenracing Small



Antal inlägg : 5
Namn : Pontus Klementsson
Från : Tygelsjö
Kör : Amazon-64
Registration date : 08-01-26

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimeons 05 mar 2008, 22:03

Kolvringarna ska sitta förskjutna 120 grader, så att öppningen på kolvringarna ligger förskjutna de vill säga. viktigt när du momterar kolvarbna är då att ha dom som dom satt dvs. 1 2 3 4 och att du har pilen som oftast finns på kolven framåt om de inte är en saab för då ska aden vara bakåt. men iaf att du smörjer kolven samt loppet för att få så liter friktion som möjligt. Ha veven i de läga där den är så långt ifrån vevstaken du ska montea såmöjligt sen dra ner kolven och motera en efter en på veven, på så sätt är de lättare att känna om en griper.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimeons 05 mar 2008, 22:07

Man ska alltid kolla kolvringspelet när man monterar nya ringar. Och med totalseal behöver man säkert fila dom
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
murre200
Skogencrew
murre200


Antal inlägg : 228
Namn : håriga stickan
Från : obyggden
Kör : Lådbil..
Registration date : 07-01-11

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimetor 13 mar 2008, 22:13

jag fick fila mina totalseal ringar.... men d va inte så mycket som du beskriver.. hade gap men inte tillräckligt.

murre
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimetor 13 mar 2008, 22:30

Ågren här på forumet fick fila sina total seal också, eller rättare sagt TG fixade det åt han.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
GMW
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 55
Namn : Fredrik
Från : sverige
Kör : Opel
Registration date : 07-07-06

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimetor 18 jun 2009, 06:09

Nu drar jag upp denna gamla tråd för jag har samma problem som Jimmy.

Jag skulle sätta i cossi kolvar med total seal.
Satt i första kolven men det var ju löng att få den att gå smidigt, funderade på om jag ens skulle få ut den.
Testade med en kolv till men då var det inga jätte problem förutom att det gick lite trögt.

Så nu undrar jag, ska man slipa ner ringarna och i såna fall hur?
Nån som vet?

/Fredrik
Till överst på sidan Gå ner
xepez
Skogenracing Large
xepez


Antal inlägg : 295
Age : 33
Namn : Oscar
Från : skåne , billesholm
Kör : Sierra Turbo 2,9
Registration date : 07-12-14

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimetor 18 jun 2009, 10:07

dom flesta måste slipa ner ring glappet.
vet inte hur mycke de e som där ska va imellan men de borde han som du köpte ringarna av veta.
Till överst på sidan Gå ner
GMW
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 55
Namn : Fredrik
Från : sverige
Kör : Opel
Registration date : 07-07-06

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimelör 20 jun 2009, 14:01

Nu är det kanske jag som är dum, men menar du att jag ska slippa i öppningen i ringarna för att kunna tycka ihop dom mer?

Köpte dom av TG racing för typ 2 år sen, har inte kvar hans nummer. tyvärr...

Måste väl vara nån här inne som satt i cossi kolvar med total seal innan.
Hjälp nån?

/Fredrik
Till överst på sidan Gå ner
limpan
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 64
Namn : linus
Från : jkpg
Kör : ford
Registration date : 08-10-02

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimelör 20 jun 2009, 15:39

Ja slippa i kolvringsgapet har för mig att jag slippade in mina till 0.3 mm gapp men va ju ett par år sedan så är inte helt 100.
Till överst på sidan Gå ner
GMW
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 55
Namn : Fredrik
Från : sverige
Kör : Opel
Registration date : 07-07-06

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimelör 20 jun 2009, 16:06

Vad slipade du med då för att få det jämt och fint?
Men det är både övre och undre ringen som ska slipas då?

Man börjar ju få lite kli i fingrana nu när motorn bara står där och väntar på att sättas ihop.

/Fredrik
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitimelör 20 jun 2009, 18:04

GMW skrev:

Så nu undrar jag, ska man slipa ner ringarna och i såna fall hur?
Nån som vet?

/Fredrik


Läste du inte tråden du uppade Smile Står tydligt att ringspelet ska kollas sen filas om det behövs. Följ vad det står angivet i verkstadsboken eller ring till han du köpte ringarna av. Är det TG så har han nr 0705637224
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sponsored content





Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Empty
InläggRubrik: Sv: Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?   Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Montering av kolvringar? Hur ska dom sitta?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Hur ska slangarna sitta original?
» Kolvringar Cosworthkolvar
» placering kolvringar (cosworth)
» Kolvringar till cosworth kolvarna?
» Måste en gjutjärnstopp planas innan varje montering?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: