Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Egentillverka dina trattar.

Gå ner 
+5
m5micke
M-man
Combatbenke
Mikael
psychocat_racing
9 posters
FörfattareMeddelande
psychocat_racing
Skogenracing Large
psychocat_racing


Antal inlägg : 275
Namn : John
Från : Altuna
Kör : Buick Skylark -69 & BMW 535
Registration date : 07-11-11

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimemån 21 jan 2008, 19:44

Slänger ut en tråd om just tratttillverkning. Hoppas det inte redan finns en tråd i ämnet men jag gjorde en sökning och hittade noll.


Göra trattar är skitenkelt. Det enda man egentligen behöver är en trä eller metallsvarv beroende vad man har tillgång till. En mall går också att göra på annat vis om man inte skulle ha tillgång till någotdera, ex gjuta av en vanlig plasttratt. Jag gjorde min mall i trä mest för att jag hade tillgång till en sådan svarv.

Här svarvas mallen till. Ett tips är att göra en snabbritning på hur tratten ska se ut när den är klar och sedan göra mallen exakt så den passar inuti. Det underlättar lindningen av plåten.

Egentillverka dina trattar. 2me7tok


Att spara en bit och göra det i rätt enda är ett tips för att underlätta lindningen. Ta sedan en bit pappar och linda det runt mallen. Ta ett skitigt finger och markera ut kanterna så får du en exakt mall på hur plåtarna ska se ut.

Egentillverka dina trattar. 15nt4l5


Såhär ser mina plåtar ut. Här borras också två st hål för infästning i trämallen. Syns vart på nästa bild.

Egentillverka dina trattar. A3o4fl


Två stycken monteringsskruvar håller plåten på plats. Hålet ska vara borrat 1mm större än skruvarna så plåten kan flexa lite.

Egentillverka dina trattar. 34ovo5w


Sen är det bara börja linda runt och knacka me med en slägga. Det är här det är så viktigt att man vet hur tratten ska se ut för att ha kanten och följa vid lindnigen.

Egentillverka dina trattar. Ej5yfk


Här har vi en till fördel med trä och det är när trattarna ska sömmas ihop. Riskerar inte att fastna som det hade gjort i en stålmall.

Egentillverka dina trattar. 3322b6e


Sen är det bara slipa av svetsarna och njuta av trattarna. Ett annat tips är också att bocka kanterna på plenium. Minskar risken för att de ska slå sig vid svetsning.

Egentillverka dina trattar. 2zyyk5c


Får hoppas att någon får nytta av det här. Kom gärna med frågor eller anmärkningar.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimemån 21 jan 2008, 19:53

Mycket bra tips. Om jag får lägga in en liten åsikt så tror jag vinkeln på tratten du gjort är lite flack för att få rätt funktion.

Dock är det där ett klurigt ämne så din tratt kan mycket väl vara optimal, who knows Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Combatbenke
Skogencrew
Combatbenke


Antal inlägg : 1684
Age : 38
Namn : Benke
Från : Gävle
Kör : För lite
Registration date : 06-10-13

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimemån 21 jan 2008, 20:00

kanon tips kommer säkert komma till användning
Till överst på sidan Gå ner
psychocat_racing
Skogenracing Large
psychocat_racing


Antal inlägg : 275
Namn : John
Från : Altuna
Kör : Buick Skylark -69 & BMW 535
Registration date : 07-11-11

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimemån 21 jan 2008, 22:18

Visst är det ett klurigt ämne. Har inte pluggat på så speciellt innan jag gjorde mina trattar för resonemangen är så olika beroende vem man talar med. Körde mest på känsla och lite sunt förnuft. Men jag undrar om du Micke har hört vad det är för stigning i grader? Mina har en stigning på 19,5 grader. Det jag kan tänka mig är i såna fall att dom vart lite väl heavy duty.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimemån 21 jan 2008, 22:47

Finns en tråd som berör det lite, men jag känner att de är lite för avancerat för mig http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20123

Brukar tycka känslan låter bra när det gäller ett sånt här avancerat ämne. Och dom flesta trattar man köper har ett visst utseende och det bör ju vara utprovat kan man tycka.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
M-man
Skogenracing Small



Antal inlägg : 25
Namn : Mattias
Från : S-vall/ Mo I Rana.
Kör : Allt
Registration date : 07-09-19

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimetis 22 jan 2008, 11:11

Jag läste lite om trattar i nån bok för ca ett år sedan. De var lite tester på olika trattar och det lustiga var att just de trattarna som såg relativt fula ut och som de egentligen hade ratat bara genom att titta på dem, var just de som hade gett mest i bänken och inte de som såg riktigt race ut.. Det här blir nog kanon. HUr stor är diameterskillnaden mellan lilla och stora D ?
Till överst på sidan Gå ner
m5micke
Skogencrew
m5micke


Antal inlägg : 3132
Age : 41
Namn : Micke
Från : Gävle
Kör : BMW "Alpina" 332itt e30 -89, BMW X5 4,8is, BMW 323im e36 -97
Registration date : 06-10-12

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimetis 22 jan 2008, 15:07

Klockrent initiativ
Till överst på sidan Gå ner
psychocat_racing
Skogenracing Large
psychocat_racing


Antal inlägg : 275
Namn : John
Från : Altuna
Kör : Buick Skylark -69 & BMW 535
Registration date : 07-11-11

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimetis 22 jan 2008, 17:49

Läste lite snabbt igenom artikeln "Design of an intake bellmouth" på Savarturbo och kan konstatera att det här med trattar är en smärre vetenskap. Rätta mig om jag har fel men trattens utformning på en överladdad motor har till viss del mindre betydelse än på en sugmotor?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimetis 22 jan 2008, 17:50

Ja ungefär så fick jag intrycket också.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Blöjan
Skogenracing Elite
Blöjan


Antal inlägg : 1655
Age : 33
Namn : Erik
Från : Stockholm
Kör : Ford Sierra -87 Bmw 528i -83
Registration date : 07-11-08

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimefre 25 jan 2008, 03:35

väldigt knepig fråga de här med trattar :/

jag läste på hemsidan som klistrats upp tidigare men fick ett litet budskap att man inte behöver kanterna på från runnersen inuti plenumet? just nu snackar jag om i en överladdat situation.

Eller e ja kanske helt körd i kålan? Razz
Till överst på sidan Gå ner
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimefre 25 jan 2008, 09:18

Snyggt hantverk det där Smile


Jag såg när jag var på Dhaal och handlade rörböjar så fans det färdiga trattar att köpa... (ligger brevid Hessels, skroten i Gävle)

kan inte kosta mer än max 20kr st... gav 12.50 kr för 41mm rörböj....


fans olika dimensioner av trattar...
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimefre 25 jan 2008, 09:24

Dom är dock i grovt gods, 2-3mm så blir kanske lite väl tungt
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Golden Boy
Skogenracing Elite
Golden Boy


Antal inlägg : 7682
Age : 43
Namn : Jonny!
Från : Long Beach
Kör : Hell of a ride
Registration date : 08-01-07

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimefre 25 jan 2008, 09:29

ja det är ju sant... synd att man inte kan svettsa aluminium själv utan ska behöva hålla på med Hewy metall Smile
Till överst på sidan Gå ner
https://www.facebook.com/pages/Swedish-Drift-Force/6270682506531
Fiskargubbe
Skogenracing Medium
Fiskargubbe


Antal inlägg : 74
Namn : Gurra
Från : Kullåkra (den stora staden med karlskrona som förort)
Kör : Sierra sedan
Registration date : 08-01-24

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimefre 25 jan 2008, 10:33

Bra initiativ och ett jävligt intressant ämne!Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
psychocat_racing
Skogenracing Large
psychocat_racing


Antal inlägg : 275
Namn : John
Från : Altuna
Kör : Buick Skylark -69 & BMW 535
Registration date : 07-11-11

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimelör 26 jan 2008, 02:24

Kul att ni gillade tråden. Hoppas få se lite mer hemmabyggda insug nu, med trattar givetvis! Kan slänga upp en tråd hur man enkelt fixar mallar till kollektorn om någon skulle vara intresserad. Blir 100% exakta. Egentillverka dina trattar. Av-26
Till överst på sidan Gå ner
Jeppo
Skogenracing Supreme
Jeppo


Antal inlägg : 811
Age : 35
Namn : Jesper Ericsson
Från : Tierp
Kör : V70N - Vector turbo
Registration date : 07-10-16

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimelör 26 jan 2008, 08:27

psychocat_racing skrev:
Kul att ni gillade tråden. Hoppas få se lite mer hemmabyggda insug nu, med trattar givetvis! Kan slänga upp en tråd hur man enkelt fixar mallar till kollektorn om någon skulle vara intresserad. Blir 100% exakta. Egentillverka dina trattar. Av-26

Det får du gärna göra!! Kanon om du gjorde det Laughing study
Till överst på sidan Gå ner
psychocat_racing
Skogenracing Large
psychocat_racing


Antal inlägg : 275
Namn : John
Från : Altuna
Kör : Buick Skylark -69 & BMW 535
Registration date : 07-11-11

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimelör 26 jan 2008, 10:44

Jeppo skrev:
psychocat_racing skrev:
Kul att ni gillade tråden. Hoppas få se lite mer hemmabyggda insug nu, med trattar givetvis! Kan slänga upp en tråd hur man enkelt fixar mallar till kollektorn om någon skulle vara intresserad. Blir 100% exakta. Egentillverka dina trattar. Av-26

Det får du gärna göra!! Kanon om du gjorde det Laughing study


Får se om jag får tid i veckan bounce
Till överst på sidan Gå ner
Fiskargubbe
Skogenracing Medium
Fiskargubbe


Antal inlägg : 74
Namn : Gurra
Från : Kullåkra (den stora staden med karlskrona som förort)
Kör : Sierra sedan
Registration date : 08-01-24

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimelör 26 jan 2008, 21:18

Släng upp en sån tråd på dirren:D
Till överst på sidan Gå ner
psychocat_racing
Skogenracing Large
psychocat_racing


Antal inlägg : 275
Namn : John
Från : Altuna
Kör : Buick Skylark -69 & BMW 535
Registration date : 07-11-11

Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitimesön 27 jan 2008, 22:03

Har inte mallarna kvar, lär göra nya och det blir nog inte den här veckan heller tyvärr, bruksbilshelvetet rasade påväg hem från verkstan idag så...
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Egentillverka dina trattar. Empty
InläggRubrik: Sv: Egentillverka dina trattar.   Egentillverka dina trattar. Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Egentillverka dina trattar.
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: