HemHem  SökSök  Bli medlemBli medlem  Logga in  

Dela

Autronic VS Röset

Gå ner 
Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa
FörfattareMeddelande
tjernell
Skogenracing Extreme

Antal inlägg : 320
Namn : Patrik
Från : Hofors
Kör : Snabbast
Registration date : 07-10-24

Autronic VS Röset - Sida 2 Empty
InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimeons 24 okt 2007, 19:23

Jag måste få pladdra lite ja åxå.

Ang Link så va jag med uppe hos motornord när mangan bromsade sin bempa å då höll 2 tjommar på med sin trial jeep med link , å när återförsäljaren står å inte vet hur man ska göra då vette fan. Men jag är säker på att rogga löste det tills slut.

Men bevisligen så funkar det ju annars skulle inte 02án gå så bra eller hur.

Skälv ska jag åka autronic och jag har varken toffe eller ppf som idol.
Jag tycker sm4án har mycket trevliga funktioner å är mkt stabilt å dessutom så fick jag mitt jöjligt billigt.

Alla har sina favvisar tror jag men ska man hård dra det hela så är det vissa styrsystem som är i den högre ligan.

Å just i detta fall som i golfens så tror jag att om jag va i den sittsen så skulle jag åka mega squirt , men det går ju med k-jet från en saab 900 tyrbo å. Det är väl igentligen plånboken som styr
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael

Antal inlägg : 15246
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimeons 24 okt 2007, 20:19

Det handlar i grund och botten i vad man själv vill ha. Det som igentligen har startat diskussionen är att toffe indirekt menar att det är autronic som gäller och resten är skräp.

Jag själv är duktigt less på att höra tjatet om att jag kör med hedenhösgrejer etc.
Jag kör med dom grejer jag har för att det är prisvärt, klarar av det jag vill att det ska klara och det är lättanvänt. Vill nån annan leka med Autronic, link eller vad det nu är så är det upp till dom.

I slutänden handlar det om att ge motorn bränsle och justera tändningen. Och med det i bakhuvudet kan man få lika mycket effekt ur en megasquirt bil som en autronicbil.

Öbbe
Skogencrew
Öbbe

Antal inlägg : 6142
Namn : Öberg
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimeons 24 okt 2007, 20:22

men om man lägger upp de så här, hur budget skulle de inte se ut med MS i evon Very Happy
nu förespråkar jag varken de ena lr de andra, nu råkar ja ha autronic bara..

så vissa bilar "passar" med vissa grejor =) budget på budget osv..

Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimeons 24 okt 2007, 20:28

xcOOb skrev:
men om man lägger upp de så här, hur budget skulle de inte se ut med MS i evon Very Happy
nu förespråkar jag varken de ena lr de andra, nu råkar ja ha autronic bara..

så vissa bilar "passar" med vissa grejor =) budget på budget osv..

du tycket det inte är korkat att diskutera vad som är "snyggast" för din bil? Allt handlar om vad som är lämpligast

tjernell
Skogenracing Extreme

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimeons 24 okt 2007, 23:04

Mikael skrev:
I slutänden handlar det om att ge motorn bränsle och justera tändningen.
Det kan jag hålla med om , men det skiljer otroligt mycket i uppbyggnaden av dom olika systemen bla upplösning på VE tabeller å liknade , sekvensiellt , kunna köra spridare i olika steg Traction controll , olika ladd på växlar bla bla bla.

Det kanske finns både fördelar å nackdelar med alla sprut. Tex jag skulle inte äns tänka tanken å åka med ett E6s för jag gillar hur det är uppbyggt.

Men det är min persoliga åsikt , så jag predikar inte autronic utan var å en får välja vad dom vill.

Mikael skrev:
Och med det i bakhuvudet kan man få lika mycket effekt ur en megasquirt bil som en autronicbil.

Nja kanske. Autronic VS Röset - Sida 2 Kopfkrat

För att starta en ny pajkastning , vad tycker ni är den bästa tändningen/tändförstärkare då ?
Öbbe
Skogencrew
Öbbe

Antal inlägg : 6142
Namn : Öberg
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimetor 25 okt 2007, 00:54

Mikael skrev:

du tycket det inte är korkat att diskutera vad som är "snyggast" för din bil? Allt handlar om vad som är lämpligast

med andra ord ja skiter fullständig i vad jag har.. funkar de så äre bra =)
men ja autronic är också lämpligt för bilen i fråga, finns pnp..

menade att de finns ju många som köper ett dyrt sprut på en billig bil bara för att de ska vara häftigt men inte många som köper ett budget sprut till en dyrare bil.. fast finns folk till allt, o diskuterade inte vad som är rätt o fel sa bara som vanligt hur ja tycker och hur ja skulle gjort..
budget bygge budget sprut!

Toffe
Vinnare Månadens Projekt
Toffe

Antal inlägg : 1989
Namn : Toffe
Från : Torsåker
Kör : Volvo
Registration date : 06-10-16

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimetor 25 okt 2007, 01:52

Mikael skrev:
Det handlar i grund och botten i vad man själv vill ha. Det som igentligen har startat diskussionen är att toffe indirekt menar att det är autronic som gäller och resten är skräp.

Jag själv är duktigt less på att höra tjatet om att jag kör med hedenhösgrejer etc.
Jag kör med dom grejer jag har för att det är prisvärt, klarar av det jag vill att det ska klara och det är lättanvänt. Vill nån annan leka med Autronic, link eller vad det nu är så är det upp till dom.

I slutänden handlar det om att ge motorn bränsle och justera tändningen. Och med det i bakhuvudet kan man få lika mycket effekt ur en megasquirt bil som en autronicbil.

höö,vilka på hopp, jeppo lino som undra om styrsystem,jag svara autronic!blom kontra med att link va grymmare för halva pengen.

därav disskusionens början.

sen micke vet du jag bara jävlas med dej,precis dom du jävlas med mej. de e respekt till dej att du orkar med att komma framåt den vägen du gör. ingen illa menat alls No

dock så tyker jag att du uttrycker dej lite negatift ang allt annt som fu inte använder,tecx leka med autonic eller link!
sen e de väl så att allt har en förklaring.varför åker inte alla med MS om de sjulle funka lika bra som ett system som kostar 8ggr så mycket? Autronic VS Röset - Sida 2 Kopfkrat

förklara varför du ratar autonic och link. tjäns som om du hade ett link hade de varit helt klart de bästa som finnes.ELLER?

mvh
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimetor 25 okt 2007, 07:05

tjernell skrev:
Mikael skrev:
Det kan jag hålla med om , men det skiljer otroligt mycket i uppbyggnaden av dom olika systemen bla upplösning på VE tabeller å liknade , sekvensiellt , kunna köra spridare i olika steg Traction controll , olika ladd på växlar bla bla bla.

Det kanske finns både fördelar å nackdelar med alla sprut. Tex jag skulle inte äns tänka tanken å åka med ett E6s för jag gillar hur det är uppbyggt.

Men det är min persoliga åsikt , så jag predikar inte autronic utan var å en får välja vad dom vill.

Mikael skrev:
Och med det i bakhuvudet kan man få lika mycket effekt ur en megasquirt bil som en autronicbil.

För att starta en ny pajkastning , vad tycker ni är den bästa tändningen/tändförstärkare då ?

Först vill jag klargöra att jag har verkligen inte nått emot några sprut alls!!

Kan du förklara ditt behov i högre upplösning på ve tabellerna? Sekvensiellt är det inte många sprut som har, så vill man köra det så då har man inte mycket att välja på. Staging klarar mitt gamla haltech så är inget unikt direkt. Tractionkontroll finns det en meny för i MS t.ex. Rätt säker på att man kan göra en avancerad laddtryckskontroll i MS om man vill ha det.

Sen vill jag att du förklara närmare varför en autronic bil får mer effekt än t.ex ett megasquirtbil.
Tändningen kan vi ta en annan gång, dom flesta systemena kan köra separat spolar osv.

Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimetor 25 okt 2007, 07:10

Toffe skrev:
Mikael skrev:

höö,vilka på hopp, jeppo lino som undra om styrsystem,jag svara autronic!blom kontra med att link va grymmare för halva pengen.

därav disskusionens början.

sen micke vet du jag bara jävlas med dej,precis dom du jävlas med mej. de e respekt till dej att du orkar med att komma framåt den vägen du gör. ingen illa menat alls No

dock så tyker jag att du uttrycker dej lite negatift ang allt annt som fu inte använder,tecx leka med autonic eller link!
sen e de väl så att allt har en förklaring.varför åker inte alla med MS om de sjulle funka lika bra som ett system som kostar 8ggr så mycket? Autronic VS Röset - Sida 2 Kopfkrat

förklara varför du ratar autonic och link. tjäns som om du hade ett link hade de varit helt klart de bästa som finnes.ELLER?

mvh

Sätt dig ner och skriv om ditt inlägg så ska jag svara. Fattar inte varför du ska älta att det är respekt att det funkar och så vidare. Det handlar bara om att justera in sakerna rätt så ger det sig själv. Det är verkligen inget unikt med mitt bygge. Månge verkar rentav shockade att man ens kan åka på höga ladd utan att ha ställbar tändning. Tror många läser för mycket och testar för lite i slutänden

Jag vill ha en argumentation för vad som motivierar att köpa ett mycket dyrare system.

Toffe
Vinnare Månadens Projekt
Toffe

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimetor 25 okt 2007, 11:12

Mikael skrev:
tjernell skrev:
Mikael skrev:

Mikael skrev:

Först vill jag klargöra att jag har verkligen inte nått emot några sprut alls!!

Kan du förklara ditt behov i högre upplösning på ve tabellerna? Sekvensiellt är det inte många sprut som har, så vill man köra det så då har man inte mycket att välja på. Staging klarar mitt gamla haltech så är inget unikt direkt. Tractionkontroll finns det en meny för i MS t.ex. Rätt säker på att man kan göra en avancerad laddtryckskontroll i MS om man vill ha det.

Sen vill jag att du förklara närmare varför en autronic bil får mer effekt än t.ex ett megasquirtbil.
Tändningen kan vi ta en annan gång, dom flesta systemena kan köra separat spolar osv.

varför åker inta alla med ms då????

man blir ju full på ful öl å! MEN de e ju inte samma sak! bounce
tjernell
Skogenracing Extreme

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimetor 25 okt 2007, 15:31

Suck. Skrev jag att det inte gick att få lika effekt med ett ms som autronic ?
Jag sker nja... det går väl , eller rättare sakt så måste det ju eftersom det bara handlar om plaska in bränsle å fyra av en gnista. Det klarar ju alla system av eller hur.

Men toppeffekt är ju inte allt , med 8x1600 cc spridare tror jag att låglast egenskaperna blir otroligt lidande med tex ett MS.
Där har du behovet av bättre upplösning.

Jag har inte sett någon bil med mycket effekt som åker MS förutom Forst ascona från avesta å den går fort den.

Jag har själv haft MS men övergav det för ett stabilare (som jag tycker) system , med dom fuktionerna jag ville ha.

Sen är det upptill var och en vad man vill bränna pengarna på.
Jag gav mindre för mitt sm4 än ett begagnat haltech E11.

Mvh
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimetor 25 okt 2007, 15:37

Varför åker inte alla med Motec?

Fler och fler använder MS. Men eftersom det inte finns nån riktigt ÅF för det så lämnas man ut till att importera själv och strula. Månge ser fördelen att lämna bilen till någon och så får man tillbaka den mappad, mig veterligen är det knappt nån i sverige som kan erbjuda det på MS?

Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimetor 25 okt 2007, 15:55

tjernell skrev:
Jag sker nja... det går väl , eller rättare sakt så måste det ju eftersom det bara handlar om plaska in bränsle å fyra av en gnista. Det klarar ju alla system av eller hur.

Men toppeffekt är ju inte allt , med 8x1600 cc spridare tror jag att låglast egenskaperna blir otroligt lidande med tex ett MS.

Jag har inte sett någon bil med mycket effekt som åker MS förutom Forst ascona från avesta å den går fort den.

Jag har själv haft MS men övergav det för ett stabilare (som jag tycker) system , med dom fuktionerna jag ville ha.

Mvh

Jadu, du måste väl endå acceptera att man ska kunna föra en diskussion utan att folk ska sucka och säga att det är pajkastning?

Problemet med MS att det klarar inte av lågohm så blir problem hur man än gör så klart med så stora spridare. Har man ett sprut med bra spridarsteg som klarar lågohm brukar det sällan vara några problem att få det att funka.

Björck körde Megasquirt i sin 242 16v turbo. Bromsade 500-600hk om jag inte minns fel.
Jag själv har ingen bra erfarenhet av MS och ramlade över ett Haltech av misstag och det blev som det blev.

Vi är alla överens att man köper det man vill ha och sen är det nog med det. Men kom inte och påstå att man får mer effekt för att man väljer ett dyrare system.

Toffe
Vinnare Månadens Projekt
Toffe

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimetor 25 okt 2007, 17:40

Mikael skrev:
tjernell skrev:

Mvh

Jadu, du måste väl endå acceptera att man ska kunna föra en diskussion utan att folk ska sucka och säga att det är pajkastning?

Problemet med MS att det klarar inte av lågohm så blir problem hur man än gör så klart med så stora spridare. Har man ett sprut med bra spridarsteg som klarar lågohm brukar det sällan vara några problem att få det att funka.

Björck körde Megasquirt i sin 242 16v turbo. Bromsade 500-600hk om jag inte minns fel.
Jag själv har ingen bra erfarenhet av MS och ramlade över ett Haltech av misstag och det blev som det blev.

Vi är alla överens att man köper det man vill ha och sen är det nog med det. Men kom inte och påstå att man får mer effekt för att man väljer ett dyrare system.

alla e inte insöade på effekt!!! kan du fa samma register med ett MS som autronic? tror de kanppast,själv har jag ingen erfarenhet av MS!dock så skule jag kunna tänka mej att prova de för att sedan kunna avgöra de hela. dock skule jag inte göra de på en påkostad motor.

har man total budegt på maskin på kanske 15lök så kan man ju chansa.

men de e vad mina kolvar kostar+borrning och veven.

surrt att rasa då pga opålitligt sprut.

som tjernell skrev, frost kör ms på sin v8ascona, men,hur funkar den i register? sen att plocka effekt i överladda v8 verkar som melodin.
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimetor 25 okt 2007, 20:03

Varför ens argumentera när du bara tror? Det är säkert möljigt att hitta nån mikroskopisk skillnad på register i en bromsbänk, men en vanlig människa kommer knappast märka någon skillnad på insprut förutsatt att det är inte är stora lågohmiga spridare.

Har bekanta som kört med MS i många år och deras motor har haft spann på 200-500hk och det har aldrig varit några direkt problem. Jag själv kommer inte exprimentera med MS, inte nu när jag vet att det finns simplare grejer.

tjernell
Skogenracing Extreme

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimetor 25 okt 2007, 21:48

Man får inte mer effekt med ett system bara för att det är dyrt det kan jag hålla med om ,men jag påstår att det är enklare.

Men det e ju upp till var och en å kanske spara in 10000kr å köpa nått annat fränt till kärran.

Å det blir framförallt inte bättre och mer effekt än den som mappar kan trolla fram.

Vems är ju en vidareutvekling av MS å det är det ju otrolig support på här i sverige , så ett sånt system är ju ingen dum ide.

MS är ju igentligen ett ganska krångligt system att jobba i tycker jag.
En jävligt fin grej med just autronic är deras autotune , det funkar klockrent och gör det mkt snabbmappat efter gatan + att det går att köra sekvensiellt.

Alla har ju sina favoriter.
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimetor 25 okt 2007, 22:13

Jo det är sant. Många som har kört med Vems nu och verkar vettigt, finns några killar som åker runt och installerar det för rimliga pengar också

Toffe
Vinnare Månadens Projekt
Toffe

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimetor 25 okt 2007, 22:23

Mikael skrev:
Varför ens argumentera när du bara tror? Det är säkert möljigt att hitta nån mikroskopisk skillnad på register i en bromsbänk, men en vanlig människa kommer knappast märka någon skillnad på insprut förutsatt att det är inte är stora lågohmiga spridare.

Har bekanta som kört med MS i många år och deras motor har haft spann på 200-500hk och det har aldrig varit några direkt problem. Jag själv kommer inte exprimentera med MS, inte nu när jag vet att det finns simplare grejer.

aa,just vad jag säger,pratar stora låg ohm.läser man lite om ms så verkar de finnas mycket skräck exempel.

hum skogis, har du prova både MS och autronic efter som du e så säker?
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimetor 25 okt 2007, 22:38

Provat både MS och Haltech och sen har jag kört runt i Öbergs Evo med autronic. Vart vill du komma? Behövs bara lite förståelse hur det funkar så inser man.

Toffe
Vinnare Månadens Projekt
Toffe

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimetor 25 okt 2007, 23:34

Mikael skrev:
Provat både MS och Haltech och sen har jag kört runt i Öbergs Evo med autronic. Vart vill du komma? Behövs bara lite förståelse hur det funkar så inser man.

och vad inser du, att MS e lika kapabelt som autronic och minst lika bra.

tycker de liknar mer avundsjuka än en disskusion.
Tobbe H
Skogenracing Large
Tobbe H

Antal inlägg : 193
Namn : Tobias H
Från : Sundsvall
Kör : Sierra DOHC
Registration date : 07-01-16

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimefre 26 okt 2007, 00:11

Toffe skrev:
Mikael skrev:

Hup Question Jag tycker det hellre verka vara så att du vill att vi andra ska tycka att du är häftig som har ett autronic sprut medans vi andra nöjer oss med billigare grejor som fungerar bra till det vi ska ha det till. Någon egentlig "disskusion" har det väl aldrig varit frågan om från din sida...
palten
Skogenracing Supreme
palten

Antal inlägg : 643
Namn : Magnus Berglund
Från : Sandviken
Kör : M50 Big Block
Registration date : 07-06-22

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimefre 26 okt 2007, 01:08

Men pojkar de enda ni behöver lära er,det är och välja rätt motor.
Jag vet en fin bilfabrik i Bayern som gör motorer som tål både megaskvätt och Vems,tom Link,kanske tom Haltech.
Men vill gå så där äckligt yberfint med Autronic.
Mvh Paltus Cristus
http://pungkuk.com
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimefre 26 okt 2007, 06:27

Tobbe H skrev:
Toffe skrev:
Mikael skrev:

Hup Question Jag tycker det hellre verka vara så att du vill att vi andra ska tycka att du är häftig som har ett autronic sprut medans vi andra nöjer oss med billigare grejor som fungerar bra till det vi ska ha det till. Någon egentlig "disskusion" har det väl aldrig varit frågan om från din sida...

I Toffes värld så finns det inget annat än autronic, har man nått annat är man gammalmodig eller korkad. Han kan inte inse att Megasquirt, Haltech mfl faktiskt är kompetenta sprut som funkar mycket bra för rimliga pengar.
Han är så inbiten så man kan tro han är anställd av autronic som talesman.

Skulle jag sätta ihop ett gäng 500hästars volvomotorer och montera dit olika sprut och låte folk provköra så skulle jag bli oerhårt förvånad om nån skulle kunna avgöra vilken motorn som har vilket sprut.

tjernell
Skogenracing Extreme

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimefre 26 okt 2007, 07:51

Mikael skrev:

Skulle jag sätta ihop ett gäng 500hästars volvomotorer och montera dit olika sprut och låte folk provköra så skulle jag bli oerhårt förvånad om nån skulle kunna avgöra vilken motorn som har vilket sprut.

Kan du inte göra det , jag kan vara förste shladdare Autronic VS Röset - Sida 2 Rita
Mikael
Skogencrew
Mikael

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitimefre 26 okt 2007, 09:09

Trodde inte du vågade sladda ja Very Happy

Sponsored content

InläggRubrik: Sv: Autronic VS Röset   Autronic VS Röset - Sida 2 Icon_minitime

Autronic VS Röset
Till överst på sidan 
Sida 2 av 3Gå till sida : Föregående  1, 2, 3  Nästa

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: