HemHem  Vanliga frågorVanliga frågor  SökSök  Bli medlemBli medlem  MedlemslistaMedlemslista  AnvändargrupperAnvändargrupper  Logga in  
Dela | 

Byggval / Effektmål / Funderingar / Turbokonvertering

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
FörfattareMeddelande
mod
Skogenracing Large

Antal inlägg : 108
Namn : Kenny
Från : Gävle
Kör : volvo 740GLE -87 B230E | 940GL -91 B230FB
Registration date : 10-02-06

InläggRubrik: Byggval / Effektmål / Funderingar / Turbokonvertering   tor 12 mar 2015, 01:37

Jag har en 940 -91 med B230FB.

Oöppnad på E85, hur mycket effekt vågar man drömma om att våga/kunna plocka? livslängden kan ju få vara sommarn ut.
Orginal pump och BTR, vart tar det stopp?
Orginal spridarna tar stopp redan nu, på E85.

Jag har: BB-lambda (MTX-L) och MS (1V3), med extra kod, 4bars map sensor och elektronisk laddtrycksstyrning.
Det jag behöver är: Spridare, Grenrör, Turbo, DP, Tryck rör/slang. Olje urtag till turbo, olje slang till och från turbon. IC och Dump.

Jag kommer upp i 11K - 12K , med nå färdigbyggt grenrör, hx35w (räknat på turbo för 4k), modellanpassad ic, 800cc+ spridare ska vara hög ohm.

Sen blir nästa steg att uppgradera dem svaga länkarna.

Jag har inge direkt effektmål, men det vore nice om hjulen spann när man gasa på 4an Very Happy

Sitter och funderar ifall det ens är värt att bygga på en B230, än att bara hinka i, som ni andra här redan bevisat, fungerande koncept, med att bygga på M50B25 med ZF låda, etc.
tycker man borde få komplett motor och låda för pengarna turboprylarna ovan går på? och jag själv skulle inte tippa på att jag når över 200hk med turbon, så som jag skrivit ovan?
och en M50B25 är enligt regbeviset ca 191HK ... och den motorn är konstruerad för det Smile de är ju ändå 60hk's skillnad...
men det stora men:et . är att det inte längre är mr. Bult-on ;p

men vafan, kom med tips och ideer, allt är välkommet ... jag får väl inte fingrarna ur nångång iaf, då man redan har planera turbokonvertering i 10 års tid!

Tack för ordet. ;D
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
Joel
Skogenracing Supreme

Antal inlägg : 533
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

InläggRubrik: Sv: Byggval / Effektmål / Funderingar / Turbokonvertering   tor 12 mar 2015, 21:33

B230FB motorn vad jag förstått är en av dom bättre standard B230 motorerna. Är väl 136 hk i den från början?

Har väl bättre stakar en vad det var i dom klena B230f motorerna. Har även oljekylda kolvar tror jag.
Sitter väl även 531 top och vx3 kamaxel i.

300 hk lär inte vara några problem ur hållbarhetssynpunkt. Är väl lådan som jag är osäker på. Kanske är M90 i nu? Koppling lär ju inte funka standard iaf.

Spridarna ska du inte ha för stora. Dom får du dimensionera efter effekt mål och på ca 85% duty cycle på det bränslet du ska ha så blir det bra.

Kamaxeln skulle du kunna byta kanske till en bättre för vx3 är inte så jävla speciellt precis. Men kommer funka fint för dig om du behåller den.

Fanns en här som har byggt typ precis som du beskriver med orginal motor och tror han hade ca 300+

Det mesta handlar om du kan mappad detta bra eller någon annan gör det åt dig.

Finns en tråd på sävar där dom har 500hk ur en standard B230FB men där ligger det mkt kunskap bakom och inget man lycklas med på första motorbygget. Men kan vara kul att veta.

Allt detta är bara vad jag läst och observerat, Inga egna erfarenheter av motorn.
Användarens profil
mod
Skogenracing Large

InläggRubrik: Sv: Byggval / Effektmål / Funderingar / Turbokonvertering   fre 13 mar 2015, 00:05

Tack för svar. Smile

Det är M46 lådan, 531 topp och vx3 kam. 136hk org.
Har en 4puck sinterlamell, bara ett "orginal" kopplingspaket ifrån biltema, för tusenlappen gör en djävuls skillnad. Bytte på 740in. kommer hoppa iväg med sintern. så de är förmodligen lätt att skjuta lådan.

om vi räknar på 300 häst, med villken turbo och vid villket laddtryck?
vad kan VE ligga på, på en std b230fb?

med alltför stora spridare så blir det svårt att få en bra, jämn gång på motorn, då den hinner hinka i så mycket soppa. men är det så att jag uppgraderar till ms3 så har den tydligen bättre kontroll på spridarna och då är det mindre kinkigt.
Användarens profil
Mikael
Skogencrew

Antal inlägg : 15242
Namn : Mikael
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Byggval / Effektmål / Funderingar / Turbokonvertering   fre 13 mar 2015, 20:39

Golden boy här på forumet bromsade 297whp vid 1.5bar på en mer eller mindre orörd b230 motor så man kommer ju lång endå Smile

mod
Skogenracing Large

InläggRubrik: Sv: Byggval / Effektmål / Funderingar / Turbokonvertering   lör 14 mar 2015, 12:28

Hehe, ja just det, han hade väl bytt stakar? Öppna motorn blir senare.

Tanken är att göra klart allt runt omkring motorn, sen skaffar jag en till B230 motor som jag uppgraderar. Sen skifta motor. Så det gör inget om det finns potential i prylarna.

Vad har ni för tips på Turbo? kommer inte varva mer än 6000. till att börja med i alla fall.
vill gärna ha fullt laddtryck innan det är dags att växla, med laddtrycks styrningen går det släppa på trycket. om trycket skulle komma för tidigt.
Användarens profil
Mikael
Skogencrew

Antal inlägg : 15242
Namn : Mikael
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Byggval / Effektmål / Funderingar / Turbokonvertering   lör 14 mar 2015, 14:58

ja det kanske stämmer

Skaffa en mitsu 16t om du nöjer dig med strax under 300hk

Joel
Skogenracing Supreme

Antal inlägg : 533
Namn : Joel
Från : Norrhult, Småland
Kör : Golf GTI 16v -89, Ford Sierra -88
Registration date : 10-03-06

InläggRubrik: Sv: Byggval / Effektmål / Funderingar / Turbokonvertering   lör 14 mar 2015, 18:26

Men du ska fortfarande inte ha spridare i bilen för 500hk tex om du bara ska ha 300. Spridarna ska du välja efter effekt du ska köra på. Jo MS1 är tjurigare med stora spridare men med endast 300 är det inga problem. Sen om du har en budget så är det onödigt att uppgradera till MS3 bara för det.

Finns en annan kod till MS1 som är som extra koden men utan stöd för lågom spridare, den har högre upplösning på spridarna. Kan vara värt att test om man har problem med MS1 och stora spridare.
Den heter Hi-res koden. Men har inte testad den själv och vet ingen annan som gjort det heller.

Men för en gatbil är helt klart MS2 eller 3 ett bättre val.
Användarens profil
Grey
Skogencrew

Antal inlägg : 2022
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

InläggRubrik: Sv: Byggval / Effektmål / Funderingar / Turbokonvertering   sön 15 mar 2015, 07:51

300whp på E85 är inte omöjligt.
Ska du dit är det 1.5bars ladd som gäller och en turbo i storlek med Garrett GT28 eller GT30 skulle passa bra.

Om du vill ha ett billigt grenrör för uppgradering skulle jag kikat närmare på detta:
http://www.gikturbo.se/performance/utforsaljning/avgasgrenror-en/avgasgrenroer-volvo-b21-23-230.html
Hålindelningen är lite off men kanske går att borra nya hål för T25 eller T3 fläns.

http://www.racemovie.se

Visdomsord:

• So thats how easy it is to let people know that you are different, you are not one of them!
    It will make you feel good, and it will make them feel even better!

• "My definition of insane?
    Doing the same thing as everyone else and expecting a different result!"

• We are all apprentices in a craft where no one ever becomes a master.
Användarens profil http://www.racemovie.se

Byggval / Effektmål / Funderingar / Turbokonvertering
Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Byggval / Effektmål / Funderingar / Turbokonvertering
» :?: tips/råd turbokonvertering sierra 2,0 pinto
» Prisreducerad effektmätning under Augusti!
» Bmw e36 M50b25 turbokonvertering
» lite funderingar över min bmw 535 m30b35

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: