Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 M50B25 med vanoskolvar iv stakar recept

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
Christian1
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Age : 54
Namn : Christian
Från : Göteborg
Kör : E36 325 COUPE
Registration date : 13-11-04

M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Empty
InläggRubrik: M50B25 med vanoskolvar iv stakar recept   M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Icon_minitimemån 04 nov 2013, 12:09

Helt ny här och behöver ett bra hållbart recept på M50B25 med vanoskolvar IV stakar.
Vill nå minst 300hk och frågar därför vad som krävs?

Topp packning så komp blir rätt ?  
Vilket turboaggregat ?
Fekzenchip?
Vilka spridare?

Ha det gott!
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 med vanoskolvar iv stakar recept   M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Icon_minitimemån 04 nov 2013, 18:48

En orginal kompad motor ger 300hk utan allt för mycket ladd utan att spika. Byta bara kolvarna till vanoskolvar ger ett komp på under 7,0:1 så den kan bli lite segare innan laddet kommer och drar också mer bränsle.

E85 är ett utmärkt bränsle för att slippa röra maskin alls, lite trögare på vintern att få igång dock.


Topplockspackning kör du orginal eller cooperring
Turbo föreslår jag en Holset HX35 eller liknande storlek
Megasquirt är lämpligt tycker jag, Fekzen chip har jag ingen erfarenhet av
Spridare räcker 630cc rätt bra på Bensin och 875cc på E85. Ska du köra med Chip måste du köpa dom spridare som hör till chippets mappning

Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Christian1
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Age : 54
Namn : Christian
Från : Göteborg
Kör : E36 325 COUPE
Registration date : 13-11-04

M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 med vanoskolvar iv stakar recept   M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Icon_minitimemån 04 nov 2013, 21:07

Tackar för svar!Grejen är att det redan sitter vanoskolvar i,går det att kompensera det sega med större turbo? Vilken sort och dimension på topplockspackning jag skall sätta på nu?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 med vanoskolvar iv stakar recept   M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Icon_minitimemån 04 nov 2013, 21:37

Mindre turbo isåfall för att kompensera :)Har du vanoskolvar och icke vanos stakar så har du alltså kolvar som vänder 5mm under deckplan. Då ska du satsa på en så tunn packning som möljigt, förslagsvis orginal då det brukar hålla fint upp mot 500hk

Körde med så lågt komp i min gamla sierra med M50 och det funkar rätt bra endå, körde på bensin då, hade en turbo i storlek med HX35 så det är alldelles lagom. Men sen att få tag på chip t.ex passande den kompression kanske blir svårt?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Christian1
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Age : 54
Namn : Christian
Från : Göteborg
Kör : E36 325 COUPE
Registration date : 13-11-04

M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 med vanoskolvar iv stakar recept   M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Icon_minitimemån 04 nov 2013, 23:15

Tack,då kör jag på det HX35 turbo och orginalpackning Wink.. hur mkt laddade du och hur många hk fick du ut?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 med vanoskolvar iv stakar recept   M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Icon_minitimetis 05 nov 2013, 06:40

500whp vid 1.6bar men då var det en insugskam på avgassidan också
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Christian1
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Age : 54
Namn : Christian
Från : Göteborg
Kör : E36 325 COUPE
Registration date : 13-11-04

M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 med vanoskolvar iv stakar recept   M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Icon_minitimeons 06 nov 2013, 09:32

Ok och det höll bra?Kollat angående chip och det var inga problem att ordna fram till detta kompet.Blir en vassare tändning vilket gör att jag erhåller lite högre effekt på motsvarande laddtryck enligt honom.
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 med vanoskolvar iv stakar recept   M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Icon_minitimeons 06 nov 2013, 12:25

En tusen mil ska det väl hålla i alla fall om man inte är allt för våldsam.

effekten går ner när man sänker kompet, så då får man kompensera med tändingen. Idag är det egentligen rätt onödigt att labba med komp osv när det finns e85. På en m50 kan man i princip räkna med 100hk skillnad i effekt på samma ladd till fördel för e85
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Christian1
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Age : 54
Namn : Christian
Från : Göteborg
Kör : E36 325 COUPE
Registration date : 13-11-04

M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 med vanoskolvar iv stakar recept   M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Icon_minitimeons 06 nov 2013, 15:45

Ok,känns som jag är fel ute med lågt komp osv,enklare att bygga på befintlig motor som sitter i?
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 med vanoskolvar iv stakar recept   M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Icon_minitimeons 06 nov 2013, 17:11

Behöver du åka på bensin så är det ju enkelt val, är ju bra på vinter tex om det är en bruksbil att ha vanlig bensin. Hållbarheten är lika oavsett bränsle annars
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Christian1
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Age : 54
Namn : Christian
Från : Göteborg
Kör : E36 325 COUPE
Registration date : 13-11-04

M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 med vanoskolvar iv stakar recept   M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Icon_minitimetor 07 nov 2013, 11:51

Tackar för alla dina svar.Hittat flera trådar nu ang Vanoskolvar i en IV motor och det verkar funka finfint med såpass låg komp så jag kör på det jag ochså.Sätter på en orginal toppackning som du sa samt ARP.
Motorn är tillfixad med nya Ram/vevlager kamkedja/släpor samt förberedd med oljeretur så nu är det bara resten kvar.Rookie som man är så lär jag fråga mer längre fram:)
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Empty
InläggRubrik: Sv: M50B25 med vanoskolvar iv stakar recept   M50B25  med vanoskolvar iv stakar recept Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
M50B25 med vanoskolvar iv stakar recept
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Recept 2.8l M50?
» 2.0 pinto turbo, bra recept?
» verdi stakar?
» Smidda kolvar & stakar!
» cossie kolvar original stakar?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: