Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset...

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
J.Andersson
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 59
Age : 39
Namn : Jimmy
Från : Norrköping
Kör : BMW 325iA
Registration date : 11-06-12

M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Empty
InläggRubrik: M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset...   M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Icon_minitimesön 01 jun 2014, 00:01

Fråga nr1: ang. M50B25 iv turbokonvertering. Har std packning och 12.9 bult. Har hållt på och labbat med chippningar fram och tillbaka. Laddar 1bar med originalkomp. När jag var ute och provkörde nya mappen idag så vid laddtryck såg jag att det rök från vevhusventilationen, körde utan huv. Drog två växlingar sen la jag av. Fan där gick packningen tänkte jag. Hade då inget övertryck i kylarvattnet luktade heller inget annat än kylarvatten. In i garaget, där ser jag att oljelocket är vitt. Rycker bort ventilkåpan och har bara vitt vid oljelocket och vid kamdreven. Tappar ur oljan och ser att den inte är blandad med vatten? Gör komptest och har 16kg på alla(stängt spjäll och kör tills det inte ökar mer)

Min teori är att jag tryckt igenom kolvringarna eller dylikt när jag laddar, laddar för mycket i förhållande till kompressionen men att packningen kanske är hel? Vad tror ni?

Fråga nr2:

När jag planade så sa han som gjorde jobbet att han var tvungen att ta bort ventilerna annars hade de tagit i. Hört andra som inte behövt detta. Innebär detta att min topp e tagen på så många gånger att jag höjt kompet lite med? Enligt Bentley ska jag ha 12 i kompressionstryck med mätare i tändstifthålet, jag får upp 16kg om jag nöter ett par varv tills jag ser att det inte ökar mer,, är min sätt att mäta fel? Ska jag ha öppet spjäll och bara dra runt en gång?
Till överst på sidan Gå ner
J.Andersson
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 59
Age : 39
Namn : Jimmy
Från : Norrköping
Kör : BMW 325iA
Registration date : 11-06-12

M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset...   M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Icon_minitimesön 01 jun 2014, 06:37

En ny teori!

Hade vatten i ett tändstifthål pga regn,, kan det vara så att den kortslöt där och hade massa oförbränd soppa som den tröck ur sig???

Kan soppan tryckas upp i ventilkåpan vid laddtryck??
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset...   M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Icon_minitimesön 01 jun 2014, 09:32

Bensin?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
J.Andersson
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 59
Age : 39
Namn : Jimmy
Från : Norrköping
Kör : BMW 325iA
Registration date : 11-06-12

M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset...   M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Icon_minitimesön 01 jun 2014, 11:24

Ja tyvärr...
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset...   M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Icon_minitimesön 01 jun 2014, 13:12

1bar på bensin med orginalkomp är farligt nära gränsen. har mappat liknande och spikar lätt



lite ryker det alltid ur vevhusventen, rycker det mycket på tomgång har du problem, ang vitt lock så blir det mycket kondens ur bmw maskin
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
J.Andersson
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 59
Age : 39
Namn : Jimmy
Från : Norrköping
Kör : BMW 325iA
Registration date : 11-06-12

M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset...   M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Icon_minitimesön 01 jun 2014, 14:46

ja, ska backa till 0,8 iaf.
Till överst på sidan Gå ner
J.Andersson
Skogenracing Medium



Antal inlägg : 59
Age : 39
Namn : Jimmy
Från : Norrköping
Kör : BMW 325iA
Registration date : 11-06-12

M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset...   M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Icon_minitimesön 22 jun 2014, 10:33

Kör chip och etanol.

Får felkod 100 Amplifier 1 in DME Control Unit.

trots att jag bytt boxar, spridare, lambda, lmm, tps, tomgångsmotorer i olika omgångar.

Just nu har jag symptomen att den inte startar innan fladdrat på tomgång svårt att reglera...

Vev/kam givare? Fel i nollningen av motorn?

https://www.youtube.com/watch?v=HTG72XyJi8M

fick igång den igår igen efter tändstiften fått lite kärlek,, de var blöta. får även igång den om jag drar ur soppareläet å låter den tugga ett par varv

kör med original lmm letat läckor provtryckt osv... detta är med e85 nya deka 630. T3t4 kina turbo. nedåt med kinagrenrör...

problem med regleringen på både bensin med andra spridare och nu med e85 med andra nya,,, trodde det var spridarna som buggade men ikke... alla tips är välkomna.

provtryckt lite, å hittar inget som inte stämmer,,, flera lmm, flera tps, 2tomgångsmotorer, 2boxar, vad kan det tyda på???

https://youtu.be/8ygWUReipBQ

*Har jämn kompression på alla cylindrar.
*tycker det luktar e85 om det som droppar ur vevhuset i senaste filmen, många kallstarter dock som vanligt.
*stiften är sotigt svarta
*turbon glappar (borde inte påverka tomgången?)
*hittar inga läckage


tips överlag? hur fortsätter jag felsökning? hur provtrycker ni era system? skall jag göra leakdown test på cylindrarna?

vad kan det vara, insugsläckage? felnollad (vilket jag inte tror),
Till överst på sidan Gå ner
Pir4t
Skogenracing Medium
Pir4t


Antal inlägg : 86
Age : 33
Namn : Fredrik
Från : Valbo
Kör : BMW e46 323i
Registration date : 10-08-19

M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset...   M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Icon_minitimesön 22 jun 2014, 14:05

Först och främst , 10 i afr på tomgång är för fett, 13 som lägst under warmup , därefter aldrig under 14.
Det som droppar är kondens , E85 suger åt sig vatten , lite kommer alltid förbi kolvringarna och ner i oljan som sedan kommer ut när oljan blir varm(dvs massa kallstarter är inte bra)

Börja med att sänka soppan Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset...   M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset... Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
M50B25 turbo, laddtryck rök vitt från vevhuset...
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Underhängd turbo m50b25
» sierra m50b25 turbo how to done it?
» M50B25 Turbo vilken olja?
» F: Gatebil,Volvo 244 M50B25 Turbo.
» Sätta dit insugskam på avgas m50b25 turbo.

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: