Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 ställa tändning ford sierra v6?

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
EMeizter
Skogenracing Large
EMeizter


Antal inlägg : 165
Age : 31
Namn : Elof
Från : örebro
Kör : de som finns tillgängligt
Registration date : 10-08-25

ställa tändning ford sierra v6? Empty
InläggRubrik: ställa tändning ford sierra v6?   ställa tändning ford sierra v6? Icon_minitimelör 11 aug 2012, 16:14

Hur gör jag detta? rotorn mot 1ans tändkabel antar jag, hur ska märkningen stå på vevaxelns remskiva? det är ju ett par siffror där och har inte en blekaste hur det ska stå? kollat över spridar kontakter och tändföljden..


Tacksam för snabba svar!

MVH Viktor
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

ställa tändning ford sierra v6? Empty
InläggRubrik: Sv: ställa tändning ford sierra v6?   ställa tändning ford sierra v6? Icon_minitimelör 11 aug 2012, 20:43

Stå på noll nere på vevaxeln, djupa märket. sen mot ettan så har du grundinställningen sen får du använda strobben och kolla exakt dock vet jag inte exakt vad det ska vara på en 2.9 på tomgång
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

ställa tändning ford sierra v6? Empty
InläggRubrik: Sv: ställa tändning ford sierra v6?   ställa tändning ford sierra v6? Icon_minitimelör 11 aug 2012, 23:39

Skriver samma som jag skrivit förut. Smile

Jätte enkel walkthrough på Engelska.
Funkar samma även fast walkthroughn är för Fords V8or.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
EMeizter
Skogenracing Large
EMeizter


Antal inlägg : 165
Age : 31
Namn : Elof
Från : örebro
Kör : de som finns tillgängligt
Registration date : 10-08-25

ställa tändning ford sierra v6? Empty
InläggRubrik: Sv: ställa tändning ford sierra v6?   ställa tändning ford sierra v6? Icon_minitimesön 12 aug 2012, 15:52

Nu har jag prövat det 3 gånger, dragit vevaxeln till noll markeringen, ställt rotorn mot 1ans stift i fördelarlocket, kollat över så det kommer gnista fram på alla cylindrar, har tändföljden 142536, med cylinder 1,2,3 på vänster sidan, och 4,5,6 på höger om man kollar motorn framifrån med fördelaren längst bak på motorn, gått över spridarkontakter yttligare en gång, dock sitter det märkningar på dom redan från början, bränsle kommer fram... motorn tänder på 1 cylinder, annars stendöd, och mitt tålamod börjar ta slut..

har även prövat att snurra vevaxeln ett varv och sedan stoppa i fördelaren igen för att vara säker på att den inte står i fel läge på vevaxeln..

är det något jag missat? gått över jordkablar och all ström jag rivit bort vid motorbytet och allt verkar vara i sin ordning.. det ända jag reagerat på är att det var ett par andra spridare på nya motorn, och att det fanns ett EGR system också, men de borde väl inte påverka att den inte startar över huvudtaget? de är ju ändå original spridare som sitter.

Kan tillägga att alla tänddelar är överflyttade från gamla motorn och dom funkade då jag körde in bilen i garaget!


har säkert 4-5 haynes böcker till sierra, men ingen med v6 kapitel Razz

Alla idéer är välkommna!

MVH viktor
Till överst på sidan Gå ner
Grey
Skogencrew
Grey


Antal inlägg : 2023
Age : 42
Namn : Jocke
Från : 08-land
Kör : Ford P100
Registration date : 06-10-30

ställa tändning ford sierra v6? Empty
InläggRubrik: Sv: ställa tändning ford sierra v6?   ställa tändning ford sierra v6? Icon_minitimemån 13 aug 2012, 08:56

Har du gnista på alla stiften?
Eventuellt så kanske TFI enheten är trasig, men kolla stiften först.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.racemovie.se
EMeizter
Skogenracing Large
EMeizter


Antal inlägg : 165
Age : 31
Namn : Elof
Från : örebro
Kör : de som finns tillgängligt
Registration date : 10-08-25

ställa tändning ford sierra v6? Empty
InläggRubrik: Sv: ställa tändning ford sierra v6?   ställa tändning ford sierra v6? Icon_minitimetis 14 aug 2012, 18:51

Grey skrev:
Har du gnista på alla stiften?
Eventuellt så kanske TFI enheten är trasig, men kolla stiften först.

Gnistan är kollad, alla stift hade gnista, dock så lyfte jag fördelarlocket och kollade till allt i där, och när jag började på att slipa av alla stiften så gick kolstiftet i mitten av? haha, beställde nytt lock och rotor, då är jag säker på att allt är helt och fräscht på den biten, TFI enheten, är det den såkallade mapsensorn? som sitter monterad på torpedväggen? dom brukar kunna spöka vet ja, men tar en liten paus tills dom nya grejerna kommit... Bland annat ett bilköp står på tur då forden blir mer ett projekt än bruksbil Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mikael
Skogencrew
Mikael


Antal inlägg : 15246
Age : 44
Namn : Mikael
Från : Gävle
Kör : Subaru Impreza WRX STi, Skidoo summit tjejskoter
Registration date : 06-10-11

ställa tändning ford sierra v6? Empty
InläggRubrik: Sv: ställa tändning ford sierra v6?   ställa tändning ford sierra v6? Icon_minitimetis 14 aug 2012, 22:18

TFI enheten sitter i fördelaren, det andra är mapsensorn
Till överst på sidan Gå ner
http://www.skogenracing.com
Sponsored content





ställa tändning ford sierra v6? Empty
InläggRubrik: Sv: ställa tändning ford sierra v6?   ställa tändning ford sierra v6? Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
ställa tändning ford sierra v6?
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» hur ställa tändning på sierra v6 2,9??
» Ställa tändning med strob
» Ställa tändning och mystisk box?
» Ford Tfi tändning?
» Tändning problem sierra-87

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: