Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8

Gå ner 
+3
WTB
Mikael
Arvidsson
7 posters
FörfattareMeddelande
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimefre 02 maj 2014, 22:25

Historia

Tänkt länge på att jag skulle ha slängt upp en tråd på kombin som jag har ståendes, men i och med att det knappt gjorts någonting
med den förens nu så tänkte jag att det kan läggas upp lite info och bilder på den.
Hittade denna skönhet på blocket förra sensommaren och kunde inte låta bli att köpa den, förra ägaren sa att det var något
konstigt fel på motorn så att den inte ville gå rent. (Visst tänkte man, så svårt fel kan det ju inte vara för övrigt sitter det en 2.8a i den just nu)
Problemet var att när man väl får igång den så misständer den, sotar sen snarkar den och dör men efter flertalet felsökningar vad gällande
pump, filter, spridare och tändning så gav jag upp gällande den motorn och har nu införskaffat mig en Scorpio 2.9 som jag nu håller på att ta ut hela elsystemet ur.
Den var lite deluxe utrustad med fönsterhissar runt om (Dock vet jag inte om det är standard eller inte på Scorpio) AC och farthållare.

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 DSC04023
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 DSC04032-1
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 DSC04035-1
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 DSC04027-1
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 DSC04038-1
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 DSC04037-1

Den är ju lite speciell denna kombi med den gamla Cosworth fronten som ska ha suttit där sen fabrik och när jag kikat på google så har jag bara lyckats hitta ett fåtal
likadana, tyvärr är dessa bilder från förra sommaren dom ända jag har just nu men detta kommer uppdateras så fort jag har fått ut motorn ur Scorpion.
Kom gärna med synpunkter om allt mellan himmel och jord! Smile


Senast ändrad av Arvidsson den tis 05 aug 2014, 11:05, ändrad totalt 3 gånger
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimelör 03 maj 2014, 09:52

Toksänkning är en bra början Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimelör 03 maj 2014, 19:20

Mikael skrev:
Toksänkning är en bra början Smile
Haha, ja nu lär man väll nästan ducka när man åker igenom viadukter. Smile

Idag har det hänt lite mer, ännu fler kablar och skit har blivit uppmärkta och utdragna.

Motorn i sig ser ju väldigt fräsch ut för att vara så pass gammal, är det någonting speciellt om man jämför dom nyare 2.9orna med dom gamla?
Denna är ju ändå ifrån 92. Smile
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 DSC04972
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 DSC04973

Och här har vi farthållaren som man nog kommer bli bortskämd av.
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 DSC04974

Mycket kablar blir det, är nästan så att man börjar fundera över vad man gett sig in på.  Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 333 
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 DSC04975
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 DSC04976
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 DSC04977
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 DSC04978
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 DSC04979
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 DSC04980


Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimelör 03 maj 2014, 20:01

Ingen större skillnad, bättre ramlager samt lite annorlunda kolvar.

Tänk på att eftersom det är en automatväxlad bil så saknar den stödlager i vevaxel för en manuell låda så det måste du komplettera med
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimelör 03 maj 2014, 21:15

Mikael skrev:
Ingen större skillnad, bättre ramlager samt lite annorlunda kolvar.

Tänk på att eftersom det är en automatväxlad bil så saknar den stödlager i vevaxel för en manuell låda så det måste du komplettera med
Okej, låter ju förvisso bra. Läste någonstans om det där stödlagret, men frågan är vart får man tag på de lagret och hur svårt är de att byta med motorn i bilen?
Till överst på sidan Gå ner
WTB
Skogenracing Large



Antal inlägg : 175
Age : 39
Namn : Tobias
Från : Torsby
Kör : Allt möligt
Registration date : 10-01-19

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimetis 06 maj 2014, 20:44

Till överst på sidan Gå ner
Kanto
Skogenracing Supreme
Kanto


Antal inlägg : 968
Age : 31
Namn : Petter
Från : Gävle
Kör : Volvo & Ford
Registration date : 07-05-11

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimetis 06 maj 2014, 21:50

Härligt projekt Olle! Behåll automaten så du kan glida skönt genom stan på sommarn Smile Lyxigt med farthållare och färddator o grejer i en sierra.
Tycker tyvärr att fronten är fruktansvärt ful Wink
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimetis 06 maj 2014, 21:59

WTB skrev:
Kan svara för jag undrade lite vart man får tag på pilotlagret i veven och Tada

http://autopartsmarket.eu/?action=catalog_part_view&data[id_make]=21&data[id_model]=260&data[id_model_detail]=9184&data[id_part]=10159&data[sort]=&data[name_group]=
Det tackar vi så hjärtligt för!

Kanto skrev:
Härligt projekt Olle! Behåll automaten så du kan glida skönt genom stan på sommarn :)Lyxigt med farthållare och färddator o grejer i en sierra.
Tycker tyvärr att fronten är fruktansvärt ful Wink
Man kommer nog tröttna på automaten efter ett tag, men visst är det så. Åka med takluckan öppen och rutorna nere en sen sommarkväll och glida runt med automat är ju inte fel, men känns lite fel när det ändå sitter en sexa under huven.
Nja, jag tycker fronten är häftig och har stor potential om man kollar på cosworth kombis från utlandet. Smile
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 33estuu
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimeons 16 jul 2014, 21:32

Längesen man skrev någonting här men blivit mycket med jobb och den andra Sierran, Men allt är nu urtaget ur Scorpion nu ska jag bara plocka ut allting ur kombin och knöla ner 2.9an. För att det inte ska vara allt för tråkigt så kan jag lägga upp en bild på fälgarna jag var iväg och köpte till bilen igår, 18" Mercedes fälgar stretchad med 215/35 däck. Smile

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 IMG_1522
Till överst på sidan Gå ner
Jobio
Skogenracing Extreme
Jobio


Antal inlägg : 490
Age : 51
Namn : Johan Biörs
Från : Insjön
Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird
Registration date : 13-10-05

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimeons 16 jul 2014, 22:20

Om du tänker köra manuell låda så skaffa en annan box som är till manuell låda,själv fick jag aldrig bilen att gå bra med manuell låda och boxen som hörde till motorn. Den gick iofs rent och så men var oerhört trött,och svarade inte som förväntat på gaspådrag osv.
Till överst på sidan Gå ner
Kanto
Skogenracing Supreme
Kanto


Antal inlägg : 968
Age : 31
Namn : Petter
Från : Gävle
Kör : Volvo & Ford
Registration date : 07-05-11

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimetor 17 jul 2014, 00:27

Goa fälgar!
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimetor 17 jul 2014, 11:54

Jobio skrev:
Om du tänker köra manuell låda så skaffa en annan box som är till manuell låda,själv fick jag aldrig bilen att gå bra med manuell låda och boxen som hörde till motorn. Den gick iofs rent och så men var oerhört trött,och svarade inte som förväntat på gaspådrag osv.
Det kommer förmodligen bli så att jag kommer köra på Automat lådan ett tag, sen får det väll bli en manuell låda när man börjar tröttna på effekten och vill ha dit en turbo.

Kanto skrev:
Goa fälgar!
Tack, Petter!
Till överst på sidan Gå ner
bosse
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 659
Age : 37
Namn : Bosse
Från : BRO/STHLM
Kör : allt för många bilar
Registration date : 10-06-16

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimetor 17 jul 2014, 13:56

Jobio skrev:
Om du tänker köra manuell låda så skaffa en annan box som är till manuell låda,själv fick jag aldrig bilen att gå bra med manuell låda och boxen som hörde till motorn. Den gick iofs rent och så men var oerhört trött,och svarade inte som förväntat på gaspådrag osv.

Orsaken till dett är att motorstyrdonet tror att växelväljaren är i "p" läget! , finns olika sätt att undgå de problemet
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimetor 17 jul 2014, 23:03

bosse skrev:
Jobio skrev:
Om du tänker köra manuell låda så skaffa en annan box som är till manuell låda,själv fick jag aldrig bilen att gå bra med manuell låda och boxen som hörde till motorn. Den gick iofs rent och så men var oerhört trött,och svarade inte som förväntat på gaspådrag osv.

Orsaken till dett är att motorstyrdonet tror att växelväljaren är i "p" läget! , finns olika sätt att undgå de problemet
Skulle uppskatta att få höra vad dessa "olika sätt" är. Smile
Till överst på sidan Gå ner
bosse
Skogenracing Supreme



Antal inlägg : 659
Age : 37
Namn : Bosse
Från : BRO/STHLM
Kör : allt för många bilar
Registration date : 10-06-16

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimefre 18 jul 2014, 00:11

Ett sätt är att lägga växel spaken i D läget när all el fortfarande är kopplad till styrenheterna, sen bryter man strömmen och då tror ecu att växelväljaren fortfarandeär i D läget trots att spaken inte längre finns
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimefre 18 jul 2014, 00:40

bosse skrev:
Ett sätt är att lägga växel spaken i D läget när all el fortfarande är kopplad till styrenheterna, sen bryter man strömmen och då tror ecu att växelväljaren fortfarandeär i D läget trots att spaken inte längre finns
Hmm, är det så enkelt alltså? Så just den temporära datan sparas och försvinner inte vid strömlöshet vid borttagning av batteri?
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimetis 05 aug 2014, 11:05

En liten lägesrapport kan jag väll lägga här då jag känt att det uppdaterats lite dåligt, men
motorerna är ur båda bilarna och elhärvan till 2.9an är i princip färdig byggd det enda som är kvar är att
"y-koppla" startspärrs kablarna som kommer från motorn till både ECUn och huvudhärvan.

Just själva elhärvan från Scorpion var en riktig mardröm när den tagits ut ur bilen, men tro det eller ej så lyckades jag hitta en vänlig själv som hade el-scheman till just scorpio som visade vart motorhärvan och huvudhärvan särades, sen så har hela säkringsboxen ersatts av 2st relän och 3 säkringar.
Jag valde dock att inte gräva ner mig för djupt i Scorpio härvan för att hämta ut farthållaren då den var grovt inuti huvudhärvan och kändes inte värt det, däremot så är färddatorn i kopplad och ska fungera, dock är det enda jag kan testa just nu utan någon motor i att pumpen primear vid påslagning av tändning.

Så just nu återstår det att montera motor, scorpio framvagn och scorpio nav bak samt lite rutinkontroll av bromsar och så vidare, sen ska denna få besöka besiktningen efter 5år.

Kan bjuda på en bild när motorn togs ut ur kombin så det inte bara är en massa tråkig text.

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 IMG_1539
Till överst på sidan Gå ner
Kanto
Skogenracing Supreme
Kanto


Antal inlägg : 968
Age : 31
Namn : Petter
Från : Gävle
Kör : Volvo & Ford
Registration date : 07-05-11

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimetis 05 aug 2014, 23:00

Hörligt att det händer lite! Hur går det med wannabecossien då?
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimeons 06 aug 2014, 08:58

Jomenvisst är det så! Just nu får den stå och skämmas tills jag orkar med den, den fettade på något på tok för mycket sist när jag skulle ta en provrunda och den har inte startat sen dess.
Till överst på sidan Gå ner
Jobio
Skogenracing Extreme
Jobio


Antal inlägg : 490
Age : 51
Namn : Johan Biörs
Från : Insjön
Kör : Ford Granada 2,9TIC Honda Blackbird
Registration date : 13-10-05

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimeons 06 aug 2014, 19:12

Har du fått tag i en 2,9a med bara 2 utblås per sida?

Kan intyga att Scorpions kabelhärva är en mardröm.
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimeons 06 aug 2014, 19:14

Jobio skrev:
Har du fått tag i en 2,9a med bara 2 utblås per sida?

Kan intyga att Scorpions kabelhärva är en mardröm.
Menar du downpipen så Nej, dom går ihop till ett på vänstersida i längd med lådan.
Till överst på sidan Gå ner
Catling
Skogenracing Large
Catling


Antal inlägg : 221
Age : 34
Namn : Mathias Dahlström
Från : Karlstad
Kör : Ford Capri mk3-78, -81, Ford Granada-85
Registration date : 07-11-09

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimeons 06 aug 2014, 19:51

Jobio skrev:
Har du fått tag i en 2,9a med bara 2 utblås per sida?

Kan intyga att Scorpions kabelhärva är en mardröm.

Det är en 2,8a på bilden , antar den är påväg ur och inte i.
Till överst på sidan Gå ner
Arvidsson
Skogenracing Supreme
Arvidsson


Antal inlägg : 520
Age : 28
Namn : Olle
Från : Kilafors
Kör : Ford Sierra Turbo
Registration date : 12-07-24

Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitimeons 06 aug 2014, 20:07

Catling skrev:
Jobio skrev:
Har du fått tag i en 2,9a med bara 2 utblås per sida?

Kan intyga att Scorpions kabelhärva är en mardröm.

Det är en 2,8a på bilden , antar den är påväg ur och inte i.
Jaha, om det var grenrören på bilden han syftade på så är det ju somsagt 2.8an som är påväg ut, står väll även det ovanför bilden.
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Empty
InläggRubrik: Sv: Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8   Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8 Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Arvidsson - Sierra kombi 2.9 - 5/8
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» TFKarlsson - Ford sierra kombi 2,9t
» B: Het sierra kombi cosworth
» Bränsletank på sierra kombi
» B: riktigt fet sierra kombi :)
» _-Gniraz-_ Ford Sierra Kombi Brukis

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Projekt Forum-
Hoppa till: