Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Portning av pintotopp?

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimefre 14 sep 2007, 20:14

Hej!

Tänkte ge mig på en av topparna jag har som ligger och skräpar. Vet att vissa av er här på skogen har portat pintotoppar. Tänkte höra med er vad man ska tänka på när man filar i toppen. Avgassidan ser ju väldigt liten och klen ut, den kanske man kan ta upp ganska mycket? Men insug då? Ska man försöka mäta på nått vis? Så kanalerna blir hyffsat lika?

Detta blir ju enbart experiment då jag aldrig tidgare har portat nått. Men kom gärna med lite råd så det kanske blir hyffsat iallafall Very Happy

// Jimmy
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimefre 14 sep 2007, 21:11

166hk bromsat på en 2liters motor med relativt snäll kam, svårt att beskriva hur man ska porta.

Portning av pintotopp? 2v1rjp4

Portning av pintotopp? 4hbcvac

Portning av pintotopp? 2z4k1dw
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Öbbe
Skogencrew
Öbbe


Antal inlägg : 6142
Age : 42
Namn : Öberg
Från : Gävle
Kör : Porsche 997TT, Polaris RMK 800 turbo -14, Ockelbo 600 -71
Registration date : 06-10-12

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimefre 14 sep 2007, 21:54

porta på känn om det inte är nå värsting bygge.. =) blir nog bättre än innan iaf.. snygga till o ta bort kanter..


Senast ändrad av den fre 14 sep 2007, 22:06, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan Gå ner
http://www.SKOGENRACING.com
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimefre 14 sep 2007, 22:04

tänk bara att störst är inte bäst, i många fall kan man tjäna på att förminska en kanal t.ex
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimelör 15 sep 2007, 11:34

Har svårt att se skillnader på toppen som är på bilderna mot original då jag inte har orginalet framför mig. Men avgassidan ser ju tillsnyggad ut. Insuget är ju droppformat original. Noterade att det var runt på toppen på bilden. Tagit mycket i kanalen och vid ventilen på både avgas och insug?

Detta är absolut inget värstingbygge, inte ens säkert att toppen kommer hamna på en bil, tänkte mest testa inför kommande bygge. Testa lite Very Happy

Micke: 166hk utan turbo och med en annan kam? Alltså som sugmotor?
Isåfall är det ju grymt bra.

Mvh Jimmy
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimelör 15 sep 2007, 11:41

Sitter 45.5/38.1 ventiler i den toppen så den är ju lite större än vanligt. Samt att det är en förgasartopp så den har inte urtaget för spridarna. På insuget brukar jag nöja mig med att snygga till ventilstyrningen samt ta bort fula kanter precis under ventilen den kanalen är stor nog endå.
På avgas så kan man försöka räta ut den genom att slipa på själva svängen samt snygga till ventilstyrningen


166hk som sugmotor stämmer bra det, men kammen begränsade så med en vassare så skulle nog det vara möljigt med lite över 170hk tror jag. Blir en bra grund i min turbomotor i vinter Smile
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimelör 15 sep 2007, 21:08

Ok

Men skulle det vara en fördel att ha en förgasartopp istället för en insprutartopp med tanke på insugets utformning? Vilken storlek är det på ventilerna original? Bara nyfiken.

Ok, så då lämnar jag insuget relativ orört. Och på avgaset så ska jag försöka "raka" till kanalen. Tror jag hajar vad du menar sen jag spanade in den sist. Sen allmänt snygga till kanter osv.

Tack för hjälpen!

// Jimmy
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimelör 15 sep 2007, 23:53

Insprutartoppen har bättre utformning från början sägs det så kör på en sån om du nu inte ska ha förgasare.

tror det är 42/36 orginal men är inte helt säker
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimesön 16 sep 2007, 12:47

Ok, då kör jag på min insprutartopp då. Ska i skrivandets stund iväg å kolla på en ny sierra till kommande bygge. Very Happy

Mvh Jimmy
Till överst på sidan Gå ner
murre200
Skogencrew
murre200


Antal inlägg : 228
Namn : håriga stickan
Från : obyggden
Kör : Lådbil..
Registration date : 07-01-11

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimefre 21 sep 2007, 20:21

Var väldigt försiktig när du portar och ta inte för mycket vid säte.. då tappar du gashastighet som resulterar i taskig fyllnadsgrad...försök annars att ta bort gjutskägg och andra otäckheter samt jämna till elak kanter.Kanter är inte alls bra då kan luften och bränslet sparera...Sen kan du tänka på att matcha insug mot insugskanalen så det inte är någon kant som bildar turbulens..Och luften vill gärna ha en liten böj åt motsatt håll inann den svänger ordentligt för att inte lämna kanalens sida och bilda turbulens, då blir det ungefär som i en å när vattnet passerar en sten och det bildas ett "bakvatten" turbulens som hindrar flödet...d vill vi inte ha.... och så försök att göra kanalerna så lika som möjligt...Portning är svårt att beskriva och skolorna många...
Det gäller att försöka tänka som luften och hur den reagera när den stöter på hinder...

Det här är bara egna erfareheter och teorier...

Murre
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimefre 21 sep 2007, 20:32

Hmm du har väl inga erfarenheter gosse Very Happy
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
murre200
Skogencrew
murre200


Antal inlägg : 228
Namn : håriga stickan
Från : obyggden
Kör : Lådbil..
Registration date : 07-01-11

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimefre 21 sep 2007, 20:33

Kom och tänka på en sak jag läste i en jänk tidning.. finns mycket att lära av jänkarna.. Då bromsade dom en cheva 350 till 260 hk och sedan portade dom topparna och bromsade igen och fick hela 70 hästar till på enbart portning.. visserligen ser dom topparna ut som en påse skit orginal men ändå.. Så en riktigt portad topp och rätt kammar kan ge fruktansvärt med mos..

Murre
Till överst på sidan Gå ner
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimefre 21 sep 2007, 23:28

Nej ska väl ta det jävligt försiktigt när jag portar. Som micke sa så tänker jag troligtvis bara slipa till ytan på insugssidan. Den kanalen ser ju ganska stor ut. På avgas så räcker det med att titta på kanalen så förstår man vad man ska slipa. Typ "knölen" precis efter ventilen Very Happy

Detta är som sagt en skrottopp som jag har liggandes som inte kommer användas. Detta är enbart i testsyfte. Denna kommer aldrig att hamna på en bil utan ska bara experimentera. Har den mest för att bygga mitt insug efter. Eventuellt så delar jag på toppen mitt itu så jag ser hur mycket gods som finns att ta av vid portningen.

Man har ju inte riktigt resurser för att flödestesta toppen osv. Detta får bli jävligt mycket mera basic. Men man ska ju börja nånstans. En fråga micke. Vad kostade det att få ventiler större och vart lämnade du in toppen?

Mvh Jimmy
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimelör 22 sep 2007, 11:09

Bra fråga, alla städer har oftast en som renoverar toppar och dom kan peta i större ventiler också. du får ringa runt och kolla pris kan variera lite. Jag har lämnat till en bekant men han gör inga jobb just nu
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimetor 27 sep 2007, 11:53

Goddagens!

Har börjat så smått med portning och insugsbygge till Sierran. Tänkte bara höra vad folket tycker om slipningen som syns på bilderna. Original så blir det ju en stoppvägg mot toppen som inte ser så bra ut flödesmässigt.


Här syns ju kanten som blir mot toppen till höger.

Portning av pintotopp? 9ih84m

Insuget i cirkel är 39 mm, eftersom kanalen är droppformad tänkte jag sätta spridaren över. Den tejpapade packningen ska föreställa röret som blir där sen Very Happy

Portning av pintotopp? Mtxdma

Såhär tänkte jag sätta spridaren. Blir ju typ över runnersen. Vad tror ni om detta?

Portning av pintotopp? 104lz7l

Vill gärna veta hur man borde göra. Eftersom jag är helt grön på området.

Mvh Jimmy
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimetor 27 sep 2007, 12:55

Så brukar jag göra och det har ju funkat Smile Försökt att sikta på ventilen med själva spridaren
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Jimmy
Skogenracing Extreme



Antal inlägg : 355
Age : 37
Namn : Jimmy
Från : Kalmar
Kör : Bil och Mc
Registration date : 07-04-28

Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitimetor 27 sep 2007, 14:35

Ok! Då kör jag på det!

Mvh Jimmy
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Portning av pintotopp? Empty
InläggRubrik: Sv: Portning av pintotopp?   Portning av pintotopp? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Portning av pintotopp?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» portning. pest eller dugligt?

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: