Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Cosworth vs vanlig sierra kaross

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Anton_N97
Skogenracing Medium
Anton_N97


Antal inlägg : 74
Age : 27
Namn : Anton Nordberg
Från : Åland
Kör : Ford Sierra
Registration date : 15-08-02

Cosworth vs vanlig sierra kaross Empty
InläggRubrik: Cosworth vs vanlig sierra kaross   Cosworth vs vanlig sierra kaross Icon_minitimelör 19 dec 2015, 14:26

Tjenare, är det någon vänlig själ här som vet vad som skilljer mellan vanliga sierra karossen och cosworth carossen förutom upphängning och maskin? Gärna länkar till sidor om det finns! Talade med besiktnings mannen som bad mej leta reda på skillnaderna och göra dem förstärkningar på vanligakarossen för att få besikta med 204 cossie heppar. (vill inte förstöra med bur) Tack på förhand! Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
janvanvurpa
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 71
Namn : Jan van Vurpa
Från : Sleezattle, WA, USA
Kör : Ford Sierra Cosworth, Saab 96 rally, Volvo 240
Registration date : 14-11-24

Cosworth vs vanlig sierra kaross Empty
InläggRubrik: Sv: Cosworth vs vanlig sierra kaross   Cosworth vs vanlig sierra kaross Icon_minitimeons 23 dec 2015, 02:18

Anton_N97 skrev:
Tjenare, är det någon vänlig själ här som vet vad som skilljer mellan vanliga sierra karossen och cosworth carossen förutom upphängning och maskin? Gärna länkar till sidor om det finns! Talade med besiktnings mannen som bad mej leta reda på skillnaderna och göra dem förstärkningar på vanligakarossen för att få besikta med 204 cossie heppar. (vill inte förstöra med bur) Tack på förhand! Very Happy

Hej Anton,
vad det gäller så kallade MkI dvs vanliga 3 dörrars enda kaross som var lite förstärkt var nog USA modellen gamla goda XR4Ti...som jag råka har 3-4 stycken lite utspridd härborta...Den ena har 4x4 YBG i den. Jag har sysslat med Xratty som dom kallas sedan 1989 och den enda bilsport som är interessant för mig är rally jag var naturligvis nyfiken på skillanderna mellan USA bilar o Cossie o var förvånad att endas vi fick alla förstärking bitar..
Om de rör sig om MkII karossen jag vet ingentinbg om standard karossen, har haft bara en av dom och det hade varit ex-Boreham fabrils kaross..chassinummer MS9000007...men det saknades  förstärkningen under golvet och i innre hjulhuset, samma som 3 dörrars.

Har du en motor färdigt att slänga i?
2wd eller?

det som mest skiljer sig är säkert diff och hela broms-system med ABS el pump for huvudcylindern och större broms och navet osv...

Förlåt dom stavningsfel..mer än 35 år som jag bodde där sist..


Senast ändrad av janvanvurpa den tor 24 dec 2015, 05:16, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
Anton_N97
Skogenracing Medium
Anton_N97


Antal inlägg : 74
Age : 27
Namn : Anton Nordberg
Från : Åland
Kör : Ford Sierra
Registration date : 15-08-02

Cosworth vs vanlig sierra kaross Empty
InläggRubrik: Sv: Cosworth vs vanlig sierra kaross   Cosworth vs vanlig sierra kaross Icon_minitimetor 24 dec 2015, 01:20

Hejsan! Har en 4x4 DOHC registrerad med turbo, och tänkte få den laglig med 205 hp som cosworth hade Smile
Till överst på sidan Gå ner
Catling
Skogenracing Large
Catling


Antal inlägg : 221
Age : 34
Namn : Mathias Dahlström
Från : Karlstad
Kör : Ford Capri mk3-78, -81, Ford Granada-85
Registration date : 07-11-09

Cosworth vs vanlig sierra kaross Empty
InläggRubrik: Sv: Cosworth vs vanlig sierra kaross   Cosworth vs vanlig sierra kaross Icon_minitimetor 24 dec 2015, 21:14

Hej Anton, vad det gäller så kallade MkI dvs vanliga 3 dörrars enda kaross som var lite förstärkt var nog USA modellen gamla goda XR4Ti...som jag råka har 3-4 stycken lite utspridd härborta...Den ena har 4x4 YBG i den. Jag har sysslat med Xratty som dom kallas sedan 1989 och den enda bilsport som är interessant för mig är rally jag var naturligvis nyfiken på skillanderna mellan USA bilar o Cossie o var förvånad att endas vi fick alla förstärking bitar.. Om de rör sig om MkII karossen jag vet ingentinbg om standard karossen, har haft bara en av dom och det hade varit ex-Boreham fabrils kaross..chassinummer MS9000007...men det saknades förstärkningen under golvet och i innre hjulhuset, samma som 3 dörrars. skrev:

Vart sitter alla kaross-förstärkningar (oavsett modell) ? intressant att veta vart dom valde att förstärka.
Till överst på sidan Gå ner
janvanvurpa
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 71
Namn : Jan van Vurpa
Från : Sleezattle, WA, USA
Kör : Ford Sierra Cosworth, Saab 96 rally, Volvo 240
Registration date : 14-11-24

Cosworth vs vanlig sierra kaross Empty
InläggRubrik: Sv: Cosworth vs vanlig sierra kaross   Cosworth vs vanlig sierra kaross Icon_minitimefre 25 dec 2015, 00:07

Catling skrev:


Vart sitter alla kaross-förstärkningar (oavsett modell) ? intressant att veta vart dom valde att förstärka.

Hej Cat, vet ej hur klart det står ut i foton men stösta skilnad jag vet är 2 långgåande  "box" som går under glovet hela vägen från  där diffen sitter upp till den påsvetsade grej där krängnings va fan ''anti-roll bar  monteras..Foton är min ''USDM'' Xratty under chassi preparation  ''stitch welding''

Cosworth vs vanlig sierra kaross PrepStitchwled

Inte de bästa scanning..
Låt mig råta lite

OKej hittade bild av en kompis bil som jag svetsade o satte i bur (från Rolftopssvets o Smide)
Ser boxarna på bägge sidor av tunnelen?

Cosworth vs vanlig sierra kaross Xr-seamweld-02
Cosworth vs vanlig sierra kaross Underside_painted


Den andra största förstärkningen är just bakom dom vackra JVAB ''Soooper Bitchi Suspenders''---dvs fjäderben som jag tillverkar här

Jag säger igen kanske inte klaraste foto..Plåten  är en bra bit tjockare gods än karossen både hjulhusplåten o dom "under golv boxar"
http://www.rallyrace.net/images/2004-09-26/jvab_struts.jpgCosworth vs vanlig sierra kaross Jvab_struts

USA bilar pga av vi fick unik till Sierror den så kallade ''Lima 2300 SOHC''* motor med a bra T3 turbo och ihopsattes av Karman Werk i Osnabrück, i Tyskland....och jag satsa en slant att Ford valde just USA bilar att tllverka dessa extra bitar så någnon små series bil fick dom som ''original'' bitar och därmed kundre dom betraktas som ''series-production'' delar och därefter kunde vem som helst har valet att svetsa dit dom på vilket model dom höll på att preppa.
Sljälva 3 dörrars kaross var en vanlig series 1600L so var ''botten modellen'' och såldes mest in Luxembourg, Belgien, Holland och uppe i Norrland...


*Lima 2300 SOHC som, efter första året där det tillverkades i Lima, Ohio, men därefter i Brasilien, är som en Amerikansk kusin av vanliga ''Pinto'' motor: tjockare o fetare o grövre in alla dimensioner....Bore är 96mm, slag är 80mm och om det finns nån klurigare män här dom siffror borde påminna en o annan av an annan 2300 SOHC motor som kommer från din västkust...
Till och med topplock bult delningen är samma som gamla goda ''Rödmotor''..
Nå jag måst ut till garaget och börja skruva ihop 2 såna

God jul Kamerader.


Senast ändrad av janvanvurpa den lör 26 dec 2015, 02:20, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
janvanvurpa
Skogenracing Small



Antal inlägg : 9
Age : 71
Namn : Jan van Vurpa
Från : Sleezattle, WA, USA
Kör : Ford Sierra Cosworth, Saab 96 rally, Volvo 240
Registration date : 14-11-24

Cosworth vs vanlig sierra kaross Empty
InläggRubrik: Sv: Cosworth vs vanlig sierra kaross   Cosworth vs vanlig sierra kaross Icon_minitimefre 25 dec 2015, 00:10

Oi hittade en klarare bild jag postade i en annan trådÖ
Cosworth vs vanlig sierra kaross JVABstrutsandbrakes

Du borde se tydlig nästa hela vägen på innre hjulhuset
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Cosworth vs vanlig sierra kaross Empty
InläggRubrik: Sv: Cosworth vs vanlig sierra kaross   Cosworth vs vanlig sierra kaross Icon_minitimefre 25 dec 2015, 23:04

Riktigt roliga bilder att få titta på Jan! Kul att se sådana bilder med så pass mycket information som du tycks besitta.
Du har hittat hem hit till alla sierra-tokar! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Cosworth vs vanlig sierra kaross Empty
InläggRubrik: Sv: Cosworth vs vanlig sierra kaross   Cosworth vs vanlig sierra kaross Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Cosworth vs vanlig sierra kaross
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» cosworth stolar i vanlig sierra?
» Cosworth motor i vanlig sierra!
» vad är de för skillnad mellan en sierra laser och en vanlig?
» Sierra (Cosworth) 4x4 Drivaxlar?
» passar diffen från en cossy till en vanlig sierra

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: