Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Öka castervinkel Ford Sierra

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Vixhall
Skogenracing Small
Vixhall


Antal inlägg : 2
Age : 27
Namn : Victor
Från : Skellefteå
Kör : Ford Granada 2,0L -79
Registration date : 15-04-28

Öka castervinkel Ford Sierra Empty
InläggRubrik: Öka castervinkel Ford Sierra   Öka castervinkel Ford Sierra Icon_minitimelör 16 jan 2016, 01:04

Tjenare!

Har skaffat mig en vanlig CLX 2.0 DOHC utan servo som vinterbil, fungerar skitbra till allt man kan tänka sig - förutom att busköra med.
Bilen är nämligen helt ärligt riktigt läskig att sladda med, den vägrar räta upp sig på egen hand utan man måste göra det manuellt - vilket är mer eller mindre omöjligt när det börjar gå fortare än 50 km/h.

Har hittat en massa folk på olika forum som påpekat just detta och de rekommenderar att öka castervinkeln.
Som jag har förstått det hela så finns det flera sätt att göra detta, bland annat att lägga brickor vid krängningshämmarens bussning i länkarmen.
Jag gjorde en snabb beräkning och kom fram till att det behövs ca 14mm med brickor för att öka vinkeln med 1°.
Tog en titt som snabbast under bilen och det ser ut som att man kan schimsa ut ca 7 - 8mm innan gängen tar slut vilket blir ca 0,5° skillnad - kommer det ens att märkas?


Vill väldigt gärna åtgärda detta då det är en rolig bil i övrigt men denna väghålling gör mig less.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Öka castervinkel Ford Sierra Empty
InläggRubrik: Sv: Öka castervinkel Ford Sierra   Öka castervinkel Ford Sierra Icon_minitimelör 16 jan 2016, 16:14

Hmm den ska ju räta upp sig bra orginal. Jag brukar som standard byta främre krängarbussningar och så vända dom så den trycker fram bärarmen för mer caster. Det brukar räcka för att den ska bli bra att sladda med, givetvis måste du sänka den och få till den biten så du har "väghållningen" med dig
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Vixhall
Skogenracing Small
Vixhall


Antal inlägg : 2
Age : 27
Namn : Victor
Från : Skellefteå
Kör : Ford Granada 2,0L -79
Registration date : 15-04-28

Öka castervinkel Ford Sierra Empty
InläggRubrik: Sv: Öka castervinkel Ford Sierra   Öka castervinkel Ford Sierra Icon_minitimemån 18 jan 2016, 17:31

Jag verkar ha hittat ett fel nu i alla fall  Smile

Det är styrväxeln som går trögt då det är kallt ute. Var ute och körde då det var varmt en kväll (-7 °C) och då gick bilen myyyyycket bättre efter vägen. Styrväxeln ger mer eller mindre upp när det blir kallare än -18 °C, då blir bilen hemsk.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Öka castervinkel Ford Sierra Empty
InläggRubrik: Sv: Öka castervinkel Ford Sierra   Öka castervinkel Ford Sierra Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Öka castervinkel Ford Sierra
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Ford Sierra flytta pinto motor och sprut till en Sierra doch. Hjälp och Tips!
» Ford Sierra Vs Ford Fiesta
» utväxlingsfunderingar ford sierra
» Ford Sierra kopplingsproblem
» Ford Sierra 2.0CL -87

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: