Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Vilken Sierra är bäst lämpad till mig?

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
wille61
Skogenracing Small



Antal inlägg : 27
Age : 29
Namn : William
Från : Norrköping
Kör : Saab 9-5 och BMW e36
Registration date : 13-01-05

Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Empty
InläggRubrik: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig?   Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Icon_minitimelör 05 jan 2013, 18:01

Tjenare, snart är det dags för körkort och då ska det inhandlas bil. Övningskör för tillfället med familjens något trimmade saab, vilket jag tycker är en skön bil att köra men vill även ha en busbil sen framåt sommaren. Lutar då åt en Ford Sierra som sedan ska få Turbo ( Om jag nu lyckas konvertera grejerna då jag alldrig gjort något liknande förut ) Har däremot en ganska kunnig far som är villig att hjälpa mig. Har fått för mig att jag har läst att "Pinto" motoroerna är dom bästa om man ska turbo konvertera, eller heter alla Sierra motorer pinto?

Undrar iallafall vilken Sierra som lämpar sig bäst till att slänga på Turbo ladda runt 0,6-0,7Bar och sedan vara ute o busköra lite, Saab:en kommer blir bruksbil. Jag har lite delar i garaget från en äldre Saab 9000 CSE tror jag den heter, bla Turbo, Intercooler, Tryckrör, och spridare m.m grenrör får jag bygga själv antar jag.

Sen undrar jag hur pass bra en Sierra håller med Turbo som laddar 0,6-0,7Bar om man bygger allt så bra som det bara går som amatör. Kan man förvänta sig att den håller en hel sommar om man kör relativt försiktigt dvs inte står på varvstopp under hela resan? Jag förstår att allt är relativt beronde på hur bra skick motorn och så vidare är i men på ett ungefär? Very Happy

Mvh Wille
Till överst på sidan Gå ner
Wike
Skogenracing Supreme
Wike


Antal inlägg : 664
Age : 33
Namn : Wike
Från : Gävle
Kör : Kanske inte som alla andra?
Registration date : 08-07-02

Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig?   Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Icon_minitimelör 05 jan 2013, 19:26

Köp min med 2,9 V6 Smile
Till överst på sidan Gå ner
wille61
Skogenracing Small



Antal inlägg : 27
Age : 29
Namn : William
Från : Norrköping
Kör : Saab 9-5 och BMW e36
Registration date : 13-01-05

Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig?   Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Icon_minitimelör 05 jan 2013, 19:52

Wike skrev:
Köp min med 2,9 V6 Smile

Hm frågan är ju om det verkligen behövs så stor motor :p Måste ju börja någostanns och lära mig kontrollera kraften så allt över 200HK är nog för mycket :p

Men visst man behöver ju inte ladda så mycket å andra sidan, är din redan Turbomatad eller? Smile
Till överst på sidan Gå ner
Wike
Skogenracing Supreme
Wike


Antal inlägg : 664
Age : 33
Namn : Wike
Från : Gävle
Kör : Kanske inte som alla andra?
Registration date : 08-07-02

Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig?   Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Icon_minitimesön 06 jan 2013, 13:31

Nej den är inte turbomatad, men MS är inkopplat samt större spridare Smile
Till överst på sidan Gå ner
wille61
Skogenracing Small



Antal inlägg : 27
Age : 29
Namn : William
Från : Norrköping
Kör : Saab 9-5 och BMW e36
Registration date : 13-01-05

Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig?   Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Icon_minitimesön 06 jan 2013, 17:35

Wike skrev:
Nej den är inte turbomatad, men MS är inkopplat samt större spridare Smile

Låter vettigt Smile Men tänkte ta och fixa körkort samt samla ihop lite pengar först så får väll se ifall du har kvar den någon gång i mitten av våren Smile
Till överst på sidan Gå ner
mattias24
Skogenracing Small



Antal inlägg : 12
Age : 36
Namn : Mattias
Från : Danderyd
Kör : skoter
Registration date : 12-12-27

Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig?   Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Icon_minitimemån 07 jan 2013, 11:08

Stort lycka till med körkortet! Hoppas det går snabbt och smärtfritt Smile
Till överst på sidan Gå ner
wille61
Skogenracing Small



Antal inlägg : 27
Age : 29
Namn : William
Från : Norrköping
Kör : Saab 9-5 och BMW e36
Registration date : 13-01-05

Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig?   Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Icon_minitimemån 07 jan 2013, 13:37

mattias24 skrev:
Stort lycka till med körkortet! Hoppas det går snabbt och smärtfritt Smile

Tackar! Ja de får jag hoppas Smile Trött på att traska/åka buss överallt :p
Till överst på sidan Gå ner
Fiechen
Skogenracing Supreme
Fiechen


Antal inlägg : 827
Age : 31
Namn : David
Från : Fjärholma
Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ
Registration date : 10-06-28

Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig?   Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Icon_minitimeons 09 jan 2013, 23:47

Vanligaste motoralternativ är: 2.0 sohc (pinto), 2.0 dohc och 2.9 v6. Pinton och 2.9:an är lämpligast att turbokonvertera, finns hur mkt info som helst på forumet.
Ska du bara upp i cirka 200 kusar känns det bättre med en 2.9 med lite lägre ladd än en pinto med högre. Framförallt om man tänker hållbarhet. Sen är det en smaksak med, finns ju vi som envisas med pintomaskiner Wink

Kika runt i lite trådar så får du nog en uppfattning om vad som passar dig bäst Smile
Till överst på sidan Gå ner
wille61
Skogenracing Small



Antal inlägg : 27
Age : 29
Namn : William
Från : Norrköping
Kör : Saab 9-5 och BMW e36
Registration date : 13-01-05

Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig?   Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Icon_minitimefre 11 jan 2013, 17:30

Fiechen skrev:
Vanligaste motoralternativ är: 2.0 sohc (pinto), 2.0 dohc och 2.9 v6. Pinton och 2.9:an är lämpligast att turbokonvertera, finns hur mkt info som helst på forumet.
Ska du bara upp i cirka 200 kusar känns det bättre med en 2.9 med lite lägre ladd än en pinto med högre. Framförallt om man tänker hållbarhet. Sen är det en smaksak med, finns ju vi som envisas med pintomaskiner Wink

Kika runt i lite trådar så får du nog en uppfattning om vad som passar dig bäst Smile

Tackar för ett jätte bra svar! Av ren nyfikenhet så undrar jag vad är det som gör Pinto motorerna bättre att konvertera en Dohc motorerna? Smile
Till överst på sidan Gå ner
Fiechen
Skogenracing Supreme
Fiechen


Antal inlägg : 827
Age : 31
Namn : David
Från : Fjärholma
Kör : Ford Taunus 2.0T Audi 80 Audi A4 1.8TSQ
Registration date : 10-06-28

Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig?   Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Icon_minitimefre 11 jan 2013, 17:58

Pinton har ett liknande block som sitter i cosworth maskinerna, alltså väldigt stryktåliga. Kolvar och stakar passar från cosworth och då har man en väldigt hållbar motor för relativt låga kostnader. Cosworth utgick från pinton när de byggde sina så det säger ju lite om det. Sen är den ganska populär inom rally kretsar. Topp och block i gjutjärn.

Dohcen är byggd som bränslesnål motor, och ganska klent byggd. Topp i alu som spricker lätt. Ingen direkt potential
Till överst på sidan Gå ner
wille61
Skogenracing Small



Antal inlägg : 27
Age : 29
Namn : William
Från : Norrköping
Kör : Saab 9-5 och BMW e36
Registration date : 13-01-05

Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig?   Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Icon_minitimefre 11 jan 2013, 21:36

Fiechen skrev:
Pinton har ett liknande block som sitter i cosworth maskinerna, alltså väldigt stryktåliga. Kolvar och stakar passar från cosworth och då har man en väldigt hållbar motor för relativt låga kostnader. Cosworth utgick från pinton när de byggde sina så det säger ju lite om det. Sen är den ganska populär inom rally kretsar. Topp och block i gjutjärn.

Dohcen är byggd som bränslesnål motor, och ganska klent byggd. Topp i alu som spricker lätt. Ingen direkt potential

Okej! Då förstår jag Smile Tack ännu en gång! Smile
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Empty
InläggRubrik: Sv: Vilken Sierra är bäst lämpad till mig?   Vilken Sierra är bäst lämpad till mig? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Vilken Sierra är bäst lämpad till mig?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Vilken 2.oL sierra är bäst för turbobygge?
» Vilken färg med vilken färg på tpsen till ford sierra dohc 2.0
» Vilken kopplingscylinder använder ni till sierra? Om man bygger om!
» Vilken volvo motor är "bäst"?
» Vilken cylpackning funkar bäst för 1.5-2.0bar

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Allmänt-
Hoppa till: