Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Turbokonvertera M43B16

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
Legenden94
Skogenracing Small



Antal inlägg : 3
Age : 29
Namn : Jocke
Från : Östersund
Kör : Bmw
Registration date : 16-03-06

Turbokonvertera M43B16 Empty
InläggRubrik: Turbokonvertera M43B16   Turbokonvertera M43B16 Icon_minitimemån 07 mar 2016, 00:22

Hej!

Har planer på att turbokonvertera en 316i compact (m43b16) är de någon som har tips eller saker som kan va bra att tänka på? Hade inte tänkt ladda skiten ur den, hade tänkt ca 0.5(?)

Jag hade tänkt att jag ska till att börja samla på mig saker nu så kan någon skriva mer "exakt" allt man behöver så man vet va man ska samla på sej innan

Motorn i övrigt är helt standard, 1600 cc 102hk

Det jag undrar över, vad är det jag ska spana efter

* Turbo ( från en 1.9 tdi 90hk den lär väll räcka? )
* Grenrör ( hittar inget till min motor, kan man göra om från passaten?)
* Dumpventil
* Wastegate (om den inte är integrerad i turbon? Annars passatens?)
* IC (ingen märkvärdig)
* Rör för tryckluften (inget märkvärdigt)
* m535 spridare
* ^gärna ett chip från fekzen men får ta de när ekonomin tillåter^

Vad mer?

Kan tillägga att bilen kostade mig 800-1000kr och har startspärr och vill inte hålla på och koda och tjorva om ingen har tips på att koppla förbi eller något enkelt? Vill alltså göra de så billigt och bra som möjligt!

Vill/kommer försöka göra det så billigt och bra som möjligt (har ingen "fet" ekonomi) och vill veta/lära mej mer innan man sätter tänderna i biffen Smile

Har bilen ute på blocket till försäljning men blir den inte såld vill ja bygga turbo för lite mer hk och för skojskull, kom inte med saker som "sälj bilen och köp en me annan motor eller en bil med turbo" eller "bilen blir olaglig" och sånna saker, its up to me so i do what i want to
Till överst på sidan Gå ner
Jobio
Skogenracing Extreme
Jobio


Antal inlägg : 490
Age : 51
Namn : Johan Biörs
Från : Insjön
Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird
Registration date : 13-10-05

Turbokonvertera M43B16 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonvertera M43B16   Turbokonvertera M43B16 Icon_minitimemån 07 mar 2016, 20:14

Dumpventil är väl inte direkt livsviktigt.
Koppling kanske du ska kika på lite kralligare,inget roligt om det börjar slira.
Siliconslang lär ju behövas.
Grenrör kan du ju bygga själv,inte så svårt ifall du får tag i en fläns.
Men någon form av motorstyrning måste du ju ha om du inte ska köra med tryckvakt?
/Johan
Till överst på sidan Gå ner
Legenden94
Skogenracing Small



Antal inlägg : 3
Age : 29
Namn : Jocke
Från : Östersund
Kör : Bmw
Registration date : 16-03-06

Turbokonvertera M43B16 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonvertera M43B16   Turbokonvertera M43B16 Icon_minitimetis 08 mar 2016, 13:18

Nae men mysigt ljud me dump men som du säger, inte livsviktigt Smile vad jag har förstått så ska koppling från en 318is passa (140hk) och de lär räcka? Siliconslang är ganska enkelt att få tag på, värre med flänsen till turbon, om man inte kan ta flänsen till turbon från passaten eller snickra om "grenröret" så de passar? De där me svets är inte riktigt min grej :p och har en lustig fråga, materialet på ett "orginal" grenrör är de plåt eller härdat stål? Och är de enkelt att svetsa och hålla på med? Motorstyrning hur tänkte du då? 😁 Eller de där me tryckvakt, fattar inte grejen riktigt 😁

*nyvaken och lika snabbtänkt som en stenåldersdator*
Till överst på sidan Gå ner
Jobio
Skogenracing Extreme
Jobio


Antal inlägg : 490
Age : 51
Namn : Johan Biörs
Från : Insjön
Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird
Registration date : 13-10-05

Turbokonvertera M43B16 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonvertera M43B16   Turbokonvertera M43B16 Icon_minitimetis 08 mar 2016, 20:00

Grenröret är med all säkerhet gjutet och mer eller mindre omöjligt att svetsa i för en vanlig dödlig.

Om du laddar låt oss säga 0,5bar så kommer du kanske få 150hk? (vild gissning)Men säkert en rejäl ökning av vridmomentet oxå så att kopplingen är inte alls säkert att den håller.

Nu är det ju så att du kan inte bara sätta dit en turbo och ladda,för då går motorn sönder.

Tändningen måste justeras och bränslet ökas på för att det ska fungera. Då behöver du styra bränlse och tändning med ett eftermarknadsinsprutningssystem såsom EMU Engine management eller liknande.

Eller så sätter du en tryckvakt och extra spridare som öpnnar när turbon börjar ladda vilket är en riktig sniklösning. Men det finns massor och åter massor att läsa på Skogenracing om hur man gör.
Kika där först.
https://skogenracing.editboard.com/t28-guide-for-att-turbokonvertera-stall-era-fragor-har

/Johan
Till överst på sidan Gå ner
Legenden94
Skogenracing Small



Antal inlägg : 3
Age : 29
Namn : Jocke
Från : Östersund
Kör : Bmw
Registration date : 16-03-06

Turbokonvertera M43B16 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonvertera M43B16   Turbokonvertera M43B16 Icon_minitimetis 08 mar 2016, 23:21

Okej, har någonting att fundera på då :p tack för hjälp och länken! Såg en e30 316 turbo på blocket som ja fatta de som så körde han på 0.5 i ladd och hade m535 spridare de va de ja va lite lur på om de gick men ska följa länken du skicka! Återigen tack!

Mvh jocke
Till överst på sidan Gå ner
JBlom
Skogencrew
JBlom


Antal inlägg : 6140
Age : 42
Namn : JBlom
Från : Gävle
Kör : Luftkylt igen! :)
Registration date : 06-10-11

Turbokonvertera M43B16 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonvertera M43B16   Turbokonvertera M43B16 Icon_minitimeons 09 mar 2016, 08:56

Skaffa en turbo från en Saab, typ t25 från 900/93 turbo.
Dieselturbosarna är väldigt små.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.luftschutzracing.com
Sponsored content





Turbokonvertera M43B16 Empty
InläggRubrik: Sv: Turbokonvertera M43B16   Turbokonvertera M43B16 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Turbokonvertera M43B16
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» turbokonvertera bmw 540
» Turbokonvertera opels C16NZ?
» Turbokonvertera ford fiesta.
» Guide för att turbokonvertera. Ställ era frågor här
» Ford scorpio cosworth v6 24v, turbokonvertera?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Allmänt-
Hoppa till: