Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Segt laddtryck, Audi S2

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Engstr4nd
Skogenracing Small
Engstr4nd


Antal inlägg : 4
Age : 35
Namn : Robin
Från : Torsåker
Kör : Audi S2
Registration date : 14-05-13

Segt laddtryck, Audi S2 Empty
InläggRubrik: Segt laddtryck, Audi S2   Segt laddtryck, Audi S2 Icon_minitimeons 14 maj 2014, 21:58

Hallå !

Jag har en Audi S2 med 3b motor i som går lite sådär.
Det ska enligt tidigare ägare sitta en "300-hästars" styrbox i den.
Wastegatefjädern är original. Original turbo. Det sitter ett hemmasnickrat grenrör på den, med Audi original wastegate upptill.

Mitt problem är. När turbon börjar ladda så tar det lång tid innan den laddar fullt.
Bilen laddar 1,3 som fullt.

Jag hade en Audi 100 tq förut som jag köpte Nascom chip till och hårdare wastegatefjäder.
Den laddade fullt nästan direkt turbon började ladda.
Känns nästan som att det var mer klipp i den.

Min fråga är.
Går det att få turbon att spoola upp snabbare?
Är det styrboxen själv som har ett förutbestämt laddtryck i mappen som regleras med hjälp av magnetventilen och varvtal? (Bland annat)
Lär den i såna fall mappas om för att jag ska få fullt laddtryck tidigare?

Försökte koppla in en tryckluftsregulator mellan övre/nedre kammaren på wastegaten via ett y kors.
Vred ut den helt (motsols) men det blev inte önskat resultat då turbon laddade mer än innan och styrboxen sa ifrån.

Någon som har nåt tips om vad som kan vara galet?

Mvh Robin
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Segt laddtryck, Audi S2 Empty
InläggRubrik: Sv: Segt laddtryck, Audi S2   Segt laddtryck, Audi S2 Icon_minitimetor 15 maj 2014, 06:38

Börja med att provtrycka så du inte har ett läckage någonstans. Du sätter alltså en plugg med en tryckluftsanslutning på turbons inlopp sen provtrycker du upp till det tryck du kör med
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Engstr4nd
Skogenracing Small
Engstr4nd


Antal inlägg : 4
Age : 35
Namn : Robin
Från : Torsåker
Kör : Audi S2
Registration date : 14-05-13

Segt laddtryck, Audi S2 Empty
InläggRubrik: Sv: Segt laddtryck, Audi S2   Segt laddtryck, Audi S2 Icon_minitimetor 15 maj 2014, 11:40

Okej. Det ska jag prova !
Men det konstiga är ju att när jag kopplade in regulatorn så laddade turbon fullt direkt ?! Då var den inte seg. Men laddade för mycket istället
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Segt laddtryck, Audi S2 Empty
InläggRubrik: Sv: Segt laddtryck, Audi S2   Segt laddtryck, Audi S2 Icon_minitimetor 15 maj 2014, 18:13

Hmm ja kan vara en fördröjning i chippet, om den är mappad så måste du också köra så. Annars går det alltid att gå runt styrningen och justera in wastegaten till det ladd man vill ha
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Engstr4nd
Skogenracing Small
Engstr4nd


Antal inlägg : 4
Age : 35
Namn : Robin
Från : Torsåker
Kör : Audi S2
Registration date : 14-05-13

Segt laddtryck, Audi S2 Empty
InläggRubrik: Sv: Segt laddtryck, Audi S2   Segt laddtryck, Audi S2 Icon_minitimetor 15 maj 2014, 23:24

Okej. För den går ju helt okej på fullt ladd. Men synd att den kommer upp i tryck så segt.

Tillverkade en plugg idag i alla fall och trycksatte. Pös lite här å lite där. Satt många små slangklämmer gömt bakom insuget. Ska se över dom och provköra igen.

Ja tycker det är lite märkligt. Den drar väldigt fint och nästan så att laddtrycket följer varvtalet. Den laddar inte fullt fören vid kanske 4500-5000 varv.
När jag kopplade in regulatorn gick det betydligt snabbare och den blev som en helt annan bil.

Kan man koppla bort magnetventilen?
Eller går man misste om säkerhetsgrejer då som att den inte stänger av bilen om den börjar spika?
Till överst på sidan Gå ner
Engstr4nd
Skogenracing Small
Engstr4nd


Antal inlägg : 4
Age : 35
Namn : Robin
Från : Torsåker
Kör : Audi S2
Registration date : 14-05-13

Segt laddtryck, Audi S2 Empty
InläggRubrik: Sv: Segt laddtryck, Audi S2   Segt laddtryck, Audi S2 Icon_minitimesön 18 maj 2014, 18:44

Kan ha kommit någon vart med laddtrycket.
Någon slang läkte ju som jag skrev.
Sen provade jag att lägga tryck på dumpventilen. Den läker igenom från 0,5 bar.
Dock la jag inget tryck uppepå ventilen. Då hade den väl kanske hållt tätt lite längre.
Ska hursom byta ut den till en boschventil.
Sen tog jag bort slangen till övre kammaren på wastegaten. Och la ett bars tryck på den undre.
Då märkte jag att det pyser igenom till den övre kammaren. Inte mycket. Men tillräckligt för att det ska bli tryck efter ett litet tag om man håller för hålet ut.
Så wastegatemembranet ska också bytas :-)
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Segt laddtryck, Audi S2 Empty
InläggRubrik: Sv: Segt laddtryck, Audi S2   Segt laddtryck, Audi S2 Icon_minitimesön 18 maj 2014, 20:29

Dumpen måste du ha tryck från båda hållen. låter som du hittat ett problem där med dåligt membran Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sponsored content





Segt laddtryck, Audi S2 Empty
InläggRubrik: Sv: Segt laddtryck, Audi S2   Segt laddtryck, Audi S2 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Segt laddtryck, Audi S2
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Inget laddtryck?
» 760 Tic segt ladd Motronic
» Laddtryck på S4 2,2T?
» kompression vs laddtryck
» Laddtryck B5204T

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: