Skogenracing.com
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.



 
HemHem  SökSök  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga in  

 

 Problem med B230 fk.

Gå ner 
2 posters
FörfattareMeddelande
J.Eklund
Skogenracing Small



Antal inlägg : 15
Age : 45
Namn : Jonas Eklund
Från : Vimmerby
Kör : Kadett C 2.3T
Registration date : 12-04-11

Problem med B230 fk. Empty
InläggRubrik: Problem med B230 fk.   Problem med B230 fk. Icon_minitimefre 29 jun 2012, 19:06

Jag har sökt på diverse forum utan att hitta något som stämmer i riktigt.
Har en 230 fk som har börjat hacka när turbon börjar ladda på.
Sitter chip i både bränsle och tändningsboxen.
Laddar ca 1.2bar.
3" avgas.
Blaster 2 tändspole.
Blockmonterad fördelare. (fördelare och rotor byttes förra sommaren, har snart suttit 500mil)
Aem laddtrycksstyrning finns, men används inte hela tiden.
1st 984 pump.
I övrigt orig.
När man kliver på fullt så går den som den ska tills ca 5000varv och ca 1.1bar då börjar den hacka.
Känns som ungefär ett svagt varvstopp.
Använder jag laddtrycksstyrningen så kommer det tidigare, i och med att det laddar fullt tidigare.
Utan laddtrycksstyrningen kommer laddet ganska sent, har inte tänkt på det innan då jag inte har nåt att jämföra med direkt.
Testade att höja bränsletrycket ifall det var för lite soppa, men då klipper den ordentligt och sen hackar tydligare.
Kollat felkoder utan någon tröst.

Jag har provat med att byta följande utan någon skillnad:

Tändstift och när inte det hjälpte testade vi att knacka ihop dom från 0.7 till 0.5.
Hände inget annat än att den gick sämre på tomgång.
Tändsteg.
Tändningsbox (en orig utan chip)
Tändkablar.

Så har någon förslag på vad det kan bero på, mottages dessa tacksamt.
Till överst på sidan Gå ner
Andreasbede
Skogenracing Small



Antal inlägg : 6
Age : 31
Namn : Andreas
Från : Borås
Kör : Volvo 745 16v Turbo
Registration date : 12-08-18

Problem med B230 fk. Empty
InläggRubrik: Sv: Problem med B230 fk.   Problem med B230 fk. Icon_minitimelör 18 aug 2012, 03:30

Vad tankar du? testa tanka 98oktan eller 30% etanol
känns som den spikar
Till överst på sidan Gå ner
J.Eklund
Skogenracing Small



Antal inlägg : 15
Age : 45
Namn : Jonas Eklund
Från : Vimmerby
Kör : Kadett C 2.3T
Registration date : 12-04-11

Problem med B230 fk. Empty
InläggRubrik: Sv: Problem med B230 fk.   Problem med B230 fk. Icon_minitimesön 19 aug 2012, 20:10

Helt riktigt. Den spikade.
När jag kollade på bredbandslambdan så gick den i botten på rött när det började hacka.
Man lär sig av misstagen sägs det ju, så jag får hoppas att det inte blir för dyr läxa den här gången bara.
Den största anledningen till att jag tog för givet att det hade med tändningen att göra, var att slangar, rör, btr, bränslepump, filter monterades nytt av mig förra våren.
Tanken är urspolad med kubikvis med vatten, urblåst och inspekterad noggrant invändigt i samband med att vi svetsat en anslutning till i den. 
Det som går att blåsa rent innan montering är urblåst och rengjort.
Det sitter ett filter före pumpen och ett filter efter pumpen samt ett nätfilter vid returen i tanken.
Så om det mot alla odds skulle ha varit skräp i tanken så borde den ju ha visat dessa symptom för länge sedan.
Jag har tankat 98 på samma mack.
Att det blev sämre vid laddtryck tyckte jag förstärkte min dåvarande teori.
Lite som att gnistan inte räckte till riktigt.
Trots många förslag ang att bränsletillförseln var boven..
Vid närmare eftertanke så funkade bilen till och från jobbet, sedan tankade jag och skulle vidare efter jobbet och efter en knapp mil så började den att hacka vid belastning.
Som sista alternativ tömde jag tanken och kollade filtret före pumpen och det var helt igensatt..
En blandning av sand, rost och vad som såg ut som plastflagor/kulor.
Så efter ett filterbyte och en urspolning av tanken så funkar det igen.
Har pratat med dom på macken och senare ringde en kille från svenska Statoil upp och jag förklarade att jag ansåg att det endast kan komma från deras pumpar då det sitter filter i alla andra anslutningar till tanken, tillsammans med att problemet kom plötsligt strax efter att jag tankat.
Då svarade han att hans spontana gissning var att jag tankat strax efter att dom fyllt på tanken på macken så det fortfarande virvlade runt grejer som normalt ligger på botten annars.
Han skulle undersöka saken och återkomma.
Härom dagen pratade han in ett mobilsvar där han sa att dom hade gjort en analys och den visade att bensinen inte innehöll något vatten ( vilket jag aldrig påstått) och att dom testat att fylla upp ett kärl och dom tyckte att bensinen såg klar och fin ut.
Då det inte är någon mer än jag som sagt nåt så tänker dom inte göra nåt mer.
Så nu har jag bytt ställe att tanka på och hoppas att det inte händer igen.
Sen är väl frågan om det är så stor skillnad mellan 95 o 98 nu när det är mer o mer etanol i dom? 
Hoppas bara att det inte har spikat för jävligt, men det visar sig väl.

Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Problem med B230 fk. Empty
InläggRubrik: Sv: Problem med B230 fk.   Problem med B230 fk. Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Problem med B230 fk.
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» VR6 Turbo problem (drift/ladd problem)
» Megasquirt 1v3 grundinställningar b230
» moment b230 16v
» b230 kolvar
» map megasqurt b230

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Skogenracing.com :: Skogenracing Society :: Teknik-
Hoppa till: